Fautras oblic

kryddelydd

Trådstartare
Någon som har erfarenheter?

Håller på att se över mina möjligheter att transportera hästar och kollar vilka trailers som har hög lastvikt samt möjligheter att ta med antingen två stora eller tre små (fjordingar/islänningar).
Har hittat Fautras oblic+ som ser ut att vara alternativ men har ingen erfarenhet av fabrikatet.

Tacksam över synpunkter - positiva som negativa.
 
Nu har jag inte just Oblicen men jag har ett Fautras Icelandic för tre hästar. Jag älskar det!
Ingen ramp utan dörrar. Hästarna står diagonalt vilket forskningen säger är bäst för dem. Ligger bra efter bilen. Stor sadelkammare. Jag har öppningsbar lucka på sidan vilket gör att hästarna har bra uppsikt på exempelvis tävlingsplatsen och jag slipper lägga ut pengar på dyra boxar.

Jag kollade på Oblic också men eftersom jag aldrig kör storhäst ville jag inte betala mellanskillnaden.
 
Jag har lite planer på att byta mitt Fautras Promax till ett Oblic om ett par år eftersom jag både är mycket förtjust i märket och det antagligen blir så att jag börjar göra längre resor med hästarna. Har en bekant som har ett Oblic som är väldigt nöjd med det. Det enda som jag tycker märket hymlar lite med är att deras livstidsgaranti för golven bara gäller om släpet är servat hos av dom godkänd verkstad en gång om året.
 
Nu har jag inte just Oblicen men jag har ett Fautras Icelandic för tre hästar. Jag älskar det!
Ingen ramp utan dörrar. Hästarna står diagonalt vilket forskningen säger är bäst för dem. Ligger bra efter bilen. Stor sadelkammare. Jag har öppningsbar lucka på sidan vilket gör att hästarna har bra uppsikt på exempelvis tävlingsplatsen och jag slipper lägga ut pengar på dyra boxar.

Jag kollade på Oblic också men eftersom jag aldrig kör storhäst ville jag inte betala mellanskillnaden.

Tack!
Nej, jag kör ju storhäst ibland (inte så ofta, det är oftast småhästarna som är ute på tävlingar och träningar) och skulle därför ha glädje av den högre takhöjden.
Såg att icelandic är lite billigare men har lägre takhöjd.
 
Jag har lite planer på att byta mitt Fautras Promax till ett Oblic om ett par år eftersom jag både är mycket förtjust i märket och det antagligen blir så att jag börjar göra längre resor med hästarna. Har en bekant som har ett Oblic som är väldigt nöjd med det. Det enda som jag tycker märket hymlar lite med är att deras livstidsgaranti för golven bara gäller om släpet är servat hos av dom godkänd verkstad en gång om året.

Det var ju dumt med garantin, då. Eftersom jag inte hittade så många återförsäljare (men det är klart, det torde väl finnas fler godkända verkstäder och det är ju sådant man får fråga om man tänker göra affär).
Det är ett j-a oskick i mina ögon att binda fast vid specifika firmor för reparationer och service.
 
Någon som har erfarenheter?

Håller på att se över mina möjligheter att transportera hästar och kollar vilka trailers som har hög lastvikt samt möjligheter att ta med antingen två stora eller tre små (fjordingar/islänningar).
Har hittat Fautras oblic+ som ser ut att vara alternativ men har ingen erfarenhet av fabrikatet.

Tacksam över synpunkter - positiva som negativa.

Min Fautras Provan är som ny efter 10 år. Den följer bilen bra. Stabil, inte så vindkänslig som många andra transporter. Bor på västkusten och kör en till två ggr i veckan till ridhus. Det blåser ofta 15-20 m/s i bland mer. Hästar/ponnyer kliver lätt på och åker lugtnt. Bra ventilation.
Fautras Fredrik är toppen bra att ha att göra med!
Rekomenderar helt klart Fautras!
 
Om du köper en får du gärna recensera den så småningom, tycker de verkar bra och vill gärna ha en 3 hästars i framtiden. Nu ska vi köpa lastbil, så det får vänta ett bra tag.

Ni andra som har den, hur är hållbarheten? Rostar den i skarvar eller bultar? Hur är säkerheten?
 
Jag köpte en ny Fautras provan premium i juli. Älskar det släpet och kommer aldrig välja något annat märke. Insteget, dörrarna, dubbel fronturlastning, ventilationen. 🙏🏻
 
Om du köper en får du gärna recensera den så småningom, tycker de verkar bra och vill gärna ha en 3 hästars i framtiden. Nu ska vi köpa lastbil, så det får vänta ett bra tag.

Ni andra som har den, hur är hållbarheten? Rostar den i skarvar eller bultar? Hur är säkerheten?

Ingen rost på min efter 10 år bor nån km havet. Åker ofta bil färja med den. Har salt på rutorna såfort det lite.
Enda att stödhjulet vil ha smörj ofta.
 
Mitt Fautras Promax måste vara närmare 18 år gammalt nu och, förutom att det har blivit matt och lite blekt i färgen på vissa paneler, så är det lika stabilt och säkert som när jag köpte det. Servas vartannat (ibland bara vart tredje) år och får alltid kommentarer från verkstaden om vilket fantastiskt fint släp det är. Har aldrig bytt ut någonting på det, eller ens behövt laga något - förutom en glödlampa ett par gånger.
Numera är det pyttelite rost i en och annan skarv/bult, men det är minimalt och om man betänker åldern och att det aldrig någonsin stått under tak så kan man verkligen inte klaga.
 
Puttar upp en gammal tråd i hopp om svar.

Till er som som har ett Oblic +2, får det plats 2 stycken normalstora halvblodshästar med mkh mellan 165-170cm?

Säljarna påstår det men jag tycker det ser trångt ut och undrar om den hästen som står längst bak verkligen kan resa bekvämt när man lastar 2.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 219
Senast: Lemeie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp