Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

*kl*

Tack alla för otroligt intressant läsning! Blir väldigt sugen på att skaffa en medryttarhäst och sätta igång och rida såhär! :bow:
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

vilket helt fantastiskt inlägg jag är också sjukt imponerad av nh å western .. ja brukar tänka ..

"en människa kan aldrig vara starkare än en häst fysiskt , man måste vara stark psysiskt"

det är nyckeln , psykiska tänkandet :d
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Puttar upp tråden! ;)

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

En liten fundering bara. Där jag rider för ridlärare är det nästan ingen som använder rösthjälper, och ingen som berömmer hästen med rösten. Känns lite konstigt, för hemma "pratar" jag mycket med min egen häst.
Använder du rösthjälper, tex vid ryggning. Märkte idag då jag tömkörde en stund att hon backade direkt jagsa "back" till henne, behövde inte göra mer än så, och det kändes fint. Inget riv o slit, bara lugnt "back"...
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

cristobal skrev:
En liten fundering bara. Där jag rider för ridlärare är det nästan ingen som använder rösthjälper, och ingen som berömmer hästen med rösten. Känns lite konstigt, för hemma "pratar" jag mycket med min egen häst.
Använder du rösthjälper, tex vid ryggning. Märkte idag då jag tömkörde en stund att hon backade direkt jagsa "back" till henne, behövde inte göra mer än så, och det kändes fint. Inget riv o slit, bara lugnt "back"...
Nej, jag använder väldigt lite rösthjälper UTOM vid beröm. Då är det desto mer röst! :D Jag sparar på rösthjälper för jag vill kunna använda det som extra "push" när det väl behövs i arbetet. Lägger jag på en liten smackning vid arbete talar jag idag om för hästen att den ska engagera sig lite till, men jag använder den mycket sparsamt. Hör ofta ryttare som smackar i tid och otid, vilket gör att hästen slår dövörat till. Uppmärksamhet och elektrisitet vill jag ha i min häst. Sen är det ju självklart olika hur man gör beroende på vilken individ man har!

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Inspirerande och intressant läsning! Framförallt för mig som har vissa problem med kusen...
I lördags tog jag ut en "western-snubbe" som hanterade hästen från marken. Han var otroligt bra, och jag tänker ta ut honom många gånger till!! Tänk om jag skulle kunna få samma härliga resultat som du...
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jätte kul för dig att det gått så bra!! När jag läst din berättelse så bestämde jag mig för att testa framförallt det med att släppa all och berömma när hästen gör rätt. och jag är välidgt glad att jag läste det, för min häst fattade vinkeln direkt och går bättre än hon någonsin gått. I stället för att kämpa mot tygeln kan jag nu rida henne på långa tyglar och hon går ändå i skaplig form. Kommer fortsätta med den här stilen och hoppas att hon kommer kunna bära sig bättre, och blir bättre och positivare för varje dag. Så tack för hjälpen ;)
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

jag håller faktiskt med druvan, jag har inte sett en enda ryttare i ridhuset som ger total eftergift när hästen gjort rätt. Men jag har inte sett alla ryttare o menar inte att bara för att man rider traditionell ridning så gör man på samma sätt. Men majoriteten som jag ser ger aldrig hästen total eftergift. Jag kan sj erkänna att jag innan jag lästen denna tråden inte heller gav total eftergift, jag gjorde som jag lärt mig. Släpp lite behåll stödet. Men nu ger jag total eftergift och min häst har ALDRIG varit så lösgjord och trevlig att rida.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Rider själv lite på det viset!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 882
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp