Fautras Oblic

Jessica987

Trådstartare
Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen.

Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon som har erfarenheter av detta släp?

Jag åker ju främst med 1 häst men vill ändå ha möjlighet att köra 2.

Min häst backar gärna ur ett par gånger innan han väljer att stanna kvar vid lastningen, hur är det med step-up, brukar hästarna tycka det är bättre/sämre?
Förstår att jag behöver vänja honom men ja försöker bara få en uppfattning om det skulle fungera för oss.
Jag vill kunna åka själv med honom och jag tycker det verkar vara lättare med diagonallastningen än med vanliga bommar.

Har även kollat lite på Equi-trek, den ligger ju väldigt mycket billigare i pris men är det ett bra släp?

tacksam för alla erfarenheter och lite hjälp i att välja, det kanske finns nått som är bättre :)
 
De flesta kliver bara rätt upp på fautrasen. Stadig vagn MEN tänk på att kulvikten kan bli hög. Vi var tvungna att byta bil till pickup för fjädrarna gick av på bilen. Annars gillar jag den
 
Step up brukar göra att de inte backar ut när man lastar. Ett alternativ för att åka enkelt ensam är Fautras provan eller promax med aidsystem. Då kan du öppna och stänga bommarna bak med hjälp av en spak framifrån. Bommarna till aidsystemet är dessutom breda och bra och lätta att stänga även bakifrån - jag skickar ibland in min häst bara för att inte behöva gå runt igen och stänga dörrarna och då är det bara att stänga bommen ungefär som man stänger en vanlig dörr - inga sprintar eller liknande att fixa med.
 
De flesta kliver bara rätt upp på fautrasen. Stadig vagn MEN tänk på att kulvikten kan bli hög. Vi var tvungna att byta bil till pickup för fjädrarna gick av på bilen. Annars gillar jag den
What? Gick fjädrarna av? Det låter ju sådär...
Ska köpa en Provan från 2011 och frågade just om kultrycket men det skulle inte vara några problem enl. ÅF.
 
Lånar tråden med mina frågor om Oblic.

Någon ägare till ett sådant här som kan svara på om vikten som anges stämmer med vikten på släpet?

Tittar på ett med registrerad tjänstevikt på 1150kg och undrar om det stämmer eller om det är som med B-korts lastbilar, att många väger mer i verkligheten med inredning och annat?

Har behörighet för BE men hamnar på gränsen för bilens maximala vikt om 2 hästar ska lastas.

Undrar också om någon provat att åka med 2 stora hästar i sitt Oblic? På filmer från företaget lastas endast 2 mindre hästar så vill gärna veta om ni som äger ett tycker att det blir för trångt att köra med 2 om de är stora?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
619
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej, vilket släp skulle ni välja och varför? Jag åker väldigt lite med min häst men vill ha ett step in släp. Har hittat ett Fautras...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Hedwig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp