Fel med för skarpt bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ii-d-a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 831
I

ii-d-a

Min mamma är medryttare på en fd varmblods travare som har ganska ont i ryggen och väldigt ont i benen. :'O Hästen har varit hos veterinären och hästen har fått en massa massager och sånt. Veterinären har sagt att den skulle få vila en period, som den också fick. Sen när dom väl rider henne så har dom typ VÄRLDENS skarpaste bett för ägaren tkr typ inte att hon är tillräckligt "ihopsamlad". Men det jag tror är att hon är stel i ryggen, nacken o halsen. Och d är d hon är. Men ägaren vill lixm inte erkänna det så hon fortsätter att ha ett jätteskarpt bett (Som också måste bli ridet med två tyglar, ägaren är inte så duktig), tänk om hästen skadas av det, ännu mer..?

Nu kmr typ ingen fatta vad jag menar för allt blev så kluddrigt. Men svara om du förstår.

Tack så mkt. <3 Kram Ida.

Sv: Fel med för skarpt bett?

Din mamma kan kanske få prova på att rida hästen på ett "snällare" bett?

Immer

*kl*

Det jag gissar kommer hända är att ni inom ett par tre månader är tillbaka hos veterinären igen - tyvärr!
Hästen måste orka för att kunna samla sig och för att orka måste den vara tränad för det.

Hoppas din mamma kan få rida den på ett mildare bett och att hon kan hjälpa hästen iallafall de dagar hon rider.

Synd om hästen.... Som ovan säger tar det lång tid innan hästen orkar samla sej o det går ju lika bra göra det med vanligt snällt bett... Samling får man ju bakifrån, inte med tyglar o bett....

Hoppas din mamma kan påverka o hjälpa häststackarn.

Hej Ida! :) Så buke gick bra iaf..? :rofl:

Hoppas att det löser sig med Antonia... :( Jag har ju också sett henne ett par gånger, och det är ju inte sådär jättekul direkt.. Hon går typ aldrig i form, men med indraget huvud! :mad: :crazy:

ii-d-a skrev:
Min mamma är medryttare på en fd varmblods travare som har ganska ont i ryggen och väldigt ont i benen. :'O Hästen har varit hos veterinären och hästen har fått en massa massager och sånt. Veterinären har sagt att den skulle få vila en period, som den också fick. Sen när dom väl rider henne så har dom typ VÄRLDENS skarpaste bett för ägaren tkr typ inte att hon är tillräckligt "ihopsamlad". Men det jag tror är att hon är stel i ryggen, nacken o halsen. Och d är d hon är. Men ägaren vill lixm inte erkänna det så hon fortsätter att ha ett jätteskarpt bett (Som också måste bli ridet med två tyglar, ägaren är inte så duktig), tänk om hästen skadas av det, ännu mer..?

Nu kmr typ ingen fatta vad jag menar för allt blev så kluddrigt. Men svara om du förstår.

Tack så mkt. <3 Kram Ida.

Tillägger lite om det är okej, känner ju henne också. ;)

Förut så red jag privatlektipner i ett stall, och då stod Antonia, hästen alltså, där, men då ägdes hon av en annan. Då var hon snäll och pigg och helt okej, även om hon kanske inte var den mest utbildade direkt, hon hade tagits från travet för att hon blev så stressad av att starta ofta, men startades fortfarande ibland.
Sen började den nuvarande ägaren rida henne. Efter ett tag så beslutade ägaren sig för att sälja henne, annars skulle hon gå till slagt, för dte var en travhäst hon ville ha, hon hade redan några ridhästar (Lite grymt kanske, men...). Så då köpte nuvarande ägare hästen.
Det jag ville få ut av det här är att från att ha varit en snäll häst som börjat muskla sig, ha gått till en sur häst där musklerna knappt finns, och man använt skarpare och skarpare bett, jag menar, tom en som inte vet något om hästar skulle väl se att hästen är olycklig?

För det första måste ju ägaren se till så att hästen inte har ont någonstans, det finns väl flera alternativ att undersöka, har ni kollat allt, tänder, rygg, ben med en kiropraktor/hästtandläkare?
Något är ju fel med hästen om den inte kan slappna av vid ridning, det hjälper inte med skarpare bett om nu hästen har ont och inte kan slappna av, det måste väl ägaren inse??
Har den fått tillräckligt med mat nu under vintern? jag menar om den tappat hull?
Hoppas det löser sig, men kolla upp hästen en gång till för säkerhets skull och prova lite mildare bett så kanske allt får en förklaring!
Lycka till!:banana:

Hästen har musklat sig väldigt mkt på det senaste halvåret, men vad det ser ut som så är hon väldigt asymetrisk och väldigt stel. Så något fel borde det vara! Tack för alla inläggen. Hoppas att hästen blir bättre.

Min mamma har nämligen slutat vara medryttare på henne, eftersom ägaren började klaga på att allt min mamma gjorde var fel.

(skriver inga namn)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 437
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 143
Senast: Vogue
·
F
Utrustning Jag fick rådet av förra ägaren att alltid rida ut med ett skarpare bett, då han kan bli väldigt stark om han vill. Vilket är helt sant...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: CassaMy
·
W
Utrustning Tjohej! Jag själv är inte speciellt haj på det där med olika bett osv. Har alltid ridit mina egna hästar på 2- eller 3-delat...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Winter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka