Fautras JMS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zarek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 466
Z

Zarek

Jag har förälskat mig i en Fautras JMS. Finns det någon som äger en sådan eller en Fautras överhuvudtaget som vill berätta om det bra och dåliga med transporterna? :)

Sv: Fautras JMS

Jag har just köpt en Fautras, fast en oblic för två hästar (den där de står på diagonalen). Har inte hunnit åka med den mer än två gånger till klubben fram och tillbaka med häst samt tom de 6h det tog att köra hem den från eskilstuna. Men hittills är jag jättenöjd! Den känns väldigt stabil! Jag glömmer hela tiden bort att släpet är efter bilen :D

Sedan verkar alla konstruktioner väl genomtänkta och stabila. Inget onödigt krimskrams men samtidigt är allt man kan tänkas behöva där!

från sidan med fronturlastningen på:
DSC00643.jpg

Bakifrån:
DSC00642.jpg

Fronturlastningsbryggan stängd m. öppen dörr:
DSC00646.jpg

Har köpt en Fautras Provan levereras i mars. Men där vi köpt transporten har en JMS för uthyrning. Fastnat för Fautras då det är stabila transporter med genomtänkta saker och inget lull lull. :p

Lånar knapp..
Jag funderar på hur det är att få in hästarna i den?
Om jag inte missar tar mig så finns INGEN ramp de bara kliver rätt in.
Att jag undrar beror på att vår ena dam VÄGRAR gå på svarta ramper andra färger går bra.
Fick då tiips om att prova en utan ramp, har dock inte gjot det ännu.
mvh El

Mina två var det inga problem att övertyga. Inom 15 minuter var båda på första gången jag testade lasta dom och ingen av dom är vidare transportvana. 3 åringen har endast åkt fram och tillbaka till betet i somras iprincip.

Jag tycker att det verkar lättare att lasta utan ramp än med. Dessutom ramar dörrarna in lite så att de inte kan gå på sidan lika lätt.

Det ÄR lättare att lasta utan ramp än med! Vi har Boj som går att växla mellan ramp och stepup, det är INTE ofta vi väljer rampen.

Däremot använder vi alltid rampen när hästarna ska ut. Svårlastade hästar (som fryser på lämmen) blir betydligt lättare att lasta med stepup är min erfarenhet.

På min finns det en fronturlastning med ramp men mina verkar hellre vilja gå ut där bak och slippa rampen. Nu kan ju jag vända mina inne i transporten så att de slipper backa ut för stepup-kanten iof.

Vi har en fautra som är 2 år nu. Mycket nöjda. Används 3 dagar i veckan. Fryser inte ihop på vintern och hästarna är lättlastade. Våra går ut fram utan ramp. Det går jätte smidigt. så bara ++++++++:bump:

Vi har flera stycken med svårlastade hästar som har lånat vår och dom har inte haft några större problem att lasta i den.
Ännu är det endast 1 häst som inte har gått in och hon vill inte gå in i någon transport.

Jag har en JMS som både jag och hästarna älskar.
Unghästen åker hellre i den än i någon med lem, det samma gäller den äldre hästen.

Hade en valack som på inga villkor i världen klev upp på en ramp. Men i min Fautras åkte han gladeligen, lastade själv utan problem.

Jag är väldigt nöjd med mitt släp

Hej! En liten fråga eftersom jag söker nytt hästsläp...Hur är Fautras för stora hästar, min lilla dam är över 170 nämligen...Är de rymliga och har gott utrymme mellan fram- och bakbom? Tycker att de verkar himla smidiga!

Jag har kört 2 st stora damer på 168 och 173cm, båda drar 155cm i täcken så de är rätt långa också, de har jag kört i standard storleken, de får plats utan problem, har man väldigt högresta hästar ska man kanske ta den högtre modellen dock om man inte vill riskera vikta öron :D

I övrigt finns INGET negativt att säga, jag har haft mitt släp i ca 2 år nu och kan kanon nöjd, kör inget annat märke nånsin.

Delvis KL.
Jag funderar på en Fautras JMS. Det står mellan den och ifor Williams motsvarande men den sistnämda verkar lite "smäckig". På Fautras större modeller kan man lasta ur genom framdörren, funkar det på JMS också? Det ser inte ut så på bilderna men jag har inte sett släpet i verkligehten.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
1 324
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
450
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka