Bukefalos 28 år!

Favoritpålägg/fyllning

Sel

Trådstartare
På grund av andra trådar blev jag makalöst sugen på mackor, alltså mer än vanligt! :D Har ni någon favoritkombo som inte är sådär uppenbar som bara smör och hårdost?
Just nu har jag snöat in mig på rulle med falafel, spenat, feta och rödbetor... samt en variant med någon typ av vegetariskt "kebabkött", het chilisås, jalapenos och svalkande grönsaker. Ibland tzatsiki.
Annars bara skinka med stark senap och äppelsås, lite sådär julinspirerat! Detta på svenskt Rågi som jag fortfarande har kvar sedan föräldrarnas besök. :love:
 
De här kanske klassas som mycket uppenbara, men mina favoriter är jordnötssmör + äpple eller ost + gurka. Ost och rödbetssallad är också mums :d
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Leverpastej med påläggssky är ju smarrigt med..... Nästan ännu godare faktiskt. Fast man kan ha skyn på den andra mackan med grönsakerna och osten också förstås...
 
Åh, det här fick mig att tänka på ostmackorna i stallets cafeteria som alltid hade smörgåsgurka på sig. Jag tyckte det var äckligt första åren, men vande mig sedan och det är nu en supernostalgisk kombo.

Smör, tahini och dadelsirap är :love::d

Finstrimlad kål som grönsak till valfritt pålägg. Det är verkligen det ultimata krispet.

Smör, tomat och örtsalt.

Rester av stekt makrill!

Vet inte hur ovanligt det är, men när jag var liten fick vi vid sällsynta tillfällen ”busmacka” till middag. Stekt limpmacka med stekt ägg som toppats med en skiva ost som smälter medan ägget steks. Svartpeppar och lawrys kryddsalt var standard på när det begav sig. Oj, så gott!

Min hulda moder brukar ha rejäla äppelskivor på sina skinkmackor.

Edit: kaviar och majonäs. Gärna helt ihopblandat. Jag tror det är ovanligt? Inte stött på det utanför familjen.
 
Jag är typisk periodare, dvs jag äter samma sak ett tag, sen är det helt passé.
Kväll: Tonfiskröra, makrill i tomatsås eller köttbullar, möjligtvis med rödbetssallad och tomat.
Lite då och då: Riktigt stark dansk ost!
 
Nåt av det godaste i mackväg är finskt rågbröd med smör, rödstämplad emmentalost, skivat äpple och skivad färsk vitlök 😋
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är också periodare. Så pålägg varierar en del. Men brukar återkomma till detta ihop med smör:

Avocadomacka med örtsalt och ev keso eller vitlökssalami till.

Äggmackor, stekt ägg eller kokt, på rågkusar eller hårdbröd. Örtsalt på!
Ibland keso till kokta äggen.

Tonfiskröra med hackad rödlök och svartpeppar. Gärna tomat på. Hårt bröd eller Rågkusar.

Kvibille cheddar med tomat, gurka och röd spetspaprika.

Vitlökssalami med tomat med salt och svartpeppar.

Dansk leverpastej med inlagda rödbetor och svartpeppar på danskt rågbröd eller rågkusar.

Är galen i två olika valnötsbröd. Ena brukar sambo köpa med sig från DK och andra köper en kompis med sig vid besök från Sthlm. På det är allt gott! 😅
 
Vet inte hur ovanligt det är, men när jag var liten fick vi vid sällsynta tillfällen ”busmacka” till middag. Stekt limpmacka med stekt ägg som toppats med en skiva ost som smälter medan ägget steks. Svartpeppar och lawrys kryddsalt var standard på när det begav sig. Oj, så gott!



Edit: kaviar och majonäs. Gärna helt ihopblandat. Jag tror det är ovanligt? Inte stött på det utanför familjen.
Min fars go-to-lunch när mamma jobbade helg var stekta frallor med stekt falukorv och stekt ägg. Mycket margarin blev det! :D

:eek:😱

En av mina gamla chefer brukade i och för sig äta kalla dennis-korvar direkt ur kylen... med kaviar på!
 
Något danskt gott tillbehör, typ buljong med gelatin eller så i. Som halvdansk har jag vuxit upp med det och jag ÄLSKAR det. Man har det i lagom bitar på mackor, framför allt smörrebröden!
Blir det ungefär som den där gelen som faktiskt finns på pastejer ibland?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp