Fem hästar påkörda – två dog

Jag reagerar på formuleringen i ursprungsartikeln, "...hun har forklaret politiet, at hestene pludselig stod på vejen foran hende, og at hun ikke kunne nå at undvige."

Alltså, om hästar - eller andra djur - springer upp på vägen framför en, så kan man hamna i en situation där kollision är oundviklig. Men om det står en grupp djur stilla på vägen, må det vara hästar eller rådjur eller älgar eller whatever, och man inte kan undvika att köra på dem - då har man kört fortare än åtminstone svensk lag tillåter, och har ingen ursäkt.
 
Jag reagerar på formuleringen i ursprungsartikeln, "...hun har forklaret politiet, at hestene pludselig stod på vejen foran hende, og at hun ikke kunne nå at undvige."

Alltså, om hästar - eller andra djur - springer upp på vägen framför en, så kan man hamna i en situation där kollision är oundviklig. Men om det står en grupp djur stilla på vägen, må det vara hästar eller rådjur eller älgar eller whatever, och man inte kan undvika att köra på dem - då har man kört fortare än åtminstone svensk lag tillåter, och har ingen ursäkt.

Det är en kraftig förenkling. Är det mörkt, kurvigt eller backigt, så kan det mycket väl hända.
Vi hade en sån situation på jobbet, han kom ur en upplyst korsning in i mörker. Han körde inte för fort.
 
Jag reagerar på formuleringen i ursprungsartikeln, "...hun har forklaret politiet, at hestene pludselig stod på vejen foran hende, og at hun ikke kunne nå at undvige."

Alltså, om hästar - eller andra djur - springer upp på vägen framför en, så kan man hamna i en situation där kollision är oundviklig. Men om det står en grupp djur stilla på vägen, må det vara hästar eller rådjur eller älgar eller whatever, och man inte kan undvika att köra på dem - då har man kört fortare än åtminstone svensk lag tillåter, och har ingen ursäkt.
Det kan ju vara bara en olycklig formulering. Så hade jag nog också kunnat uttrycka mig i en situation där djur sprungit upp framför bilen.
 
Jisses! Jag har i många fall här på kurviga och backiga landsvägar i princip med millimeter lyckats undvika djur som faktiskt står på vägen (slickar i sig salt) trots att jag kört efter både förmåga och 10-20 och ibland 40 km/timmen under hastighetsbegränsningen.

Trots att jag har helljus på. Helljuset lyser inte upp svarta vildsvin som står i "dalen" eller bakom kurvan förrän man är ca 5 meter ifrån och på väg nerför eller runt.
Jag har dessutom nästan kört på ett vildsvin med fyrhjulingen, med helljus, när jag körde 12 km/h när den dök upp precis framför.
Det är väl en självklarhet att sådant här sker även om man gör allt rätt. Att tro något annat är ju naivt tänker jag. Så perfekt är ingen.
 
Jisses! Jag har i många fall här på kurviga och backiga landsvägar i princip med millimeter lyckats undvika djur som faktiskt står på vägen (slickar i sig salt) trots att jag kört efter både förmåga och 10-20 och ibland 40 km/timmen under hastighetsbegränsningen.

Trots att jag har helljus på. Helljuset lyser inte upp svarta vildsvin som står i "dalen" eller bakom kurvan förrän man är ca 5 meter ifrån och på väg nerför eller runt.
Jag har dessutom nästan kört på ett vildsvin med fyrhjulingen, med helljus, när jag körde 12 km/h när den dök upp precis framför.
Det är väl en självklarhet att sådant här sker även om man gör allt rätt. Att tro något annat är ju naivt tänker jag. Så perfekt är ingen.
Det handlar ju inte om vad jag tycker utan om vad som står i Trafikförordningen. Du skall kunna stanna på den del av den framförvarande vägen som du kan överblicka. Kan du inte det så har du per definition kört olagligt fort.

(Djur som springer upp på vägen är förstås en annan sak - men även där kan man ju behöva kompensera för omgivande siktskymmande terräng.)
 
Det handlar ju inte om vad jag tycker utan om vad som står i Trafikförordningen. Du skall kunna stanna på den del av den framförvarande vägen som du kan överblicka. Kan du inte det så har du per definition kört olagligt fort.

(Djur som springer upp på vägen är förstås en annan sak - men även där kan man ju behöva kompensera för omgivande siktskymmande terräng.)
Fast det fungerar inte i verkligheten. Då är det rätt många vägar man bara får köra 15 km/h på.
 
Visst stämmer det att man ska kunna stanna men då är man även tvungen att köra i 30 om det är mörkt och kurvigt och många gånger även i fullt dagsljus. Jag har varit med om renhjordar som står på vägen när man kommer i en vinterkurva och det är verkligen inga djur som brukar springa runt som hästar kan göra. Om jag kör för sakta så riskerar jag att bryta mot andra lagar, genom att köra för långsamt och hindra annan trafik.
 
Visst stämmer det att man ska kunna stanna men då är man även tvungen att köra i 30 om det är mörkt och kurvigt och många gånger även i fullt dagsljus. Jag har varit med om renhjordar som står på vägen när man kommer i en vinterkurva och det är verkligen inga djur som brukar springa runt som hästar kan göra. Om jag kör för sakta så riskerar jag att bryta mot andra lagar, genom att köra för långsamt och hindra annan trafik.

Damn if you do, damn if you don´t.
 
Fast det fungerar inte i verkligheten. Då är det rätt många vägar man bara får köra 15 km/h på.
Återigen - jag berättar bara vad lagen kräver av oss. Lydelsen i TF är ju inte särskilt diffus eller lämnar nämnvärt tolkningsutrymme. Sen kan man tycka vad man vill om den, vill man påverka lagar får man gå den politiska vägen.

Och 15 km/h... ja, du kanske har rätt. I den hastigheten har du en stoppsträcka på, högt räknat, två billängder. Om du är ute och kör bil och av någon anledning faktiskt inte ser längre fram än två billängder så tycker jag att det kan vara rimligt att köra i 15 km/h.
 
Återigen - jag berättar bara vad lagen kräver av oss. Lydelsen i TF är ju inte särskilt diffus eller lämnar nämnvärt tolkningsutrymme. Sen kan man tycka vad man vill om den, vill man påverka lagar får man gå den politiska vägen.

Och 15 km/h... ja, du kanske har rätt. I den hastigheten har du en stoppsträcka på, högt räknat, två billängder. Om du är ute och kör bil och av någon anledning faktiskt inte ser längre fram än två billängder så tycker jag att det kan vara rimligt att köra i 15 km/h.
Problemet om det är en tex 70-väg så kan du utgöra fara om det är andra som kommer bakom. En kurvig väg och de ser inte dig innan det är försent
 
Jo, precis som jag skrev. Olagligt fort är olagligt fort. Det kan innebära fortare än skyltarna reglerar övergripande, eller fortare än TF 3. kap 14 § reglerar.

Du gör uppenbarligen andra tolkningar än polisens utredare.
Dessutom gäller din hänvisning även när nått springer upp på vägen, vilket du ville friskriva dig ifrån.
Men kör på i din tolkning, den är fri. Och fullständigt ologisk.
 
Du gör uppenbarligen andra tolkningar än polisens utredare.
Dessutom gäller din hänvisning även när nått springer upp på vägen, vilket du ville friskriva dig ifrån.
Men kör på i din tolkning, den är fri. Och fullständigt ologisk.
Det är inte alls ovanligt att den som kört fortare än att man hunnit stanna vid ett fast hinder delges misstanke om vårdslöshet i trafik. Har du information som styrker något annat?

Återigen, det handlar inte om vad jag tycker eller tolkar. Jag berättar bara för dig vad lagen säger om hastighetsanpassning.
 
Det är inte alls ovanligt att den som kört fortare än att man hunnit stanna vid ett fast hinder delges misstanke om vårdslöshet i trafik. Har du information som styrker något annat?

Återigen, det handlar inte om vad jag tycker eller tolkar. Jag berättar bara för dig vad lagen säger om hastighetsanpassning.

Jag vet bl.a den jag tog upp. Han blev varken åtalad, fälld eller ens bötfälld. Inte heller den som körde på ett litet barn som sprang ut mellan 2 bilar blev fälld. Misstänkt är inte samma som fälld, så det säger inget alls.
 
Det jag fick lära mig för dryga 30 år sedan var "att kunna stanna före varje förutsägbart hinder", där anser jag nog att ett antal hästar som står still på vägen kanske inte är vad man förväntar sig.

Jag undrade för många år sedan varför någon stod och väntade vid en busshållplats på en landsväg när det det inte borde komma några bussar vid den tiden, det visade sig när jag kom lite närmare att det var en älg som stod med rumpan mot mig, jag såg bara de grå benen. Nu hade jag saktat ner och minskade hastigheten ännu mer när jag kom lite närmare och den vände ut i vägen, jag passerade långsamt, men hade den valt att snabbt flytta sig till min vägbana finns nog en risk att jag träffat den.
 
Det jag fick lära mig för dryga 30 år sedan var "att kunna stanna före varje förutsägbart hinder", där anser jag nog att ett antal hästar som står still på vägen kanske inte är vad man förväntar sig.

Jag undrade för många år sedan varför någon stod och väntade vid en busshållplats på en landsväg när det det inte borde komma några bussar vid den tiden, det visade sig när jag kom lite närmare att det var en älg som stod med rumpan mot mig, jag såg bara de grå benen. Nu hade jag saktat ner och minskade hastigheten ännu mer när jag kom lite närmare och den vände ut i vägen, jag passerade långsamt, men hade den valt att snabbt flytta sig till min vägbana finns nog en risk att jag träffat den.

Samma här. Saker man kan förvänta sig, absolut. Därför är det konstigt att man försöker påstå att vilda djur som hoppar upp skulle vara undantaget. Det är bra mycket vanligare med djur som hoppar upp än hästar som står mitt i vägen.
 
Det jag fick lära mig för dryga 30 år sedan var "att kunna stanna före varje förutsägbart hinder", där anser jag nog att ett antal hästar som står still på vägen kanske inte är vad man förväntar sig.
Nej, har jag hävdat det?

Det jag däremot förklarat är att man enligt samma lag behöver kunna stanna på den del av vägen som man kan se. Kan man inte se så långt så behöver man följaktligen köra sakta. Ser man inte längre bort än till nästa kurva om femtio meter, då behöver man kunna stanna på femtio meter. Och det förvånar mig att så många i tråden tycks tro att det ligger till annorlunda.
Samma här. Saker man kan förvänta sig, absolut. Därför är det konstigt att man försöker påstå att vilda djur som hoppar upp skulle vara undantaget. Det är bra mycket vanligare med djur som hoppar upp än hästar som står mitt i vägen.
Det du enligt lag skall göra är att anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver. Kör du fortare än att du kan stanna på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som du kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse, då kör du per definition olagligt fort. Det är jätteenkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst med ryttare blev under lördagen påkörd av en personbil. Olyckan hände på en minde väg i Åskloster i höjd med Bäck och larmet kom...
Svar
10
· Visningar
2 306
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bilist körde på onsdagskvällen in i en häst som kom upp på vägen utanför Ystad i Skåne. Hästen skadades svårt och och dog i samband...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar blev påkörda på väg 76 mellan Skärplinge och Karlholm, nordost om Tierp. Hästarna ska ha kommit ut från sin hage och ut på...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp