Bukefalos 28 år!

Feministargument

Sv: Feministargument

Till en början kan du ju visa statistiken från SCB som Mammas länkade.

Det som jag tycker är mest frustrerande i diskussioner av denna typ är att folk har svårt att släppa individ-tänket. Exempelvis en man på min utbildning:

"Men min fru tjänar mer än jag, alltså stämmer det inte att kvinnor får sämre lön än män"

Eller hur. Tittar man på min arbetsplats så får kvinnor bättre lön än män i samma tjänsteställning.
Eftersom jag är den som trots att jag är kvinna och 25 år yngre än min manlige kollega i samma tjänsteställning, har ca 5000kr/månad högre lön...
vilket innebär att jag är den på arbetsplatsen som har högst lön, chefen inräknad.
 
Sv: Feministargument

Statistiken visar att löner oftast är (nästan) lika innan kvinnorna får barn. Efter det uppstår det större gapet.
 
Sv: Feministargument

Svarar en version på första inlägget..

Kvinnor bestämmer mer hemma ? Tja det är väl så att den som gör jobbet och tar ansvar bestämmer oavsett var du är. Det är riktigt illa om den som tar ansvar och gör arbetet inte får bestämma.

Min erfarenhet är att kvinnan kanske till det yttre "bestämmer " hemma men kvinnor är "generellt" väldigt lyhörda för vad killen i ett förhållande vill och önskar. Alltså blir det på något bakvänt sätt att mannen bestämmer ändå. Ibland genom att vara tyst och aldrig ge med sig när kvinnan vill ha ömsesidiga beslut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 152
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 660
Senast: A_NN_A
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 047
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 678
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp