Fel eller vad??

Shettisar

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mig med nedanstående "gåta"?
På en del sidor på internet så är texten som nedan.Massa "kinesiska" bokstäver istället för ÅÄÖ,samt fyrkanter.Men bara vissa sidor.Vad är det som orsakar och vad kan jag göra åt det??:confused:

TM EKSEMTトCKE
Ny fb舩trad modell i 100% polyester.
- UV-skydd
- Helt臘kande
- Ltagbart magskydd
- Res蚌 i nacke f fasts舩tning i grimma
- Elastiska bensnen och band runt mage
 
Sv: Fel eller vad??

Visst är det där på H**ks hemsida:idea:
I sådana fall kan det ju inte bero på att det är en utländsk sida...
Men kika i kontrollpanelen/Nationella inställningar & språkinställningar så att Svenska är valt.
Annars har jag inge aning:o
 
Sv: Fel eller vad??

Problemet heter teckenkodning. Sidan använder en annan teckenkodning än din browser gör.

Har du IE? Gå i så fall in på Visa och sen teckenkodning och titta vad som är valt där. Är "välj automatiskt" förbockat? Och vilket val är markerat nedanför där?
 
Sv: Fel eller vad??

Det hade inte jag ibockat:o Så jag bockade i det:p
 
Sv: Fel eller vad??

moiran skrev:
Problemet heter teckenkodning. Sidan använder en annan teckenkodning än din browser gör.

Har du IE? Gå i så fall in på Visa och sen teckenkodning och titta vad som är valt där. Är "välj automatiskt" förbockat? Och vilket val är markerat nedanför där?
Tusen tack!!!:bow:
Äntligen kan jag läsa vad som står på många sidor igen, haft det så här i över 1 vecka.
Tack igen!:bow:
 
Sv: Fel eller vad??

:eek: Då ändrar jag genast tillbaka:o
 
Sv: Fel eller vad??

Hahaha. :D Det är ingen farlig inställning att ändra på. Får du problem med att läsa vad som står på olika sidor (om t.ex. åäö blir konstigt) så är det bara att ändra. "Välj automatiskt" är nog standard tror jag, och brukar fungera bra så länge inte den som gjort sidan eller satt upp webservern har klantat sig.

Så funkade det bra förut - låt det vara som det är. Funkade det bra när du ändrade, tja, då kan det ju vara så också. Det är bara om det blir problem som det är värt att titta på det och ändra, typ. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp