Bukefalos 28 år!

P

peligrozzo

Har en pojke som snart är ett år som fick relativt hög feber igår em då 39,5 grader under kvällen och natten hade han fortfarande hög feber över 39grader och nu i morse 38 dock har han fått några underliga prickar på kroppen, främst på fötter och i rumpan men dom är över hela kroppen.

Prickarna är inte upphöjda blåsor utan bara prickar han verkar inte besväras av dom.

Så kan man få tredagarsutslag av feber i ett dygn eller dom måste haft feber i tredagar för att få dom utslagen?

Ser nu att han har fått rätt många på hakan och på "undersidan" av överläppen.
 
Sv: Feber

ska se om jag lyckas få in en bild på hans fot....

 
Sv: Feber

Precis så fick min dotter när hon hade sin tredagarfeber, feber någon dag och sen prickar på fötterna och i ett band runt naveln
 
Sv: Feber

Ok, men kom prickarna då innan dom tre obligasoriska dagarna? Jag blir inte klok på om prickarna kommer innan eller efter tre dagar, men jag har kunnat läsa att de e när febern försvinner/går neråt som prickarna kommer.....
 
Sv: Feber

Min son får i stort sett alltid såna prickar när han har feber. Vi blev helnojiga första gången men nu vet vi att han helt enkelt reagerar så på feber.
 
Sv: Feber

Jag tycker det ser ut som höstblåsor. Min dotter hade det för 1 år sedan, satte sig på händer, fötter och i och runt munnen och det såg ut precis sådär. Håll koll inuti munnen, de kan få svårt att äta och dricka och så, om det är höstblåsor.
 
Sv: Feber

Ja först trodde jag de var såna värmeplitor men iom de dom sitter stort sätt över hela kroppen så börjar jag bli osäker på vad de e.... :/
 
Sv: Feber

Hmmm, höstblåser?? vad e de?



kl
Hörde även att nån´s barnbarn såg likadan ut så om det e nåt som går....? Får väl se imorgon om vi ska söka läkare, ringde 1177 imorse och dom menade så länge han inte verkade brydd av dom så kunde jag avvakta men nu iom dom är kring munnen så börjar bli lite nojjig.....
 
Sv: Feber

Jag menar inte heller värmeplitor. Min son ser exakt likadan ut som den bilden du visar på, i stort sett, hela kroppen när han får hög feber. Det ser jätteotäckt ut. :crazy:

Självklart kan det vara nåt helt annat än vad min son brukar få så det bästa är väl att kolla upp det ordentligt!
 
Sv: Feber

Ahaa då missförstod jag.....

ok får se hur han verkar imorgon.
Brukar din pojke ha kring munnen och på läpparna också?
 
Sv: Feber

Nej, inte så mycket i alla fall. (Tror jag inte.., fy vilket dåligt minne jag har, men det var ett tag sen nu.) Men resten av kroppen brukar bli helt rödflammig. Hoppas du får reda på vad det är och att den lille blir pigg snart!
 
Sv: Feber

Höstblåsor kallas ibland felaktigt mul och klövsjukan, för blåsorna ofta sitter på händer, fötter och i och runt munnen. Blåsorna är pyttesmå så det ser ut som utslagen på bilden. Ibland får de ont av blåsorna, ibland inte. Googla lite så får du se :). Inget farligt, och man får det bara sådär mycket en gång.
 
Sv: Feber

ok.

Inatt verkar han inte direkt haft jättehög feber som natten innan iaf, inte tempat honom men han har inte varit sådär jättehet som första natten.....

Dock har han haft annat bry, varit ledsen och inte velat/kunnat somna om i sin säng så då fick han ligga hos oss och där lekta han bara med våra näsor, öron och fingrar då fick han lägga sig i sin egna säng igen och då vart han såklart ledsen..... så har vi hållt på hela natten, från starx innan ett till lite över fem, nu sover han gott iaf så jag får undersöka hans prickar sen ordentligt när han vaknar om dom försvunnit eller ökat under natten.....


Mitten: jag gogglade lite igår och ja jag håller med dig att det ser ut som såna blåsor.

Han hade visst kräkt igårkväll när han åt sin kvällsgröt, så jag får se hur han mår idag......
 
Sv: Feber

Så då har vi varit på VC och fått konstaterat Höstblåsor, han var de 3e barnet idag som vart där för Höstblåsor :crazy: så ja de e väl nåt som går här i stan......

Nu väntar vi bara....och hoppas dom snabbt försvinner.

Tack för ditt tips, hade aldrig hört talas om detta tidigare :)
 
Sv: Feber

Skönt att ni fått det konstaterat. Min var också jättelessen på nätterna, förmodligen pga blåsor i halsen som man inte såg.
Min man fick det också, han var helt prickig om händerna och fötterna. Båda fick trasiga naglar efteråt - så bli inte rädd om det händer, det är blåsorna som har haft sönder naglarna. Det är inte svamp eller allt vad jag trodde först :).

Hoppas barnet kryar på sig snart, höstblåsorna är hemska!
 
Sv: Feber

Även min dotter (5 år) har höstblåsor just nu. Hon hade feber en dag och dagen efter kom blåsorna som sitter runt munnen, i armvecken, på händer och fötter samt mellan låren. Har nog även haft i munnen för hon hade ont i halsen i söndags.

Tydligen är det höstblåseepidemi just detta år. Men som sagt, det är ju inget farligt utan går över av sig själv efter max en vecka. :)
 
Sv: Feber

Ahhh, kan vuxna oxå få det? här har jag gått och sagt hela dagen att vuxna är immuna......åhhhh jag har läst om så många pricksjukor nu så jag blandar nog ihop alla.... :crazy:
Får se om jag kan läsa på ordentligt imorgon om just höstblåsor...

men tack för det om naglarna för det lät ju lite läskigt så händer det så vet jag vad de e ju :)
 
Sv: Feber

Usch stackare.... min pojke är verkligen mer eller mindre prickig över hela kroppen nu :(


kl
Sån här såg hans vad ut nu i em



Den är väl visserligen värst just nu men han har rätt mycker på hakan och upp på kinden/tinningen
 
Sv: Feber

Man får det ju bara allvarligt en gång, så nästan alla vuxna har ju redan haft det. Min man hade tydligen inte haft det, men det är ovanligt.
 
Sv: Feber

När blåsorna läkt ihop smittar det inte mer. Jag vet att en del barn har små förhöjningar länge. Men då är de hudfärgade och kliar inget eller stör på annat sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande. Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 210
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 245
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 627
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 534
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp