"Felaktiga" valpar som avlivas?

Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Föder själv upp katter och jag skulle aldrig drömma om att avliva en frisk kattunge och jag anser det vara oförsvarbart att avliva friska valpar eller kattungar enbart pga exteriöra fel. Det måstesom sagt finnas någon gräns för vad som är acceptabelt. Har man gett sig in på att föda upp djur får man räkna med att det inte alltid kommer bli som man tänkt och det måste man acceptera och ta på bästa möjliga sätt, vilket jag inte anser vara genom att döda "problemet".

Majoriteten av alla hundar och katter säljs som sällskap och jag har till denna dag träffat väldigt få köpare som INTE kan tänka sig att köpa en "defekt" kattunge för ett reducerat pris och jag skulle tro att samma gäller inom hundvärlden.

Nej, man får väl för tusan ta ansvar för de liv man hjälper till världen på ett bättre sätt än så. Basta.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Du kommer nog aldrig komma någonstans med det argumentet.
Jag vill inte "komma" någonstans. Och det kan jag nog inte heller. Jag vill bara uttrycka Min åsikt.
Det är någon enstaka procent som skulle avliva en valp för pengarnas skull, resten gör det för att dom skrivit på att följa SKK's grundregler och inte föder upp blandraser. Vilket en oreggad hund räknas som, eftersom det inte är godkänd på något sätt.

Men det är ju just detta som är fel, hur kan en "organisation" bestämma att du har inte rätt att leva för du har fel färg? Och som sagt jag vet att alla inte gör det för pengars skull. Men dom som gör det är inte mycket värda mina ögon.
Vi går back på vår uppfödning jämt. Det känns som om man får in mycket pengar, men när man kollar sedan så går det jämt upp, eller minus, med årets övriga utgifter. Meritering av hundarna, hälsokontroller, vanliga Vet.besök, mat, vaccinationer, avmaskningar, koppel, halsband, försäkringar och diverse andra saker. Resorna för att para tiken, alla utgifter för valparna, språngavgiften, avgifterna för varje levande valp, eventuella komplikationer vid födseln (Vår sista valpkull överlevde bara 1 valp, och han kostade 18.000 kr i veterinärräkningar, och till det resten som ska betalas under hans tid här) osv osv.

Ledsamt. Men det är väll sådant man tyvär får räkna med om man är uppfödare?
Man föder upp för att man har ett genuint intresse för rasen, och vill arbeta för att få fram bra hundar. Dom som inte gör det, är oseriösa uppfödare.

Det är ett bra argument. Men som sagt naturen har sin gång.
Inom alla arter födds det ju individer med "skavanker".
Varför ska inte den lilla % som föds med fel färg osv. kunna få leva vidare.
Men kommer det en defekt valp (Fysisk defekt) så kommer den att avlivas.

Men det har ju jag också sagt att jag tycker är legitimt att avliva om dom har en fysisk defekt som gör att dom lider.
För det var väll så du menade ?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

det kan vara svårt att gå kurser med en oreggad hund, klubbarna ska inte skilja på renras/blandras, men vissa av dom gör det. speciellt när det gäller "specialkurser", som spår, sök etc. jag hade hemskt gärna velat komma med i en grupp och få tävla, men det går inte. inte heller blir det lätt om man vill genomföra ett MH med sin hund. man ska tänka både två och tre gånger innan man köper en blandras, och vara medveten om att man kan ändra sig om några år.

Jag hade tidigare en oreggad schäfer och hade aldrig några problem att få vara med på träningar och kände mig heller inte ovälkommen i klubben... Det kan säkert vara olika från klubb till klubb men mig veterligt så får man inte hindra någon från att delta i brukshundklubbens träningar bara för att hunden inte är si eller så... men jag kan ha fel...?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Föder själv upp katter och jag skulle aldrig drömma om att avliva en frisk kattunge och jag anser det vara oförsvarbart att avliva friska valpar eller kattungar enbart pga exteriöra fel. Det måstesom sagt finnas någon gräns för vad som är acceptabelt. Har man gett sig in på att föda upp djur får man räkna med att det inte alltid kommer bli som man tänkt och det måste man acceptera och ta på bästa möjliga sätt, vilket jag inte anser vara genom att döda "problemet".

Majoriteten av alla hundar och katter säljs som sällskap och jag har till denna dag träffat väldigt få köpare som INTE kan tänka sig att köpa en "defekt" kattunge för ett reducerat pris och jag skulle tro att samma gäller inom hundvärlden.

Nej, man får väl för tusan ta ansvar för de liv man hjälper till världen på ett bättre sätt än så. Basta.

:bow: :bow: :bow:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Kan det verkligen födas så många oregistrerbara valpar att man står med ett "koppel" av hundar kvar hos uppfödaren ?
Tror nog att dom flesta går att sälja/skänka bort. Finns ju faktiskt folk som är berädda att älska sin hund lika mycket
fast den har fel färg !
Jag tror det ÄR så att det ÄR svårt att hitta ägare till "alla hundar" med "fel färg" o liknande. Jag ser tex till mig själv. När vi skulla köpa vår andra cornish rexkatt så tingade vi en unge i en kull. Det visade sig lite senare att han hade navelbråck. Som skulle gå att opereras och vi skulle få nedsatt pris med en tusing. Men katten skulle inte gå att ställas ut. OM jag nu valt köpa en raskatt av just den rasen så TAR jag hellre en helt okej kisse som GÅR att ställa ut för 1000 eller till och med 2000 kronor till. Och ÄNDÅ är inte jag (eller dåvarande sambo) särskilt fanatiska kattägare. Vi ställde ut kissepojkarna några gånger o la sen ner. Men OM vi nu hade velat göra det fler gånger? OM vi nu fått "blodad tand"? Då köper nog de allra flesta ett helt "korrekt" djur från början när de nu ändå valt att köpa rasrent. (för övrigt har jag en bondis också :))

Du har inte lust att ha ha en häst som inte går att rida?
Och då ska han bort?
Och varför ska alla djur vara tävlingsmaskiner ?
Jag tävlar men mina djur ska inte behöva sluta sitt liv bara för att dom inte går att tävla längre.
Du; alla fungerar inte som DU! Jag har inte haft mina hästar som tävlingsmaskiner. Däremot har jag velat haft RIDBARA hästar för MINA ändamål. Och det kan röra tävling, men det kan lika gärna röra kurser o träning i någon mer form än bara "skogspromenader". Ja, min häst fick avlivas när han inte funkade till det. Det är nämligen också så att det är inte lätt att HITTA en vettig ägare till en eksemhäst med mycket temperament, svårriden som BARA kan skogsridas. Den som vill ha en skogsmulle vill som regel ha en trygg o lugn häst, inte en nervig tävlingshäst som är tittig, svårriden och kräver jävligt mycket av sin ryttare. Jag har häst för att kunna RIDA; annars hade jag valt bara hund eller katt. Om hästen inte klarar min ridning så tar jag bort den; jepps. För både min egen skull OCH hästens.
Börja med bilsport eller något annat som inte är "levande", om det bara handlar om det.
Att döma ner alla andra som har djur för andra ändamål än du tycker jag är rätt lågt.... :crazy:
Ja, det får du ju tycka. Men jag tror du har fel uppfattning om du tror att det handlar om att "bara tjäna pengar" när det gäller de flesta hunduppfödare. Det handlar om att inte FÖRLORA en massa pengar snarare.... Att avliva friska djur är ju aldrig kul. Men å andra sidan: om man har djuren för ett visst SYFTE så tycker jag man har all rätt att bestämma om avlivning när det syftet inte kan uppfyllas. Så länge det görs smärtfritt och snabbt tycker jag inte man kan döma.

Jag tror inte att alla som föder upp hundar gör det för pengars skull. Jag snarare vet att det inte är så. Känner faktiskt några själv.
Och syftet är det rätt att bara ha djuren i detta "syfte". Att ställa ut, tävla bruks m.m. Den frågan går jag nog inte ens in på, för då blir jag bara ännu mer "förvirrad"
För övrigt har du just "mosat på" en hel massa folk i Sverige som har travhästar som sitt största intresse och kanske dessutom (ve och fasa) försöker få in lite pengar på en bra häst som är duktig på löp.

Vad menar du med mosat på? Har jag utalat mig något om själva travet ? Det jag tog upp var att alla avdankade travare också kommer till oseriösa ägare bara för att dom är billiga enligt folks uppfattning. Detta har jag skrivit om travare=

Och jag tycker likadant med travarna, jag äger dessutom en sån också. Med detta menade jag att inte alla avdankade travare har ett dåligt liv. Min är frisk och glad. Och inte haft ett å hårt liv.

Men åter igen alla travare, alla blandraser blir inte illa behandlade. Vart klankar jag på travet?

Jag har inget imot travet, så länge hästarna behandlas väl. Och det har varit enhel del tjat på gnägg att alla avdankade travare kommer till fjortisar och mår illa.

Man får tjäna pengar på sina djur bara inte dom hamnar i kläm.



[/quote]
Men man får alltså inte ta bort sitt djur om det inte funkar i ens vardag (eller i någon annans vardag heller)??

Vad gäller travet menar jag att du mosat på dem genom att säga att man inte bör ha som syfte att tjäna pengar på djur. Att man bör bara syssla med det för att man.... ja, jag vet inte vad du anser är "rätt" orsak till att ha husdjur??!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Var o en har sitt intresse och sina mål utifrån sina kriterier. Jag tycker inte att vare sig du eller jag har rätten att säga att vissa mål är "bättre" än andra.
Jo jag tycker att det har gått totalt bort i tok, när rasföreningen i princip KRÄVER avlivning av friska individer p.g.a. fel färg. Man kan ha samma avelsmål utan att tvinga uppfödare till att avliva friska valpar som råkar ha fel färg på pälsen.
Men GÖR verkligen rasföreningar det??!?!? Jag är inte så insatt att jag VET, men det kanske du gör?

Men nu svarade du på något annat än just det jag skrev om. Jag anser inte att jag kan klanka på shettisägare som bara ställer ut "prydnadshästar" och har DET som största intresse. Jag anser att de har rätt till att leva upp till sina mål som DE anser adekvata. Precis som uppfödaren av "bensprattelislänning" har rätten att anse SINA mål adekvata.

Att avliva sjuka och kroppsligt defekta individer är an annan sak än att avliva friska med fel färg eller päls-spret.
Japps, jag håller med. Det är trist, men i så fall bör man väl PÅVERKA den uppfödaren/rasklubben istället?! Om en häst som är tänkt bli tävlingshäst och BARA visar grisepass i 5 tempon alldeles oavsett proffsträning o annat under x antal år. KAN du eller jag då säga att den ägaren gör helt fel som avlivar den hästen?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vi har tydligen inte samma åsikter nej, eller så förstår vi bara inte varandra. Jag lägger ner disskutionen.
Och jag har INTE sagt att det är fel att tjäna pengar på djur.
Bara att det är fel att tjäna pengar på djuren om dom kommer i kläm.
 
Alla borde registreras

Jag är mycket skeptisk mot avlivning av valpar p.g.a. skönhetsfel.

Vi har cocker spaniel och borzoi. Båda raserna får i princip ha vilken färg som helst, men enfärgade cockrar får inte ha vitt annat än på bröstet. Vita fläckar på andra ställen är diskvalificerande fel. Ändå föds det naturligtvis valpar med för mycket vitt ibland, men såvitt jag har förstått säljs dessa vanligtvis som sällskapshundar till ett reducerat pris. När jag letade valp senast fick jag erbjudande om just en sådan och den skulle kosta 6500 mot normalt 8000. Jag avböjden då jag dels hade jag redan hittat en valp, dels ville jag pröva på det här med utställning. Jag tror dock att denna valp nu lever ett utmärkt liv som sällskapshund hos någon annan och den ganska modesta prisreduktionen tyder ju på att uppfödaren knappast var i paniktillstånd.

En uppfödare jag talade med sade att h*n inte brukade regga sina övertecknade valpar som "ej godkänd färg" utan helt enkelt med den färg de hade, vilket gör att de även kan användas i avel om den som köpte dem skulle vilja göra detta. De kan ju inte utställningsmeriteras då, men det finns ju andra meriteringsvägar. Att hunden själv råkar ha en vit fläck för mycket innebär inte att den automatiskt lämnar valpar med för mycket vitt. Det finns exempel i cockerhistorien på framstående avelshundar som aldrig kunnat visas på utställning p.g.a. för mycket vitt, men som trots detta blivit mor/far till utställningsvinnare.

De allra flesta hundägare vill ju ha sin hund som kamrat och för träning. Fel färg diskvalificerar väl endast från utställning, så jag måste säga att jag nog faktiskt inte riktigt tror att det är så få intressenter på felfärgade valpar som vissa uppfödare tycks tro (vill tro?).

Att valpar avlivas p.g.a. allvarliga defekter tycker jag är en annan sak, MEN jag tycker att det är ytterst viktigt att man borde ta en diskussion om vikten av att på något sätt REGISTRERA ALLA AVLIVADE VALPAR OAVSETT ANLEDNING TILL AVLIVNINGEN. Om jag skall para min tik vill jag ju VETA om hanen har lämnat defekter, naturligtvis om det gäller allvarliga sjukdomar MEN ÄVEN om det är fråga om fel färg eller hårlag. Detta för att kunna begränsa riskerna att jag själv "drabbas" av sådant. Begräsningarna av allvarliga och mindre allvarliga defekter måste i mitt tycke ske via AVELN, inte via gallring av avelsresultatet genom avlivning. Gallringen skall ske genom att man undviker vissa parningar. Naturligtvis kommer defekter ändå att uppträda, men dessa skall visas fram så att man gör erfarenheter, inte sopas under mattan.

Beträffande att valpar ur färgkombinationer "måste" avlivas - hur resonerar rasklubben här? Det verkar lite lätt kocko faktiskt...kan man inte bara registrera valparna med "ej godkänd färg" så blir de väl avelspärrade och så har man kvar beviset på att anlagen finns i de två aktuella linjerna istället för att någon annan behöver göra om misstaget?

Jag tror faktiskt att det är MÅNGA som gott kan tänka sig en hund med ej godkänd färg/päls om de får den till ett reducerat pris. De allra flesta hundägare är ju faktiskt inte intresserade av utställning och detta är väl den enda begränsningen?

Anneli
 
Re: Alla borde registreras

Beträffande att valpar ur färgkombinationer "måste" avlivas - hur resonerar rasklubben här? Det verkar lite lätt kocko faktiskt...kan man inte bara registrera valparna med "ej godkänd färg" så blir de väl avelspärrade och så har man kvar beviset på att anlagen finns i de två aktuella linjerna istället för att någon annan behöver göra om misstaget?

Inom min ras så finns det en del felaktiga färger och tecknigar som kan komma fram. Det är för att vi har 5 olika färger, varav vissa inte paras med varandra. Dock är det tillåtet att göra det numera, för att få en stark typ hos alla färger, och inte bara den populäraste färgen.
Då väljer uppfödarna med att antingen låta typen bli sämre och sämre här i Sverige eller para med en annan färg och riskera felfärgade (Som inte så särskilt vanligt ändå) som får avlivas. Det är alltså extremt sällan det kommer felfärgade av misstag, men ibland måste det göras.
Inom Harlekinaveln är det en svår balansgång. Ur en parning med en korrekt tecknad Harl + en korrekt tecknad Harl, kommer det sällan mer än kanske 2-3 st korrekt tecknade valpar. Resten blir feltecknade, och det kommer ofta Merlevalpar med. Dom säljs som sällskapshundar allihopa, utom dom korrekt tecknade.
Det finns också en chans för helt vita hundar ur en harl x harl-parning, eller en harle x merle-parning. Dom helt vita har dubbelt av den dominanta genen som gör så att det kan bli en Harlekin eller Merlefärgad hund. Dom vita hundarna har stora risker att vara döva, eller hudprovlem, ögonproblem osv. Dom avlivas i princip alltid, oavsett om man vet att just den kanske kanske inte är döv..

Skulle alla få para alla så skulle vi tillslut inte ha några rasbundna färger, vilket inte jag skulle gilla i alla fall.
Sen tycker jag faktiskt att det är ett ganska så bra beslut att dom felfärgade valparna (Gul/tigrerad valp från en svart/gul parning) inte får reggas och därmed avlivas.
Varför tycker jag så?
För att alldeles för många ägare vill para sin hund som självklart är vackrast på jorden, och inte bryr sig om avelsförbud utan struntar i att regga valparna då istället. Då går dom felfärgade generna vidare, och det kommer att krylla av oreggade och dåliga GD's som dessutom är felfärgade.
Jag vill bevara våra 5 vackra färger, och se till att alla ur färgerna har en stark och bra typ utan felfärgningar.
Men innan man kan komma runt problemet med att folk skulle para trots avelsförbud, så tycker jag att det ska vara som det är. Jag gillar inte heller tanken på att avliva friska valpar pga deras färg, men jag ser till lite annat också. Så länge dom inte får lida, så är jag inte upprörd över det hela.

Ska man ta till att vi människor leker Gud så får man nog börja se vad vi mäniskor mer gör också som inte är moraliskt försvarbart. Det finns MYCKET värre saker än detta, som dessutom orsakar en jävla massa lidande. Det finns hundar så att det räcker och blir över, det är bara kolla på alla hundar i hundstallen som avlivas för att ingen vill ha dom ens.

Klubben har också en rekommendation att tiken inte ska behålla mer än 8 valpar i varje kull. Det är ingen regel (Har varit dock) men ändå. Behåller man fler får man ingen valphänvisning. Jag personligen skulle hellre vara utan den då, för valpköpare hittar till en ändå. Men det finns dom som följer den rekommendationen och dom passar på att gallra efter färg då samtidigt, även om dom skulle behållt alla om rekommendationen inte funnits. Det hjälper ju inte aveln dock, om man tar bort dom med mkt vitt etc eftersom fadern/modern lär användas igen då "det inte finns några valpar med mkt vitt efter dom".. Det gillar jag inte, där vill jag som du att det ska registreras vad hanen/tiken lämnat för färger, teckningar, defekter osv.

Valpar med för mkt vitt etc brukar då sällan avlivas, utan dom säljs precis som vanliga GD's men till människor som inte är intresserade av utställningen. Dom går dock att ställa ut också, men dom vinner inte bara..
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vi har tydligen inte samma åsikter nej, eller så förstår vi bara inte varandra. Jag lägger ner disskutionen.
Och jag har INTE sagt att det är fel att tjäna pengar på djur.
Bara att det är fel att tjäna pengar på djuren om dom kommer i kläm.
Nej, vi har inte samma åsikter. Men det är ju just då det är intressant att debattera tycker jag!

Vad gäller "komma i kläm" så är ju det frågan VEM som avgör när djuren kommer i kläm.... allt är ju relativt. Din åsikt om när djuren kommmer i kläm kanske skiljer sig från min. Vem ska då "bestämma" vad som är "rätt"??

Vissa fall är säkert helt solklara och vi är totalt eniga, medan andra är mer diffusa och då kanske vi inte alls tycker likadant.

Jag tycker väl att du tycks "döma" andra djurägare ganska tufft med dina resonemang. Att jag; för att jag valt ta bort en häst som inte kunde ridas mer än i skritt o trav i skogen är en "hemsk" människa (ja, du skrev inte de orden, men du gav mig dock en uppmaning att inte syssla med djur alls om jag inte kunde behålla en oridbar häst...). Att en uppfödare som följer sin rasstandard inom sin hundras på något sätt är hemsk för att de gör det och borde "minsann" vara MYCKET präktigare (underförstått känns det som om du menar "som jag är").

Om man har åsikter om folk som "tjänar pengar på djur så att de kommer i kläm" så finns det bättre sätt att förändra deras inställning till tex att avliva friska djur med fel pälsfärg än att anklaga dem för att vara "dåliga" människor som inte borde ha djur....
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vem ska då "bestämma" vad som är "rätt"??

Djurskyddslagen heter den väl?
Eftersom det inte anses som ett lidande att avliva friska djur så är det tillåtet.

Inte ordagrant så, men en uppfödare jag känner har faktiskt prata med Jordbruksverket etc om det hela.
 
Re: Alla borde registreras

"Ska man ta till att vi människor leker Gud så får man nog börja se vad vi mäniskor mer gör också som inte är moraliskt försvarbart. Det finns MYCKET värre saker än detta, som dessutom orsakar en jävla massa lidande. Det finns hundar så att det räcker och blir över, det är bara kolla på alla hundar i hundstallen som avlivas för att ingen vill ha dom ens."

Eftersom du svarar på mitt inlägg måste jag fråga dig - har jag någonstans tagit upp Guds-argumentet? Jag tycker att jag resonerade sakligt runt det omämpliga i att ha en avelsmetod som går ut på att man ELIMINERAR mindre lyckade resultat och på detta sätt omöjliggör riktig avelsutvärdering (vilket du ju höll med om). Gud har då inte JAG blandat in i det hela.

Naturligtvis finns det massor av otrevliga saker som görs mot djur. Vi måste ändå kunna diskutera denna fråga.

"Skulle alla få para alla så skulle vi tillslut inte ha några rasbundna färger, vilket inte jag skulle gilla i alla fall."

Hur menar du med "rasbundna färger"? Jag förstår inte riktigt ditt ditt resonemang här. Bara man har kunskap om hur färger nedärvs samt hur hundens stam och eventuell tidigare avkomma ser ut färgmässigt så bör det inte vara något större problem att behålla färger även om man parar över färggränserna. "Mina" två raser är som tidigare nämnts några av de mer färggrika och här finns inga restriktioner om hur man får para för att få regga valpar över huvud taget.

"Sen tycker jag faktiskt att det är ett ganska så bra beslut att dom felfärgade valparna (Gul/tigrerad valp från en svart/gul parning) inte får reggas och därmed avlivas.
Varför tycker jag så?
För att alldeles för många ägare vill para sin hund som självklart är vackrast på jorden, och inte bryr sig om avelsförbud utan struntar i att regga valparna då istället. Då går dom felfärgade generna vidare, och det kommer att krylla av oreggade och dåliga GD's som dessutom är felfärgade."

Är det vanligt inom GD att folk parar sina sällskapshundar och producerar dåliga GD:s? Blir de mer benägna att göra detta för att hunden är felfärgad och förlagd med avelsförbud så att man inte KAN registrera valparna? Det tror inte jag. Snarare tänker de kanske till en gång till och väljer de ändå att para så blir hunden inte en GD utan en blandras och kommer således inte att återgå i GD-avel med icke önskvärda gener.

Hur nedärvs förresten de anlag som orsakar den icke önskvärda färgen? Det vore intressant att själv kunna bilda sig en uppfattning om hur stor risken är att få fram en hund som "måste" avlivas.

Anneli
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Kan det verkligen födas så många oregistrerbara valpar att man står med ett "koppel" av hundar kvar hos uppfödaren ?
Tror nog att dom flesta går att sälja/skänka bort. Finns ju faktiskt folk som är berädda att älska sin hund lika mycket
fast den har fel färg !
Jag tror det ÄR så att det ÄR svårt att hitta ägare till "alla hundar" med "fel färg" o liknande. Jag ser tex till mig själv. När vi skulla köpa vår andra cornish rexkatt så tingade vi en unge i en kull. Det visade sig lite senare att han hade navelbråck. Som skulle gå att opereras och vi skulle få nedsatt pris med en tusing. Men katten skulle inte gå att ställas ut. OM jag nu valt köpa en raskatt av just den rasen så TAR jag hellre en helt okej kisse som GÅR att ställa ut för 1000 eller till och med 2000 kronor till. Och ÄNDÅ är inte jag (eller dåvarande sambo) särskilt fanatiska kattägare. Vi ställde ut kissepojkarna några gånger o la sen ner. Men OM vi nu hade velat göra det fler gånger? OM vi nu fått "blodad tand"? Då köper nog de allra flesta ett helt "korrekt" djur från början när de nu ändå valt att köpa rasrent. (för övrigt har jag en bondis också :))

Du har inte lust att ha ha en häst som inte går att rida?
Och då ska han bort?
Och varför ska alla djur vara tävlingsmaskiner ?
Jag tävlar men mina djur ska inte behöva sluta sitt liv bara för att dom inte går att tävla längre.
Du; alla fungerar inte som DU! Jag har inte haft mina hästar som tävlingsmaskiner. Däremot har jag velat haft RIDBARA hästar för MINA ändamål. Och det kan röra tävling, men det kan lika gärna röra kurser o träning i någon mer form än bara "skogspromenader". Ja, min häst fick avlivas när han inte funkade till det. Det är nämligen också så att det är inte lätt att HITTA en vettig ägare till en eksemhäst med mycket temperament, svårriden som BARA kan skogsridas. Den som vill ha en skogsmulle vill som regel ha en trygg o lugn häst, inte en nervig tävlingshäst som är tittig, svårriden och kräver jävligt mycket av sin ryttare. Jag har häst för att kunna RIDA; annars hade jag valt bara hund eller katt. Om hästen inte klarar min ridning så tar jag bort den; jepps. För både min egen skull OCH hästens.
Börja med bilsport eller något annat som inte är "levande", om det bara handlar om det.
Att döma ner alla andra som har djur för andra ändamål än du tycker jag är rätt lågt.... :crazy:
Ja, det får du ju tycka. Men jag tror du har fel uppfattning om du tror att det handlar om att "bara tjäna pengar" när det gäller de flesta hunduppfödare. Det handlar om att inte FÖRLORA en massa pengar snarare.... Att avliva friska djur är ju aldrig kul. Men å andra sidan: om man har djuren för ett visst SYFTE så tycker jag man har all rätt att bestämma om avlivning när det syftet inte kan uppfyllas. Så länge det görs smärtfritt och snabbt tycker jag inte man kan döma.

Jag tror inte att alla som föder upp hundar gör det för pengars skull. Jag snarare vet att det inte är så. Känner faktiskt några själv.
Och syftet är det rätt att bara ha djuren i detta "syfte". Att ställa ut, tävla bruks m.m. Den frågan går jag nog inte ens in på, för då blir jag bara ännu mer "förvirrad"
För övrigt har du just "mosat på" en hel massa folk i Sverige som har travhästar som sitt största intresse och kanske dessutom (ve och fasa) försöker få in lite pengar på en bra häst som är duktig på löp.

Vad menar du med mosat på? Har jag utalat mig något om själva travet ? Det jag tog upp var att alla avdankade travare också kommer till oseriösa ägare bara för att dom är billiga enligt folks uppfattning. Detta har jag skrivit om travare=

Och jag tycker likadant med travarna, jag äger dessutom en sån också. Med detta menade jag att inte alla avdankade travare har ett dåligt liv. Min är frisk och glad. Och inte haft ett å hårt liv.

Men åter igen alla travare, alla blandraser blir inte illa behandlade. Vart klankar jag på travet?

Jag har inget imot travet, så länge hästarna behandlas väl. Och det har varit enhel del tjat på gnägg att alla avdankade travare kommer till fjortisar och mår illa.

Man får tjäna pengar på sina djur bara inte dom hamnar i kläm.
Men man får alltså inte ta bort sitt djur om det inte funkar i ens vardag (eller i någon annans vardag heller)??

Vad gäller travet menar jag att du mosat på dem genom att säga att man inte bör ha som syfte att tjäna pengar på djur. Att man bör bara syssla med det för att man.... ja, jag vet inte vad du anser är "rätt" orsak till att ha husdjur??!


[/quote]

Jag tror du åkt på en blåsning faktiskt. Man får ställa ut katter som haft navelbråck förutsatt att den är kastrerad och givetvis att bråcket är bortopererat. Jag har diskuterat detta många gånger och undersökt saken noggrant och så här är det iaf inom SVERAK, hur det är inom IDP har jag ingen aning om. Men avla på en katt som haft bråck får man ju inte, varken inom SVERAK eller IDP. Men utställning är som sagt inget problem så länge katten är kastrat.
 
Re: Alla borde registreras

Jag kom bara iväg lite där, det var mer allmänt än riktat till dig. Om att leka Gud osv.

Det där med färger är knepigt. Dom flesta GD-ägare vet vilka färger som finns, och vilka som paras med vilka typ. Mer än så är det inte vanligt att dom flesta "svenssons" vet. Det är heller INTE många som kan mycket om hur färgerna nedärvs (Ganska knepigt inom Harlekin speciellt, där gäller det vara ganska hårdhudad och kunnig).
Och ja, jag har sett ganska många fall där dom parar sin medelmåttiga tik, men en dålig/medelmåttig hane. Ungefär som inom blandrasaveln, fast hundarna är renrasiga. Jag för min del tycker inte att hundar ska frångå rasstandarden och ändå användas i avel. Den finns ju där för att den ska följas, och ska man gå utanför den ska det vara mot något stort mål. Något man vill och försöker ändra i standarden, i sådana fall.
Medelmåttiga hundar passar inte i aveln helt enkelt, det finns gott om dom ändå.

Jag kopierar in texten om färgen för den helt vita hunden, jag har inte länken sparad utan hela texten på datorn. Hoppas att det duger :)

These dogs carry a double dose of the dominant gene that makes a harl/merle. They are usually 90% or more white, may have odd gray and/or black patches anywhere, and are commonly deaf, sometimes have eye defects, and can also be sterile & may have other problems.


Som sagt, dom kan komma ur en Harlekin/Harlekin-parning, Harlekin/Merle och Merle/Merle alltså. Jag vet om en hane i Sverige som är helt vit, och frisk. Kan säkerligen finnas fler, men jag har inte hört talas om någon i alla fall. Risken är alltså ganska stor egentligen, men minskar något vid harl/harl än vid harl/merle.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Du kan inte tävla bruks om det inte finns papper på hunden.

Jag har inget intresse av att tävla heller utan den hund jag så småningom skaffar kommer jag att går på brukshundklubben och träna med för att få hjälp med träningen och för att hunden ska få lära sig att umgås med andra hundar... och skulle någon sedan glo snett på mig och min hund för att den eventuellt inte har några fina papper så struntar jag högaktningsullt i det.

Var du som skrev *det brukset jag kommer hålla på med*
Jag tog det som du skulle träna bruks. Och ville då bara säga att tävla kan du inte göra med en blandis.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag anser inte att jag kan klanka på shettisägare som bara ställer ut "prydnadshästar" och har DET som största intresse. Jag anser att de har rätt till att leva upp till sina mål som DE anser adekvata. Precis som uppfödaren av "bensprattelislänning" har rätten att anse SINA mål adekvata.
Jag har aldrig hört om någon som avlivat shettisen som fått fel färg eller islänningen som sprattlar för litet med benen, och det är det jag ser som en stor skillnad.


Om en häst som är tänkt bli tävlingshäst och BARA visar grisepass i 5 tempon alldeles oavsett proffsträning o annat under x antal år. KAN du eller jag då säga att den ägaren gör helt fel som avlivar den hästen?
Ja visst kan vi säga att det är fel.
Ty den hästen skulle definitivt kunna glädja någon som vill ut och åka runt i skogen litet.
Och man slipper ju för alltid försöka få hästen att göra något annat än att grisepassa, ingen annan har ju lyckats så man kan ju skita i det.
Det är kravlöst och bra för dem som bara vill rida ut litet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp