Bukefalos 28 år!

Fått förskoleplats.. nu då?

Energi

Trådstartare
Idag fick vi besked om att barnet fått förskoleplats från och med 1 augusti, hen kommer då vara drygt två år.

Men.. hur gör vi nu då? Ska en ringa förskolan, vad säger en? Ska en åka dit på något slags besök? Vi vill ju veta mer om förskolan.
Börjar inskolningen från det datumet eller ska barnet vara redo att lämnas från det datumet?

Barnet fick platsen 1 augusti för att det passade bäst med tanke på att de flesta barn slutar då. Men min sambo har semester hela augusti och vi vill egentligen inte att barnet börjar förrän 1 september, får en göra så?

Alltså ni hör ju, noll koll badboll! Hjälp!
 
Du är säkerligen varmt välkommen att kontakta förskolan redan nu, jag hade absolut velat åka o kolla innan start. Annars kommer de med allra största sannolikhet att kontakta dig när det närmar sig. Sedan bestämmer ni inskolningstid (tidigast 1 aug som nu har platsen från) tillsammans. Man får ha sin plats i upp till tre månader utan att utnyttja den (däremot måste msn betala för den) så det är inga problem att börja i sept heller.
Dock ska du omgående tacka ja på det sätt som du fått anvisat i platserbjudandet.

Lycka till!
 
Hade jag varit du så hade jag ringt till förskolan för att boka in ett besök. Dem flesta dagisen tycker det är en bra grej att komma och titta och fråga lite. Sen pratar ni med pedagogerna på dagis hur ni ska lägga upp inskolningen. Ska ni börja jobba i sept bägge två då eller hur ser er planering ut? För isf hade jag nog börjat skola in då vid 1 aug, vissa barn behöver längre inskolning än andra, och sen kan det ju vara skönt att inte behöva släppa barnet på heltid direkt utan då har ni ju en invänjnings månad så ni vet att allt går bra.
 
@ako
Vad bra, det känns nämligen så onödigt att hen ska gå på förskola när vi andra är lediga. Ringer en till förskolechefen då eller? Jag har verkligen ingen koll alls på sånt här, som du kanske märker :D

@BobberiBoo
Njae, alltså vi har fått beviljat 20 timmar och mest handlar det om att vi ser att barnet har ett behov av att få vara i en barngrupp. Vi är väldigt flexibla och kan skola in hela september om det skulle vara så.
 
@ako
Vad bra, det känns nämligen så onödigt att hen ska gå på förskola när vi andra är lediga. Ringer en till förskolechefen då eller? Jag har verkligen ingen koll alls på sånt här, som du kanske märker :D

@BobberiBoo
Njae, alltså vi har fått beviljat 20 timmar och mest handlar det om att vi ser att barnet har ett behov av att få vara i en barngrupp. Vi är väldigt flexibla och kan skola in hela september om det skulle vara så.

Jaha ja men då så. Då kan ni ju avvakta till sept, men ni får ju oavsett betala from aug annars går er plats till någon annan.
 
Så här var det för oss: en-två veckor efter att vi tackat ja fick vi hem ett brev med blanketter som skulle fyllas i, information om inskolning, dagschema, vilka kläder som behövs mm. Där fanns också kallelse till inskolningssamtal veckan innan inskolningen skulle börja. På mötet blev vi visade runt, fick träffa personalen och berätta lite om vår dotter (det vi tyckte att de behövde känna till).

Vi önskade att vänta med inskolningen några veckor så jag ringde förskolans verksamhetsansvariga om det. Det var innan inskolningssamtalet. Hon sa att det egentligen var emot reglerna för antagningen till förskolan men att de på förskolan inte hade något emot det, att vi kunde låtsas att dottern var sjuk eller något.

Vi har dottern på en kommunal förskola i Stockholm.
 
Vi blev uppringda av personal på den blivande avdelningen och bjöds in på visning och info, det var nog 1-2 mån innan (kanske berodde på att det annars blivit mitt i semestern).
Här var första dagen också då inskolningen började.
 
Förskolan min dotter går på så tar de flera barn och skolar in samtidigt. Så vi fick några alternativ att välja på.
Det var nytt för mig men upplever de som väldigt positivt för barnen. Allt var lika nytt och spännande för alla och de var alla på samma nivå.
Nu har det gått ca 6 månader och de är supergulliga med varandra, leker och kramas när de kommer/ska gå.
 
Varför får man inte skola in i förväg? Säg att man behöver platsen från 1.8. Då måste ju barnet vara inskolat redan då.
 
Jag, som förskollärare, hade blivit väldigt glad för en uppskjuten inskolning! Det brukar vara ett gäng i början av augusti och även om det är trevligt att ha föräldrar med i verksamheten så tar det på krafterna. Ni kommer väl troligen få betala från 1/8, men kolla upp det. Tror dock ingen har något emot att ni börjar i september istället. Ring förskolan och fråga!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 331
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 739
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp