FEI förbjuder filmande på tävling för utomstående.

Det kommer förmodligen från aktivister som var upp så nära hästarna för att filma i Lier att de skrämde hästarna.

Jag tycker det är problematiskt, nu är det alltså ett litet gäng som är extra påstridiga som förstört en möjlighet till transparens genom sitt beteende. Den typen av extremer förstör också för all legitim kritik för det blir väldigt lätt att vifta bort all kritik som galna aktivister även när det är välgrundat och sakligt.
 
Jag har läst det och jag känner spontant att de som gör sånna här regler är rädda för digitala medier och spridning och har låg förståelse för samhällsutvecklingen i förhållande till den digitaliseringen som sker. Stillbilder är (enligt mig) på intet sätt mindre kränkande än en film. Att förbjuda filmande misstänkliggör publiken. Det är så många som filmar och lägger upp för att lyfta bra ridning, men det verkar inte nå FEI.

Vill man rädda ridsportens legitimitet behövs transparens, och dialog.

Det pågår liknande debatter inom andra idrotter, med en polarisering mellan styrelserummen och eliten och supportrar. Och i samhället i stort känns det också som det blir större och större klyftor. För mig är det sorgligt om FEI tar steg från åskådarna och från de som betalar biljetterna.
 
Jag har läst det och jag känner spontant att de som gör sånna här regler är rädda för digitala medier och spridning och har låg förståelse för samhällsutvecklingen i förhållande till den digitaliseringen som sker. Stillbilder är (enligt mig) på intet sätt mindre kränkande än en film. Att förbjuda filmande misstänkliggör publiken. Det är så många som filmar och lägger upp för att lyfta bra ridning, men det verkar inte nå FEI.

Vill man rädda ridsportens legitimitet behövs transparens, och dialog.

Det pågår liknande debatter inom andra idrotter, med en polarisering mellan styrelserummen och eliten och supportrar. Och i samhället i stort känns det också som det blir större och större klyftor. För mig är det sorgligt om FEI tar steg från åskådarna och från de som betalar biljetterna.
Stillbilder kan jag tycka är ännu värre, om man pausar och scrollar långsamt går det att hitta väldigt ”fula” sekvenser som ser illa ut att ta screenshots på bara pga när i gångartsmomentet hästen befinner sig i, video visar en mer rättvis bild.
 
Jag har läst det och jag känner spontant att de som gör sånna här regler är rädda för digitala medier och spridning och har låg förståelse för samhällsutvecklingen i förhållande till den digitaliseringen som sker. Stillbilder är (enligt mig) på intet sätt mindre kränkande än en film. Att förbjuda filmande misstänkliggör publiken. Det är så många som filmar och lägger upp för att lyfta bra ridning, men det verkar inte nå FEI.

Vill man rädda ridsportens legitimitet behövs transparens, och dialog.

Det pågår liknande debatter inom andra idrotter, med en polarisering mellan styrelserummen och eliten och supportrar. Och i samhället i stort känns det också som det blir större och större klyftor. För mig är det sorgligt om FEI tar steg från åskådarna och från de som betalar biljetterna.

Mycket sorgligt, och samtidigt 100 % i linje med att hindra sådana som Blondedressage från att hålla igång en befogad debatt om dressyrsportens utveckling och kunna förklara problemen med tydliga exempel och argument.

Och då tycker jag ändå att hon hör till dem som har lyft fram många goda exempel parallellt med de mer kritiska inläggen. De har ju oftast handlat om domarnas bedömningar snarare än ett självändamål att hänga enskilda ryttare.

Nej vi ska bara betala för att få se de utvalda sekvenserna från tävlingarna, och där ska vi sitta lydiga och applådera på rätt ställen och okritiskt hylla de stora ledarna. Och sedan gå hem som lobotomerade fåntrattar som inte ifrågasätter något. Jag tror att FEI har anammat en bekymmersam nordkoreansk utveckling, men jag tror och hoppas också att de grovt har underskattat kunskapen hos och betydelsen av den hästintresserade pöbeln.
 
Screenshot_20240305_124047_Samsung Internet.jpg
 
Jag tänker på alla tävlingsryttare och deras hästskötare som har stora konton på SoMe, kommer kännas lite märkligt om de inte kan dela något eget material från tävlingsbanan eller framridningen. Hur många var det t ex inte som delade den ”fria ridningen” och klipp från tävlingsbanan på GHS förra veckan?
 
Utan att ha läst artikeln, hur ska FEI tvinga mig som vanlig åskådare att följa deras riktlinjer? Är ju inte direkt en lagstiftning som alla är skyldiga att följa.
Det gäller inte "vanliga åskådare", utan ryttare, hästägare, hästskötare osv. Vad jag förstår kommer det då i fortsättningen t.ex. vara förbjudet för Lisen B-F att ta en film på Peders hopprunda och sedan lägga ut den på Instagram.

Jag har aldrig varit så glad att inte "tillhöra" FEI som jag är nu! FEIF, som organiserar islandshästsporten, är förvisso inte felfria de heller men sånt här trams slipper vi åtminstone!
 
Det gäller inte "vanliga åskådare", utan ryttare, hästägare, hästskötare osv. Vad jag förstår kommer det då i fortsättningen t.ex. vara förbjudet för Lisen B-F att ta en film på Peders hopprunda och sedan lägga ut den på Instagram.

Jag har aldrig varit så glad att inte "tillhöra" FEI som jag är nu! FEIF, som organiserar islandshästsporten, är förvisso inte felfria de heller men sånt här trams slipper vi åtminstone!
Tråkigt för dem. Antar att de vill att man ska köpa filmen från produktionsbolaget som filmat sändningen.
 
Det gäller inte "vanliga åskådare", utan ryttare, hästägare, hästskötare osv. Vad jag förstår kommer det då i fortsättningen t.ex. vara förbjudet för Lisen B-F att ta en film på Peders hopprunda och sedan lägga ut den på Instagram.

Jag har aldrig varit så glad att inte "tillhöra" FEI som jag är nu! FEIF, som organiserar islandshästsporten, är förvisso inte felfria de heller men sånt här trams slipper vi åtminstone!
Men vad vill de vinna på det? Är knappast dessa personer som lägger upp den typ av filmer jag antar de vill undvika.
 
Men vad vill de vinna på det? Är knappast dessa personer som lägger upp den typ av filmer jag antar de vill undvika.
Jag gissar på att man vill stoppa t ex Blondedressage men någon/några på FEI vågar inte säga det uttryckligen och inte tänkt hela vägen på hur många andra som drabbas med denna regel istället.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp