Fejkat kontoutdrag, bevisa?

Aliche

Trådstartare
Behöver lite hjälp, jag försöker förklara varför ett kontoutdrag är fejkat, alltså hur man kan se det, och visst är det så att om jag handlar med mitt svenska kort i ett annat land så kommer det väl fortfarande stå i svenska kr på mitt eget kontoutdrag?

T.ex. om jag bodde i Sverige och åkte till finland och handlade med mitt kort så hade väl summan stått i SEK på mitt kontoutdrag? Inte i finska kronor?
Och är det någonsin så när man handlar att det står i själva kontoutdraget från banken vad jag handlat, typ "Sko namn: blabla, artikelnr: 0011, färg: prickig" Det kan väl inte kortet veta? Det står ju bara summan och var man handlat eller?

Det är jobbrelaterat, inte mitt eget konto. Jag försöker få fram hur Det ska och inte ska se ut på ett kontoutdrag från kunder. För butikspersonalens vetskap :)

visst är det så att om jag handlar med mitt svenska kort i ett annat land så kommer det väl fortfarande stå i svenska kr på mitt eget kontoutdrag?

Ja

T.ex. om jag bodde i Sverige och åkte till finland och handlade med mitt kort så hade väl summan stått i SEK på mitt kontoutdrag?

Ja

Och är det någonsin så när man handlar att det står i själva kontoutdraget från banken vad jag handlat, typ "Sko namn: blabla, artikelnr: 0011, färg: prickig"

Nej, men om man betalar via sin internetbank så kan man ibland skriva en egen notering och då kan det stå annat.

Nyfiket frågat, till vilken typ av butik kommer folk och visar upp sina kontoutdrag :confused:

När dom ska reklamera saker och inte har kvar kvittot så måste vi acceptera kontoutdrag men inte dom som är fejkade :)
Är betalning via internetbank ist för kort? Alltså man använder inte kortet utan nåt annat?

Är betalning via internetbank ist för kort? Alltså man använder inte kortet utan nåt annat?

Ja, men det förutsätter att varan är köpt via internet/på faktura och därmed betald via internetbanken.

Är det inte enklare att inget uppvisat butikskvitto = inget återköp?

Det är ARN som bestämt att vi måste godta kontoutdrag även om det är helt värdelöst just för att det inte står vad man köpt bara att man köpt nåt i butiken..

Det är ARN som bestämt att vi måste godta kontoutdrag även om det är helt värdelöst just för att det inte står vad man köpt bara att man köpt nåt i butiken..
Fast helt värdelöst är det ju inte. Det står ju datum, butikens namn och den exakta inköpssumman. Kommer man tillbaka med ett par skor som kostar 1100 i din butik så verkar det väl rätt säkert att posten 1100 och butikens namn på kontoutdraget handlar om just de skorna.

Fast helt värdelöst är det ju inte. Det står ju datum, butikens namn och den exakta inköpssumman. Kommer man tillbaka med ett par skor som kostar 1100 i din butik så verkar det väl rätt säkert att posten 1100 och butikens namn på kontoutdraget handlar om just de skorna.

Det går väl även att leta rätt på ett gammalt kvitto i de flesta datoriserade kassasystem? Har olika butiker gjort åt mig när jag kommit in för att reklamera en sak och har betalt med kort men kastat kvittot (ja ibland är man en idiot). Då har jag kollat i internetbanken när jag ungefär köpte den (eller exakt, beror ju på). Så har personalen kunnat gå in i kassasystemet och kunnat plocka fram kvittot med hjälp av datum och summa för köpet. Och då på deras kvitto har det ju stått exakt vad jag köpt. (Så vill jag reklamera en sak för 149 kr och totalsumma för köpet var 563 kr så löser det sig när de fått upp kvittot).

Det går väl även att leta rätt på ett gammalt kvitto i de flesta datoriserade kassasystem? Har olika butiker gjort åt mig när jag kommit in för att reklamera en sak och har betalt med kort men kastat kvittot (ja ibland är man en idiot). Då har jag kollat i internetbanken när jag ungefär köpte den (eller exakt, beror ju på). Så har personalen kunnat gå in i kassasystemet och kunnat plocka fram kvittot med hjälp av datum och summa för köpet. Och då på deras kvitto har det ju stått exakt vad jag köpt. (Så vill jag reklamera en sak för 149 kr och totalsumma för köpet var 563 kr så löser det sig när de fått upp kvittot).
Smart, det ska jag lägga på minnet!

Visst är det så att om jag handlar med mitt svenska kort i ett annat land så kommer det väl fortfarande stå i svenska kr på mitt eget kontoutdrag?
Mitt konto ar i GBP men pa kontoutdraget star det specificerat i SEK nar jag handlar i Sverige. Sen raknas det om och dras i GBP fran kontot.

Hur långt i efterhand har det varit? Jag letar febrilt efter kvittot för något jag köpte för snart tre år sedan...

Det är inte Arn som beslutat det utan det står i konsumentköplagen. Enkelt förklarat så innebär det att för en reklamation (alltså fel på varan) så krävs inte kvitto. Däremot krävs det att kunden kan påvisa att det är troligt att varan köpts i den aktuella butiken inom reklamationstiden. Det behöver alltså inte vara kontoutdrag heller.

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Skulle i förra veckan hämta ut ett paket med hästgrejer som jag beställt på postorder. När jag skall betala på utlämningsstället är...
Svar
19
· Visningar
1 748
Senast: frolic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka