Bukefalos 28 år!

Fel på njurarna?

Turali

Trådstartare
Jag har en dalmatinertik som är nyss fyllda 5, och som på senaste tiden uppvisat lite märkliga beteenden.

Hon har alltid druckit ganska sparsamt, och jag har reagerat på hur lite hon har druckit i jämförelse med hur mycket hon rört sig. Det är ingen stillsam hund, utan det är full rulle som gäller då hon är utomhus. För att öka vattenintaget har jag under de senaste åren haft som rutin att hälla på lite vatten på maten precis innan jag ställt ner den.

För ett år sedan kastrerades hon, och lyckades i samma vända pricka in en av de få procent som blir inkontinenta efter ingreppet. Även om hon fortfarande inte drack särskilt mycket, lyckades det ständigt bli kissfläckar av varierande storlek på både golv och möbler i samband med att hon slappnade av/ hoppade upp och ned. Jag fick börja begränsa vattenintaget för att minska olyckorna, och det var ingenting som varken hon eller jag trivdes med.
Det blev ett veterinärbesök, och så småningom fick vi recept på medicin mot inkontinensen. Det ges i munnen 3 ggr/dag och har full styrka i endast 3 timmar. Även om jag hade trivts bättre med en medicin som inneburit mindre krångel och varit verksam under en längre tid, har det trots allt fungerat.

Kissfläckarna försvann och hon har de senaste månderna kunnat dricka obehindrat utan att det skett några mindre olyckor.
Till problemet - de senaste veckorna (ca. 1,5 mån.) har hon börjat dricka betydligt mer vatten (inga problem att tömma några vattenskålar om dagen. Har hon väl börjat dricka slutar hon inte förrän skålen är tom), i kombination med att hon gått ner i vikt. Därtill fungerar inte längre medicinen som den ska - utan hunden har 1-2 gånger i veckan kissat gigantiska pölar inomhus, utan att säga till innan - trots att hon i vissa fall fått medicinen nyligen. Ikväll hann det knappt gå en halvtimme innan det var kiss över en stor del av köksgolvet, t. ex.

Jag befarade diabetes, men tycker att hennes allmäntillstånd borde vara påverkat - vilket det inte är. Hon är precis lika sprallig och aktiv som i vanliga fall. Folk i omgivningen trodde det kunde vara UVI, och hon får sedan 5 dygn tillbaka tillskott av C-vitamin för att se om det hjälper. Dock ser hon inte ut att ha ont när hon kissar, utan är precis som vanligt. Därtill har jag precis bytt foder, och just nu får hon ett med 19% fett i, och det har blivit en liten skillnad på hullet. Hon ser inte längre utmärglad ut, och revbenen syns inte lika tydligt som de ha gjort (jag brukar hålla henne slimmad, men så smal hon vairt de senaste veckorna har hon inte varit tidigare).

Någon som har en idè om vad det kan vara?
Jag har bokat tid hos en distriktsveterinär för urin- och blodprov nästa vecka, men har planerat att boka om tiden. Hon är inte den veterinären jag brukar gå till, och som det ser ut i dagsläget skulle jag helst vilja åka in med hunden den här veckan för en undersökning.
Tror ni att det är någonting som inte stämmer - eller överreagerar jag?
Vad finns det för olika sjukdomar som stämmer in på symptomen?
Jag vill vara påläst innan jag åker till veterinären för att kunna ställa frågor om det skulle visa sig vara någonting - jag tycker inte om att åka iväg oförberedd och bara ha veterinärens ord som källa.
 
Senast ändrad:
Sv: Fel på njurarna?

Absolut att det är ngt som inte stämmer, dock kan det vara såpass mycket, så ta det efter du har varit hos veterinären.

Men är urinen utspädd, dvs klar i färgen?
 
Sv: Fel på njurarna?

Ja, de gånger hon kissat inomhus har det varit helt klart - då har det inte gått lång tid sedan hon druckit, utan det verkar som att vattnet bara gått rätt genom kroppen.

Dock har urinen varit som den ska då hon inte givits möjlighet att dricka så mycket hon vill (av självklara skäl).
Har börjat återgå till att dela upp vattnet över hela dagen igen (som innan inkontinensmedicinen kom in i bilden), för att det ska vara hållbart.

Usch, blir riktigt orolig för henne. Hon har haft mycket otur och råkat ut för både det ena och det andra... och det är inte kul att vara stamkund hos veterinären. Vaccinerade henne hos distriktsveterinären i onsdags, men hon tog det lugnt. Hon tyckte inte det var några bekymmer att vänta två veckor med att ta proverna, men jag vill in så fort som möjligt. Sedan har jag någon hypokondriker-gen som både stressar och förutsätter det värsta...
 
Senast ändrad:
Sv: Fel på njurarna?

Du ska eg inte hålla på och begränsa vattnet på egen hand. Vid t ex just njurfel där njurarna inte klarar av att koncentrera urinen så kan det snabbt bli livshotande då. Aldrig någonsin undanhålla vatten på misstänkt njursjuk hund.

Dock, nu har du gjort det, och ATT den kan koncentrera talar emot njurproblem =) Men, låt den dricka tills vetbesök, begränsa inte förrän du/ni vet vad som felas, eller du har vetorder på att begränsa.

Btw så om de dricker för mycket (skitsamma anledning) blir urinen spädd, och de får svårare hålla tätt, och din har inkontinensproblem i botten. Min hane fick de symptom du nämner av någon form av infektion i urinvägarna. En antibiotikakur senare så bra (dock börjat knasa igen). Så det behöver inte alls vara så allvarligt. *pepp*
 
Sv: Fel på njurarna?

Tack för tipsen!
Ska låta vattnet stå framme och se till att slå en signal till veterinären.
 
Sv: Fel på njurarna?

Jag har inga tips men håller tummarna för att det är något lättbehandlat! :)
eusa_pray.gif
 
Sv: Fel på njurarna?

Hon kan ha diabetes. Diabetes hos hund kan visa olika symptom, men de vanligaste är att de dricker stora mängder vatten och går ner i vikt trots ökad aptit och mer mängder mat. Det verkar ju passa in på din hund. Dessutom är hon tik, och tikar löper större risk för Diabetes.

Vad det än är, så skulle jag absolut kolla på vad det är för fel på henne så fort som möjligt. Både diabetes och njurproblem är allvarliga saker. Jag vill inte skrämmas, det är ju inte så att det inte finns botemedel men jag själv skulle boka tid för min hund så fort som möjligt, fast det är ju bara jag.
 
Sv: Fel på njurarna?

Har ringt runt till olika veterinärer för att få en tid - men det var inte det lättaste. Verkar som att alla Karlstads fyrbenta insjuknat samtidigt i diverse åkommor...
Tidigaste tiden är på måndag morgon, så jag får helt enkelt vänta tills dess. Känns inte roligt att behöva vänta så länge, men det fanns inget val :(
 
Sv: Fel på njurarna?

Ska jag vara ärlig och det ska jag ju så låter det som diabetes. MEN, hon är ju kastrerad vilket brukar förhindra uppkomst av diabetes.
Är du orolig o inte vill vänta så åk till apoteket och köp kisstickor för socker kolla hennes kiss är det negativt är det troligtvis inte diabetes. (visar positivt för värden över 10)
OM det är positivt är det rätt säkert att det är diabetes (hundar har annars inte socker i urinen) är det diabetes är det riktigt viktigt att ni kommer in så snabbt som möjligt för annars ökar risken för ketonförgifting i kroppen och då är det inte skoj...
Vill inte skrämma upp dig eller något men så är det.
Har en tik med diabetes som mår aldeles prima nu och är som vilken hund som helst, hennes enda tecken var kissandet + avmagring o hunger ingen trötthet eller så.
I vilket fall!
Lycka till! :)
 
Sv: Fel på njurarna?

Kolla mina äldre trådar om min Fortune, hon fick njurbäckeninflammation till följd av "osynlig" UVI efter kastration. Hon blev väldigt sjuk av detta och hade feber, magrade osv, så småningom, men det tog 1,5 månad innan hon visade symptom. Har du tempat henne?
 
Sv: Fel på njurarna?

Jag förstår att det blir jobbigt att vänta ända till på måndag, man vill ju inte att ens hund ska lida i onödan. Däremot har du ju alltid möjlighet att åka in akut i fall du blir alldeles för orolig och mår dåligt eller om hunden blir sämre. Något som kanske kan trösta dig lite är att det i alla fall inte låter som om hon har någon åkomma som är obotlig.
Ta tempen på henne och om den är normal så skulle jag se till att din hund får ta det lite lugnt, att hon har tillgång till vatten och mat samt helt enkelt bara hålla henne över uppsikt tills du kan träffa veterinären. Det ska nog gå bra.
 
Sv: Fel på njurarna?

Tack för tipsen - skall läsa dina trådar Lady_Vip.
Om jag frågar efter "kisstickor" på apoteket och förklarar problematiken, förstår de vad för produkt jag menar då?

Tog tempen precis nyss - och den är som den ska.

De på veterinärkliniken tyckte hennes beteende var underligt, och på dem lät det som att det inte bara var att komma in och ta lite prover - utan att det skulle bli en hel utredning. Suck. Dock tog de inte så allvarligt på det - hade hon redan gått över en månad med problemet trodde de att hon skulle klara sig en vecka till.
Blir hon sämre får jag ta en akuttid, men det är så jobbigt att vänta. Nu går jag bara och stressar upp mig över vad som kan vara fel (vilket inte tjänar någonting till - eftersom jag inte kan förändra situationen).

Någonting positivt är i alla fall att hon gått upp lite i vikt - nu syns inte revbenen mer än i rörelse, och det är ungefär så hon brukar se ut.
 
Sv: Fel på njurarna?

Givetvis blir det en utredning. Det funkar inte riktigt så att man beställer tid för ett blodprov för en sjukdom man tror att djuret har, utan veterinären bedömer utifrån det du berättar vad för prover som är befogade att ta för att ta reda på vad som felar din hund. Ett provsvar från ett prov taget "out of the blue" säger inte så mycket, man måste i de allra flesta fall väga in fler parametrar för att ställa diagnos.
 
Sv: Fel på njurarna?

Det finns många anledningar till ökad törst och urinmängd (polyuri/polydipsi = PU/PD). En wanlig anledning är faktiskt en urinwägsinfektion, som inte behöwer wisa sig på annat sätt än just PU/PD. Att du ger hunden c-witamin bryr sig flertalet bakterier wid en befäst infektion inte ett skit om...

Andra, otrewligare, orsaker till PU/PD är förstås diabetes som redan nämnts. I tidiga skeden är inte allmäntillståndet påwerkat, symptomen är ökad törst och awmagring. Äwen njurskador aw olika slag ger PU/PD, men här brukar man snarare märka att hunden mår lite halwtaskigt. Äter sämre, kräks ewentuellt, luktar illa ur munnen, förändrad päls osw. Wid akuta njurskador/sjukdomar blir hunden sjuk. Lewerskador ger också PU/PD, liksom olika hormonella rubbningar ibland kan göra.

Ibland börjar hunden dricka mer utan att ha en kroppslig sjukdom. Man talar om psykogen törst, den finner helt enkelt något nöje i att bälga i sig watten. När den gjort så en tid fås en så kallad natrium-washout - de joner som behöws i njurtubuli för att koncentrera urinen spolas ut och njuren förlorar sin kapacitet att koncentrera. Urinen får samma densitet (täthet, koncentration) som primärurinen som filtreras från blodet. Detta kan man rätta till genom att begränsa wattenintaget och tillföra typ salt, men innan något sådant görs måste man weta att PU/PD:n inte beror på någon sjukdom.

Du kan ju kolla urinen med stickor från apoteket, men det kräws ändå en helhetsbild för att kunna ställa diagnosen. Glukos i urinen är inte alltid liktydigt med diabetes, t e . Wid njurskador kan permeabiliteten wara så stor att molekyler aw den storleken kissas ut.

Oroa dig inte för mycket. PU/PD är ganska wanligt och att din hund mår bra är ett mycket bra tecken!
 
Sv: Fel på njurarna?

under tiden du väntar på att komma veterinären så kan du mäta hur mycket hon egentligen dricker under ett dygn. det kan vara svårt att uppskatta och det är lättare för kliniken att bedömma om de har en faktisk mängd att förhålla sig till :). mer än 100 ml/kg/dag räknas som abnormalt.
 
Sv: Fel på njurarna?

Som en annan sa...begränsa aldrig vattnet till en hund utan att en veterinär rekommenderat det.

Foderbyte kan ge ändrat vätskeintag. Olika torrfoder ger olika behov av vätska...precis som att dom som käkar färskfoder nästan inte dricker väldigt lite.

Det har blivit varmare ute vilket gör att många hundar dricker mer.

Sjukdom. Då du har en dalmatiner så är det vara värt kolla upp hos veterinär så inget är fel. Njurproblem finns i rasen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp