FEI förbjuder filmande på tävling för utomstående.

En tanke till, FEI lägger väl ut alla sina tävlingar på tuben?
Kan kanaler som SVT inte göra intervjuver på framridningen mer?
Kommer detta stå i det finstilta när man köper en biljett?
Så många frågor....
 
Men vad vill de vinna på det? Är knappast dessa personer som lägger upp den typ av filmer jag antar de vill undvika.
De skulle säkert gärna vilja stoppa ALL form av icke-auktoriserade filmer från sina tävlingar, men det kan de inte så de går på de som på något sätt kan disciplineras om de inte lyder, är min tolkning.
 
Den koppling som finns verkar ju vara att FEI vill stoppa allt spridande av material där de själva inte har kontrollen över hur det sprids.
Jo men det sägs ju samtidigt att det inte rör den vanliga besökaren, jag har inte plus så går bara på vad som sägs i tråden.
Om teorin är att det här kommer av att någon idiot skrämde hästarna vid sitt filmande så därför införs detta men det inte gäller de som besöker tävlingarna utan är riktat mot sådana som Blondedressage så är soppan total och det hela blir mer och mer obegripligt för varje inlägg jag läser.
 
Lycka till med det då enda sättet att stoppa publiken är att förbjuda mobiltelefoner...
Jag har inte sagt att de kommer att lyckas eller ens att de kommer att försöka. Men jag tolkar det som att det är vad de skulle vilja göra om de kunde. Och att stoppa "insiders" som hästskötare, ryttare etc. gör ju att alla får mycket mindre insyn i vad som sker under t.ex. framridningen. Det är inte på alla arenor publiken kan se vad som händer där.
 
Jo men det sägs ju samtidigt att det inte rör den vanliga besökaren, jag har inte plus så går bara på vad som sägs i tråden.
Om teorin är att det här kommer av att någon idiot skrämde hästarna vid sitt filmande så därför införs detta men det inte gäller de som besöker tävlingarna utan är riktat mot sådana som Blondedressage så är soppan total och det hela blir mer och mer obegripligt för varje inlägg jag läser.
Två olika saker, som jag ser det. Blondedressage använder inte egenfilmat material utan redan copyright-skyddat material. Det går därmed utmärkt att stoppa henne utan att ändra några regler alls, bara att hänvisa till copyright som sagt.

Och det där med att inte få filma tävlingar tror jag är ett första steg mot att göra tävlingarna mer slutna. Ingen ska få se vad som händer backstage, liksom. Exempelvis en hästskötare har ju extremt mycket större möjlighet att filma oegentligheter som sker mot hästarna än vad en vanlig besökare har. FEI är säkert rädda att såna saker kommer ut.

Jag tycker ju att båda åtgärderna är steg åt helt fel håll och mycket väl kan leda till stora delar av hästsportens död, men helt uppenbart är FEI av annan uppfattning.
 
Två olika saker, som jag ser det. Blondedressage använder inte egenfilmat material utan redan copyright-skyddat material. Det går därmed utmärkt att stoppa henne utan att ändra några regler alls, bara att hänvisa till copyright som sagt.

Och det där med att inte få filma tävlingar tror jag är ett första steg mot att göra tävlingarna mer slutna. Ingen ska få se vad som händer backstage, liksom. Exempelvis en hästskötare har ju extremt mycket större möjlighet att filma oegentligheter som sker mot hästarna än vad en vanlig besökare har. FEI är säkert rädda att såna saker kommer ut.

Jag tycker ju att båda åtgärderna är steg åt helt fel håll och mycket väl kan leda till stora delar av hästsportens död, men helt uppenbart är FEI av annan uppfattning.
FEI gör bara som deras finansiärer kräver och de kräver antagligen detta. UAE och liknande pumpar in massor av pengar i organisationen och hur hästvälfärden är där är det ju ingen hemlighet. Vad som förvånar mig är att länder som har djurvälfärd och en stor sektor av djurrättsgrupper borde skrika rakt ut men de håller bara tyst och verkar supernöjda med att allt ska ske i skymundan.
 
FEI gör bara som deras finansiärer kräver och de kräver antagligen detta. UAE och liknande pumpar in massor av pengar i organisationen och hur hästvälfärden är där är det ju ingen hemlighet. Vad som förvånar mig är att länder som har djurvälfärd och en stor sektor av djurrättsgrupper borde skrika rakt ut men de håller bara tyst och verkar supernöjda med att allt ska ske i skymundan.
Kan bara hålla med - alla borde bara skrika rätt ut!
 
En tanke till, FEI lägger väl ut alla sina tävlingar på tuben?
Kan kanaler som SVT inte göra intervjuver på framridningen mer?
Kommer detta stå i det finstilta när man köper en biljett?
Så många frågor....
Och får du filma/låta filma din egen eller ditt barns ritt för att kunna utvärdera? Eller ska du skriva till FEI och säga "jag vill att ni filmar hörnpassagerna under min ritt, jag tror nämligen att jag slarvar på tävling"

Och på en hästtävling vem är utomstående? publik, ryttare, hästskötare, hästägare... utan sådana utomstående är väl tävlingar rätt meningslösa. Och hur är det med funktionärer? Kan jag be en funktionär filma åt mig? *Rider fram till C-domaren och ställer upp mobilen*

Så många frågor.
 
Ok, var tvungen att läsa FEI's guidelines för att få ett hum om vad det handlar om: non-right holders, vilka är atleter, deras entourage, hästägare, media.
Som jag ser det verkar det handla om två saker: påtryckningar från "stakeholders" att kontrollera all dålig publicitet, och girighet. Om FEI äger alla rättigheter så kan de ta ner all media som inte betalat för rättigheter till klippen. Monopol.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp