Fått switch på huden!

Csillag

Trådstartare
Kommer handen att trilla av nu?:nailbiting: eller kan jag vara lugn? Det kom en rejäl skvätt men tvättade av med tvål och vatten direkt dock luktar huden switch fortfarande.
 
Sv: Fått switch på huden!

Mina händer är kvar och även ansiktet. (Jag glömde att jag hade switchat hästen och kramade den och fick switch på kinden.) Jag tvättade med tvål och vatten och smorde in mig och sen tänkte jag inte mer på det.
 
Sv: Fått switch på huden!

Jag kanske är jättekorkad nu... Och har aldrig använt Switch.
Men alltså, om man har det på hästen känns det inte som något som kommer fräta bort huden direkt, eller? Jag skulle iallafall aldrig våga ha sånt i närheten av min häst :crazy:
 
Sv: Fått switch på huden!

Du borde ge dig ut och gå i högt gräs en stund för att se om du får några fästingar. ;)
 
Sv: Fått switch på huden!

Jag kanske är jättekorkad nu... Och har aldrig använt Switch.
Men alltså, om man har det på hästen känns det inte som något som kommer fräta bort huden direkt, eller? Jag skulle iallafall aldrig våga ha sånt i närheten av min häst :crazy:

Känner lite så jag med:o
 
Sv: Fått switch på huden!

Mängden jag fick på mig är rekommenderad dos för 300kg och uppåt och med tanke på att jag väger 50kg drygt blir det en rejäl överdos.

Sen var inlägget skrivet med glimten i ögat. Självklart tror jag inte att jag kommer dö eller liknande, möjligtvis irriterad och undrade därför om någon annan har erfarenhet av det.

Tack för svar! Blir att smörja in lite extra :)
 
Sv: Fått switch på huden!

Håller fullständigt med dig... Förvisso tycker jag inte switch är allt för farligt egentligen, själv brukar jag använda ultra shield på mig när jag glömt människo-myggmedel. Är väl samma bekämpningsklass på dom två?

Däremot bör man kanske inte använda häst-myggmedel allt för ofta på sig själv, för jag antar att koncentrationen är gjord för stora djur och inte små människor.

Skulle dock inte rekommendera TS att slicka sig på händerna, kan ge lite domningar i läpparna...
 
Sv: Fått switch på huden!

Jag måste tillägga för säkerhets skull att skulle du börja må dåligt eller att det börjar klia/bli sår/eksem så ska du givetvis söka läkarvård och upplysa om vad du har fått på huden. Det jag fick på mig var ju inte så mycket som du fick och även om inte jag mådde dåligt av det så är vi ju alla olika.
 
Sv: Fått switch på huden!

Fått på lite på händerna några gånger utan att dö så tror du klarar dig :)
 
Sv: Fått switch på huden!

När jag får på händerna så brukar jag inte tvätta bort det, utan smörjer istället in utsatta ställen som tex ytterörat... så du behöver inte vara särskilt orolig :D
 
Sv: Fått switch på huden!

Hur kan du använda det på en häst om du är rädd att det ska göra att din hud ramlar av??
 
Sv: Fått switch på huden!

Om man läser tråden så ser man att TS inte menade allvar med det uttalandet.

Jag tror dessutom det vore olagligt att sälja ett preparat som gör att huden faller av. Men vad vet jag..
 
Sv: Fått switch på huden!

Om man läser tråden så ser man att TS inte menade allvar med det uttalandet.

Jag tror dessutom det vore olagligt att sälja ett preparat som gör att huden faller av. Men vad vet jag..

Ja typ, de förbjuder ju både det ena och det andra men inte detta så vi kan nog vara lugna.
Jag skulle ha märkt om det varit farligt, jag har glömt att tvätta mig flera gånger när jag hållit på.
 
Sv: Fått switch på huden!

Fast kemikalieinspektionen har förbjudit det. Blev väl klart för ett par år sen, har inte fått säljas i butik sen första juli 2012 och får inte användas efter första juli i år...
 
Sv: Fått switch på huden!

Fast kemikalieinspektionen har förbjudit det. Blev väl klart för ett par år sen, har inte fått säljas i butik sen första juli 2012 och får inte användas efter första juli i år...

Jo det får det, vissa veterinärer har det på licens.
 
Sv: Fått switch på huden!

Om man läser tråden så ser man att TS inte menade allvar med det uttalandet.

Jag tror dessutom det vore olagligt att sälja ett preparat som gör att huden faller av. Men vad vet jag..

Jag överdrev i samma anda.

Frågan kvarstår dock, hur vågar man använda något på sitt djur om man inte vågar använda det själv? Nu menar jag inte mediciner.
 
Sv: Fått switch på huden!

Nu vägrar jag envist använda Switch till mina hästar efter att ägaren till min dåvarande foderhäst hällde på det på hästen, jag kom emot pälsen med handen och mitt relativt nymålade nagellack (sen dagen innan) försvann som en avlöning. :crazy: I vanliga fall får jag gnugga som en dåre med aceton för att få bort nagellack som är flera veckor gammalt, det här var helt nytt och hade inte en repa. Men det är två år sen, och mina händer är fortfarande kvar, så så länge du tvättade dig ordentligt tror jag inte att det är någon fara.

(Jag är själv livrädd för kemikalier av alla slag och grät nästan över att ha fått det på mig, så jag tycker inte alls du överreagerar. Aldrig att det medlet kommer nära mina hästar, hur effektivt det nu än är...)
 
Sv: Fått switch på huden!

Det får du fråga dom som använder det. Själv så skulle jag aldrig använda det på min häst.
 
Sv: Fått switch på huden!

Blev lite full i skratt när jag läste rubriken :)

I min ungdomstid när jag i princip bodde i stallet har jag använt diverse salvor och medel där alla möjliga symboler har funnits på förpakningarna. Till exempel satte jag switch på hästen UTAN vantar. Jag har alltid avskytt att använda vantar och under det glada 90-talet var betydligt fler preparat godkända än idag.

För att göra en lång histora kort är jag dessutom nagelbitare och har i princip aldrig tvättat händerna. Än lever jag och har hälsan, men ibland undrar jag hur :D

Med andra ord har jag både fått switch på huden och ätit av det. Jag är relativt anti mot detta manisamhälle och använder än idag inga vantar när jag sätter preparat på hästen. Jag tvättar kanske händerna innan jag lagar middag, men det är inte alltid jag kommer ihåg det :p
 
Sv: Fått switch på huden!

Jag hade vågat använda det själv men eftersom jag fick en mängd för > 300 kg när jag väger 1/6 så mycket är det anledning nog att oroa sig för eventuell irritation eller liknande.

Att jag använder kemikalier på min häst är för att skona honom så mycket som det går från flugor och knott. Switch tycker jag är bra och tycker det är synd att det har förbjudits. Jag använder hellre starka myggmedel än virar in hästen i täcken så han får gå som en mumie hela sommaren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
936
Senast: Tassa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Zacci
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp