Bukefalos 28 år!

FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Ska nog dit o titta hur de riktiga pojkarna o flickorn gör, när de bär sig åt ;-)
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Jag tycker det är så häftigt att man ens får chansen att uppleva något sådant live i Sverige :)
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

*kl*

Någon som är intresserad av att samåka från Stockholmsområdet (även lite söderut, jag bor 7 mil s om Sthlm)?

Tänkte vara på plats till typ finalstart lördag.
Jag har bil!
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Är det någon som vet hur länge de håller på lördagkväll? Jag hade gärna åkt och tittat men kommer inte vara hemma förrän vid 19-snåret, är det lönt då?
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Har tittat lite på live-stream. Vad tyckte ni som var på plats?
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Jag tycker att själva arrangemangen fick godkänt, varken mer eller mindre. Var jättekul att se alla fina ritter och atletiska hästar, och jag gillar att man även kan hålla ett öga på framridningen på Bökeberg.

Sedan vet jag inte vad de som red hade att säga om underlaget? Vore intressant att veta, såg ut som att många hästar fick "paddla" en hel del för att hålla sig uppräta...
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Om det nu bara skrivs rakt av så kan man ju fråga sig varför det trots allt aldrig nämns något om western i nyhetssidorna. Det finns tidningar i Sverige som riktar sig mer mot western än ridsport.

Jag har precis tittat på de första sju sidorna av "Häst Nyheter" Inte ett enda ord om western överhuvudtaget, än mindre om kommande final på Bökeberg.

Man kan dock läsa om två som fastnade i en gödselhög och om senaste bonden i bonde söker fru samt att det ska byggas en ny cykelväg till Ekeby ridskola. :)

Berör det inte på att WRAS är inte änsluten till SRSF?

Hoppas alla som kom till Bökeberg hade det trevlig.
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Nja, WRAS har inte med det att göra. Reining är anslutet till FEI och är alltså en officiell ridsportsgren.
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Aha, tack för den information :bow:
Så värför kan vi inte läsa om Reining i Ridsport tidningerna?
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

*kl*

Tydligen var inte allt bra där nere med skriverierna som börjar sprida sig. När ska människan lära sig humanitet och vara vän med sin häst? Och det är inte så lätt att få förståelse för sporten och bredda den när det blir så här.

Kommer följa och se vart anmälan leder så småningom för det tar väll tid som det brukar innan allt är klart, men en sak är ju säker att så här ska det inte vara tycker jag.... Sen kan man rabbla att det finns rötägg i alla sporter etc, men gör man inget åt problemet, då blir det heller inte glesare mellan rötäggen....

http://www.youtube.com/watch?v=bOqhYC_WMGY&feature=player_embedded

Jag blir till att fundera över mina egna val i sommar och konstaterar att jag troligtvis kommer stanna hemma en stund och va ute på bus i skogen med min häst, fundera lite på vart allt tävlande är på väg.....
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Det är klokt att fundera på vad man håller på med. Personligen vill jag ha hästen som samarbetspartner och inte tävlingsmaskin. Kan tycka att det kan vara kul med någon enstaka tävling ibland för att stämma av lite men det är inte huvudingrediensen för min ridning. Träning för goda tränare och samvaron med likasinnade samt glädjen att känna hur hästen och jag samarbetar är långt viktigare. Jag har lyckan att bo i ett område med mycket natur och våra långa trail-rides bjuder på massor av utmaningar och där gäller det att vi är överens och att jag även lyssnar på hästen för att det ska bli bra och säkert.

...ska bli intressant att se vad som kommer av den här anmälan:cool:
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Skulle tro att alla som har varit på en framridning inför en större tävling tyvärr har sett sådan här hemsk ridning. Sorgligt att man ska pressa hästarna så. Men varför ingriper inte funktionärerna? Hoppas verkligen att denna anmälan leder någonvart och att även vi westernryttare ser till att protestera mot hemska träningsmetoder.
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Tyvärr är detta baksidan inom hela ridsporten, inte bara reining. Alla som tillbringat tid på större träningsanläggningar eller på framridningsbanorna på större tävlingar vet att detta förekommer lite varstans, vare sig det handlar om dressyr, hoppning eller western.

Frågan är ju vart gränsen ska dras... Likväl som många elitryttare utövar tvivelaktiga träningsmetoder, så ser man en hel del ryck, slit och dra på de lägsta nivåerna inom WRAS. Vilket är värst; en vältränad atletisk häst som utsätts för dessa pressande träningsmetoder, eller en otränad häst som går konstant i fel form med en obalanserad ryttare och rycks i munnen vart steg den tar? Inget av det är rätt i mina ögon, men det ena är ju allmänt accepterat och det andra inte...

Jag tror inte att någon av ryttarna medvetet är ute efter att behandla sina hästar på detta sätt, men något är det ju som driver dem över gränsen... Är bra att det blir en diskussion av detta, hoppas bara att den leder till rätt åtgärder...
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Tycker det är trist att de skriver om det nu när det blivit skit av alltihop, men inte ett ord om det innan..
Blir dessutom lite irriterad på att inte anmälningar mot hopp- och dressyrtävlingar kommer fram. Det är inte ovanligt där heller..

Nej, tacka vet jag mina bruksridningstävlingar! Där har jag träffat funktionärer med rejält ruter i. En herre bröt av pisken för en ryttare, funktionärer har plockat bort utrustning från ryttare/kusk osv. Mer sånt!

Och om jag får gnälla lite på westernridningen; varför måste man ha stång? Jag har ett helvete att hitta några som helst bett till min ponny, rider gärna bettlöst eller på något av de icke-tävlingsgodkända bett jag har. Men reglementet tillåter det inte, varför?
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Du behöver inte ha stång på lägre nivå. Och om du vill ha ett bettlöst alternativ så är ju bosal tillåtet.
 
Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Many Tanks för den video :bow:

Att anvanda en vägg att få stop på hästen är igen nytt, de gamla Mexican bean eaters blind folded hästen och körd dom i väggen för att lära hästen att lydda tyglar :grin:

Spinns, jag bli såååå snurrig, undra hur det känns för hästen? (igen bra reklam precis och man kan fråga vad den som sitta i sadeln har i huvud)

Föra Chappis sätt jag har och titta på PC´n, Amigo stack in huvudet i fönstret för att se hur det gick med Chappis Häster :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp