Fel att jämföra hästar?

B

BrightGrandeur

Jag fick höra en sak idag som fick mig att bli lite illa till mods men samtidigt lite arg, jag fick höra en sak som jag absolut inte tror på, och nu vill jag veta vad andra tycker... är det jag som har fel eller står jag upp rätt för min åsikt?

Så här är det... Har haft min häst i snart två månader, han är bara 5 år men mycket mogen, så himla fin, och jag tycker att hans psyke är så himla bra! Han har lite svårt att stå stilla, när jag ställer honom på gången så backar han och går fram lite men när man säger till honom på skarpen är han from som ett lamm, men såklart så testar han alltid något varje dag (det kommer väll försvinna, bara man är envis?) Han är mycket smart, han har inga problem att ridas själv, han springer inte iväg, han är HELT lagom! framåt! inte seg/inte het. orädd.

Men... min stallvärd kallar honom för dominant... att han lätt kan ta kommandot, men stämmer det verkligen när han VARJE GÅNG lyder när man säger till på skarpen? Han verkar inte speciellt dominant, inte mot mig iallafall, han backar när jag säger till och om han inte gör det så skäller jag och då backar han extra snabbt på kommando när jag säger till!
Han är lite skarp i sina lekar och de två andra hästarna i den stora hagen tycker inte riktigt om honom, de flyttar sig för honom när han kommer och han flyttar runt dem som han vill. DET kanske är dominans men på det stället han var på förut så blev han dominerad över av andra hästar som var tuffare än honom, de här två är väldigt tillbakadragna av sig.
Idag sa hon såhär till mig "Jag skulle dela ut hö och i hagen och när jag ville flytta på honom så tänkte han sparkas"
"Men hur då? Han har ju aldrig visat tendens på att sparkas! knyckte han med benen eller något sånt?"
"Nej, han bara visade rumpan, men jag sa till honom bara. Du får vara vaksam, han bör vara uppbunden på gången osv om han inte kan stå stilla"

sen när vi skulle ut och hämta dem i hagen...
"Det är synd att behöva säga det men han liknar varmblodet som stod här förut... han hade svårt o kommunicera och försökte sparkas efter en i hagen"
DÅ ryckte jag in och sa "Han är INTE den hästen":mad:
FÖR ATT jag tycker inte man ska jämföra två helt olika hästar! Den andra hästen hade kommit från en hästhandlare och hade inte fått ett rättvist liv, han fungerade varken att rida, på gången eller i hagen. Min häst fungerar PERFEKT i alla lägen, det är normalt att vara dominant, vissa hästar är mer dominanta i hagen, eller hur? Grejen är också den att han är lite konstig, när en annan häst säger till honom något så vänder han bort huvudet och låtsas inte synas... så han är ju lite knäpp i språket, det ser jag med, han verkar inte fatta att om man vänder rumpan till så betyder det sparka, jag tror han tror det menar "Jahapp, ska det va på det viset så struntar jag i det!"

Jag vill ha lite åsikter, snälla!... jag tycker inte att man ska börja behandla en häst som en annan häst har blivit behandlad, det är ju två helt olika hästar? Jag tycker att de ska få stå löst i boxen så länge de uppför sig, man kan ju inte döma dem innan de gjort något, eller hur?:confused:
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Jag tycker att du gör en liten sak väldigt stor. Hur som helst så är det alltid din häst och du hanterar den som du tycker är bäst. Sen förstår jag att du vill försvara din häst och jag är likadan, men det är mycket som måste tas med en nypa salt och jag tror att detta är en sån sak.

Två olika hästar kan för övrigt ha ett liknande beteende och det var väl bara det som din stallvärd sa? :)
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Håller med föregående skrivare.

Jag älskar min häst men han kan vara rejält tjurig mot andra hästar ibland, det är bara att erkänna. Kanske man försöker försvara sin egen häst som man tycker om så mycket, men det är fortfarande en häst med alla vildhästens instinkter och flockbeteende.
Jag tror inte stallägaren menar något illa om din häst. Han kanske har lite svårigheter att kommunicera med andra hästar, jag tror inte det är nåt ovanligt. Jag menar, den helt onaturliga situtationen de tvingas leva i. Stå på stall, leva i en flock som människor har bestämt, inga möjligheter att styra sin egen utfodring, begränsad yta, valacker... det är inte naturligt och då är det inte så konstigt att hästar kan bli bråkiga och bete sig annorlunda. En naturlig hästflock är ju harmonisk och enkelt uppbyggd med ganska "vågrät rangordning".
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Du har nog rätt att jag tar lite för hårt på det, jag är en grubblare, men grejen är den att hon fick det att låta som att han <I>håller på att förvandlas till monstret </I><b>Varmblodet Som Stod Här Förr</b>
och jag blir lite illa till mods, varmblodet sparkades och hade blivit elakt behandlad under lång tid, jag vill ju inte att min häst ska bli så, och hur
kan det finnas en chans att han skulle bli så? Han står i en stooor hage med två jätte snälla hästar där han kan springa av sig, han får mycket mat och har det jätte bra, blir riden och uppfostrad... Jag förstår om min stallvärd skyddar sina hästar också, men hon verkar överanalysera... Jag tog illa upp =/
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Du behöver inte oroa dig :) Din häst mår nog jättebra och då tror jag inte att han kommer att bli ett "monster". Ta inte illa upp, hästmänniskor är hästmänniskor.
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Äsch, folk upplever hästar olika beroende på tidigare erfarenheter och fördomar. Det tror jag aldrig man kommer ifrån.
Min stallägare tycker min häst är så snäll och gosig och han är ju så söt när han gör si och så. Själv tycker jag att exakt samma beteenden är dominanta, att han tigger och är allmänt odräglig. Han gör inte så mot mig, där vet han var gränserna går (givetvis testar han dem, han är en dominant häst). Men min stallägare är väldigt blödig och behandlar alla djur som om de vore hennes små barn. Alltså ser hon så gott som allt som ett tecken på tillgivenhet, även om det hästen står och trycker bogen mot henne så hon nästan välter.
Jämför gör man hela tiden, oavsett om det är häst eller människa eller grönsak. Vem känner hästen bäst, du eller stallägaren? Ni har olika bilder av hästen, låt det bara vara så. Så länge hon inte behandlar hästen illa (tror inte hästen bryr sig om skitsnack) kan du bara låta det rinna ut i sanden. Ibland kan det vara kul att lyssna på andras fördomar och åsikter om ens häst, man kan få alla möjliga ganska roliga vinklar!
Fast först måste man förstås veta att man gillar sin häst precis som den är. Det verkar du göra, så låt ingen påverka det!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Det är din häst och alltså ditt "problem". Ifall du gillar honom så spelar det väll ingen roll vad andra tycker? Du känner ju trots allt hästen bäst. Men tänk på att hästar kan bete sig helt anorlunda mot ägaren och mot andra människor så lyssna på vad dom säger, de ljuger nog inte. Bara för att han alltid lyder dig betyder det inte att han alltid lyder!
Men sålänge han inte ställer till problem eller blir farlig för någon annan som ska ha insläpp/utsläpp i hagen eller fodring, så behöver du inte bry dig om vad dom säger om din häst. ;)
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Grejen är också den att han är lite konstig, när en annan häst säger till honom något så vänder han bort huvudet och låtsas inte synas... så han är ju lite knäpp i språket, det ser jag med, han verkar inte fatta att om man vänder rumpan till så betyder det sparka, jag tror han tror det menar "Jahapp, ska det va på det viset så struntar jag i det!"

Det är helt omöjligt att säga sig om just din häst har ett dominant beteende eller inte, bara på din egen beskrivning.

Men det jag citerade här ovan och din slutsats vittnar om att du kanske inte läser av hästar så där jättebra. Det du beskriver - att han vänder bort huvudet och "låtsas inte synas" kan mycket väl vara en väldigt dominant hästs agerande. En riktigt dominant häst slåss och bråkar sällan med stora gester - det behövs ju inte.

Och bara för att han lyder dig, dvs går att leda, rida och sköta, betyder inte det att han respekterar dig. Det skulle lika gärna kunna vara en mycket dominant häst, som helt enkelt inte anser det värt besväret att bråka med dig, eftersom du är så obetydlig.

Ett hett tips är ju att du tar hjälp av någon väldigt erfaren hästmänniska , som kan hjälpa dig att tolka vad han egentligen säger.
Dominanta hästar får inte förmänskligas, och det är lika bra att man vet vad man har att jobba med redan från början.

Lycka till!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Min stallägare tycker min häst är så snäll och gosig och han är ju så söt när han gör si och så. Själv tycker jag att exakt samma beteenden är dominanta, att han tigger och är allmänt odräglig.

:rofl::rofl::rofl:

Det är en rolig vinkel - ja!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Jag tycker inte att dominant är något negativt. Vad det betyder för dig är att du måste vara konsekvent och tydlig, särskilt när det gäller din person (att inte låta honom gå på dig för mycket) - inte att du måste "ta i på skarpen" hela tiden. Det är också en ung häst som behöver fostran. Respekt får du genom att hantera honom lugnt och konsekvent - inte genom att skälla. Det gäller SÄRSKILT om du backar honom.
Dominiant är INTE lika med "elak"!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

I hans förra stall vände han rumpan mot de dominanta hästarna och kollade bort när DE ville flytta på honom, han var aldrig elak men han låtsades inte om dem och så gjorde han hela tiden, så de hoppade på honom ganska ofta. Där kommer hästspråket in, att han är lite... dum tror jag >.< Min stallvärd tycker också att hans språk är lite eget, hon har ändå hållt på med hästar i över 30 år och ridit in och är väldigt erfaren.
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Tack för alla svar =) Allt har gått bra, han är lite naffsig fortfarande men jag tror att det är tänderna som kliar, ibland gör han nästan ingenting och står stilla och är jätte snäll och allt! En klippa! Min stallvärd har också börjat se på honom på ett annat vis nu, det tar ju ett tag att lära känna en ny häst, men allt går bra! Han har ännu inte sparkats eller varit farlig på något vis!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Ang naffsandet hoppas jag för din ochandras skull att du inte rycker på axlarna åt. Det måhänd att det kliar i tänderna men det är ingen ursäkt för dålit uppförande.

Kul att det börjar bli trevligar stämmning kring all hantering. Har själv en väldigt dominant häst. Ett 5årigt sto som måste tro att hon e största hingsten..eller ledarstoet. Hon har alltid bestämt i hagarna över alla hästa oavsett ålder och storlek.

Men precis som du säger måste du få ha din häst precis hur du vill när du hanterar den ( så länge det är säkert för dig å alla andra). Min står stilla lös i stallgången och går aldrig utanför den osynligalinjen i boxdörren om inte jag bett henne om detta. Markera konekvent VARJE gång så slipper du skrika..

Lycka till i fortsättningen.. :)
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

hästar är hästar och de pratar inte med ord som människor utan med kroppsspråk. Om din häst vänder rumpan mot de andra hästarna så signalerar han att han kan sparka och att de ska hålla sig borta.

Jag tycker att du förmänskligar din häst i dess sätt att bete sig. Bara för att den här snäll att leda och rida behöver det inte betyda som någon skrev att han respekterar dig. Rätt som det är kommer rätta tillfället och hästen tar över. Du skriver ju dessutom att hästen naffsar och att han har svårt att stå still på gången. Det tycker inte jag tyder på en underlägsen häst utan en häst som har ledarrollen, även över dig som människa!

En häst som vänder rumpan mot människan i hagen är en farlig häst! Även om han inte sparkat hittills så varnar han!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Dominanta hästar får inte förmänskligas, och det är lika bra att man vet vad man har att jobba med redan från början.

man ska väll inte förmänskliga några hästar, det är då problem kan uppstå enligt mig iaf.

men om du tycker att du kan hantera din häst så kan du säkert det.
om andra är osäkra på din häst (och det stör dig) får du väll visa dem hur han behöver bli hanterad och hjälpa dem.
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Det här gav mig Deja Vú när min val var föl.

Stallägaren- som hade vuxna halvblodshingstar, ansåg att jag skulle provocera honom för att kunna bassa honom:mad: -För att hästar e. tyska hingstar var såna":rofl: Han var ju ett föl!!!Ett MYCKET snällt sådant!

Det uttalandet visade sig bero på hennes frustration över att den var rädd för det vattenfyllda diket i grindhålet( som vilken vuxen häst som helst hade tvekat för)- för att hon hade bråttom till jobbet på morgonen vid utsläpp. Det låg ett avbrutet dressyrspö där o jag blev vansinnig över hennes agerande.

Har din stallägare problem- var med o lär henne tolka din hästs betéende rätt under en dag.
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Det var bara i början han inte riktigt ville stå stilla, men det gör han inte ens i boxen, vet inte varför, han har nåt tix för sig men vi har lagt in kvistar och en hästboll som han kan leka med och det verkar hjälpa, numera är han bara naffsig när han blir lite otålig, annars naffsar han inte alls lika mycket som i början! Säger till honom varje gång! Han är mycket lugnare nu och kan stå själv och är lugn, lugn med barn omkring sig också! Dom har t.o.m. fått skritta på honom och han gick så försiktigt så!

Nopeidope, tror början alltid är värst, när de stadgat sig och ser att allt är bra och roligt så går det som smoooort! Tack igen för alla tips!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Åhå :) Ja, vem som helst kan ju ha fel liksom!
Min stallägare har nog granskat honom lite mer nu
och ser att det inte är så farligt, men det är svårt
för mig att säga emot henne också eftersom att
det är hon som lärt upp mig och jag har stort
förtroende för henne, och hon har granskat min
häst i hagen mer än mig för att hon bor precis
intill hagen. Men allt är bättre nu, jag följde
mina egna instinkter denna gång faktiskt ;) Alla
har ju olika åsikter!
 
Sv: Fel att jämföra hästar?

Tycker du att hästen fungerar med dig så får den väl gärna testa lite och ha egen personlighet? Det är väl bara bra med en egen åsikt och inte blind undergivenhet. Tycker om hästar som har lite frihet under ansvar/tar sig frihet under ansvar men som också vet när det är allvar och gränsen är nådd. Är ni samspelta och nöjda båda två så är det väl bara njuta. Skit i andras åsikter i så fall. Så länge inte hästen är farlig för någon, eller utsätter någon för någon risk, så kan ingen klaga tycker jag. Heja heja!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 325
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 515
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp