Feldenkrais sjukgymnast?

charmant

Trådstartare
Jag har efter många års värk i mer eller mindre hel kroppen äntligen fått rätt hjälp.jag hamnade tillslut hos en feldenkrais(eller hur det stavas)sjukgymnast.
Helt underbart:) jag får lära mig hur jag ska använda min kropp och jag får aha upplevelser varje gång jag varit där.
Är det någon mer som har gått hos denan sortens sjukgymnast och som har erfarenhetr av det?
Tacksam frö svar

Sv: Feldenkrais sjukgymnast?

jag har också gått!
hade stress problem och de löstes faktiskt! oerhört skönt och avslappnande!! fick också en massa aha upplevelser

jag har också gått!
hade stress problem och de löstes faktiskt! oerhört skönt och avslappnande!! fick också en massa aha upplevelser

Kan du inte berätta lite om vilka övningar ni gjorde...mycket av de onda jag har kommer också från stress och spänningar...och en del från en gammal skada.
Hur många gånger gick du osv?

Jag gick en höst (tror det blev ca 10 ggr) hos en Feldenkraissjukgymnast. Minns inte alla övningar/rörelser jag fick jobba med, men visst gav det aha-upplevelser! Jag blev medveten om min kropp och min hållning o mina spänningar på ett helt annat sätt än jag varit innan.

Sen är jag rysligt dålig på att fortsätta träna själv hemma, men det är en liten rörelse som jag fortfarande gör när jag känner att det behövs. Det är en liten avslappningsrörelse för käken - att låta underkäken hänga ner, avslappnat, och samtidigt göra små, små rörelser med den åt ena och andra hållet (svårt att förklara ...). Hjälper oerhört bra när man är spänd i käkmuskulaturen och känner att man börjar få huvudvärk. Brukar bl a göra övningen i bilen på väg hem från en stressig arbetsdag (risken är bara att man blir för avslappnad o glömmer rusningstrafiken :crazy: )

Jag gick en höst (tror det blev ca 10 ggr) hos en Feldenkraissjukgymnast. Minns inte alla övningar/rörelser jag fick jobba med, men visst gav det aha-upplevelser! Jag blev medveten om min kropp och min hållning o mina spänningar på ett helt annat sätt än jag varit innan.

Sen är jag rysligt dålig på att fortsätta träna själv hemma, men det är en liten rörelse som jag fortfarande gör när jag känner att det behövs. Det är en liten avslappningsrörelse för käken - att låta underkäken hänga ner, avslappnat, och samtidigt göra små, små rörelser med den åt ena och andra hållet (svårt att förklara ...). Hjälper oerhört bra när man är spänd i käkmuskulaturen och känner att man börjar få huvudvärk. Brukar bl a göra övningen i bilen på väg hem från en stressig arbetsdag (risken är bara att man blir för avslappnad o glömmer rusningstrafiken :crazy: )

JaG FICK I GÅR EN ANNAN ÖVNING FÖR KÄKARNA,,,,ATT LÅTA TUNGAN VILA NERE I MUNNEN...JAG "SUGER"omedvetet fast det mot gommen.oj vad stort det blev....texten..orkar inte ändra:smirk:
När jag släpper ner tungan så följer även axlarna med....ur häftigt.

JaG FICK I GÅR EN ANNAN ÖVNING FÖR KÄKARNA,,,,ATT LÅTA TUNGAN VILA NERE I MUNNEN...JAG "SUGER"omedvetet fast det mot gommen.oj vad stort det blev....texten..orkar inte ändra:smirk:
När jag släpper ner tungan så följer även axlarna med....ur häftigt.
Shit med pommes...det funkar ju!:idea:

jag kommer inte riktigt ihåg det va i våras jag gick. gick nog ca 3-4 ggr men jag övade mkt på att ligga på en brits och känna efter kroppsdel för kroppsdel var jag var spänd någonstans. sen övade jag också mkt på att göra så små rörelser/ lätta som möjligt för kroppen. det är svårt att förklara dem utan att visa..

jag kommer inte riktigt ihåg det va i våras jag gick. gick nog ca 3-4 ggr men jag övade mkt på att ligga på en brits och känna efter kroppsdel för kroppsdel var jag var spänd någonstans. sen övade jag också mkt på att göra så små rörelser/ lätta som möjligt för kroppen. det är svårt att förklara dem utan att visa..

låter som nåt liknade jag fick göra sist...kul men jätte svårt ju.
Nu är det 3 veckor tills jag ska tillbaka....så jag har massa tid att öva :)

alltså TACK SNÄLLA för att du skrev det tipset! Min nackspärr som jag har dragits med sen i oktober har ÄNTLIGEN släppt, på bara två dagar:love: Gissa om jag var öm i ryggen igår efter att diverse spänningar hade släppt:banana: Skriv gärna fler tips!!:D:love::bow:

PS: Vet du någon Feldenkrais-sjukgymnast i stockholm? Känner att det här var något för mig!:) (PM:a gärna!)

alltså TACK SNÄLLA för att du skrev det tipset! Min nackspärr som jag har dragits med sen i oktober har ÄNTLIGEN släppt, på bara två dagar:love: Gissa om jag var öm i ryggen igår efter att diverse spänningar hade släppt:banana: Skriv gärna fler tips!!:D:love::bow:

PS: Vet du någon Feldenkrais-sjukgymnast i stockholm? Känner att det här var något för mig!:) (PM:a gärna!)

Gud vad kul att det funkade:) PMar dig.....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka