Bukefalos 28 år!

Femtioelfte hundras-tråden

aprilmaj

Trådstartare
Jag har länge längtat efter hund. Nu kanske det är möjligt? Jag har ett nytt jobb som innebär att jag kan ta med hunden (kontorsjobb). Jag har släktingar som kan vara hundvakt. Bor på landet med egen mark. Har katter och getter.

Skulle jag kunna ha hund och i så fall vilken ras? De raser jag har funderat på är shih tzu men kortklippt, pumi och finsk lapphund. Jag har haft hund tidigare, men det är många år sedan. Det var labradorer och spaniel.

Är det någon som har tid och lust att hjälpa mig att spåna? Ställ gärna frågor i så fall :)
 
Skulle jag kunna ha hund och i så fall vilken ras?

Ja? Varför skulle du inte kunna ha det? Om du har intresset för hund och det passar med din livsstil. Du räknar upp några ganska olika raser så jag föreslår att du funderar lite på vad du och din hund vill göra tillsammans så kan jag komma med lite tankar utifrån det. Vill du att din hund ska hjälpa till med getterna, t ex? Vad gör din hund när den är med dig på jobbet? Vad tycker du själv är roligt och var passar din hund in i det?
 
Baserat på det du skrivit skulle du kunna ha allt från soffpotatishund till aktiv brukshund ;) kort sagt, du måste specificera vad du vill göra med hunden.

Du kan börja fundera på följande:
Storlek på hund?
Typ av päls?
Eventuella arbetsuppgifter för hunden?
Hur har du tänkt aktivera den? Med vad och hur mycket?
Vilken typ av personlighet gillar du på hunden? Ska den älska främlingar eller bara vara med familjen, ska den vara en soffpotatis som du peppar till aktiviteter eller en hund du behöver bromsa lite osv.
 
Ja? Varför skulle du inte kunna ha det? Om du har intresset för hund och det passar med din livsstil. Du räknar upp några ganska olika raser så jag föreslår att du funderar lite på vad du och din hund vill göra tillsammans så kan jag komma med lite tankar utifrån det. Vill du att din hund ska hjälpa till med getterna, t ex? Vad gör din hund när den är med dig på jobbet? Vad tycker du själv är roligt och var passar din hund in i det?
Tack för svar!

Hundraserna jag nämnde har olika "bakgrund". Den kortklippta shih tzun är mitt val, dels för att det är en sällskapshund och med få sjukdomar och dels för att jag tycker att den är söt - som kortklippt. Jag har hundvana bekanta som tycker att jag inte behöver begränsa mig till sällskapshundar, eftersom jag lever ett någorlunda aktivt liv. De har därför föreslagit pumi och finsk lapphund. Men jag tvekar för att jag inte vill riskera att ha en understimulerad hund.

På jobbet ska hunden dels ligga under mitt skrivbord på mitt rum och dels vara trevlig och social med olika människor (inkl människor med olika svårigheter). Jag har såklart möjlighet att rasta den och gå en promenad under lunchen. Men under min arbetsdag så är det bara det som gäller. Räcker det?

På fritiden skulle jag vilja att hunden markerar om någon kommer in på gården, som en gårdvar. Den får inte jaga varken katter eller getter, men det vore toppen om den kunde följa med på promenad med katterna och getterna för jag går ut och går med dem lösa (utan problem ska jag kanske tillägga, så jag behöver ingen vallningshjälp).

Utöver detta skulle jag tycka att det var superbt om hunden kunde vara t ex kantarellsekond, för jag älskar att leta efter svamp.

Finns det en hund som skulle tycka om det livet?
 
Tack för svar!

Hundraserna jag nämnde har olika "bakgrund". Den kortklippta shih tzun är mitt val, dels för att det är en sällskapshund och med få sjukdomar och dels för att jag tycker att den är söt - som kortklippt. Jag har hundvana bekanta som tycker att jag inte behöver begränsa mig till sällskapshundar, eftersom jag lever ett någorlunda aktivt liv. De har därför föreslagit pumi och finsk lapphund. Men jag tvekar för att jag inte vill riskera att ha en understimulerad hund.

På jobbet ska hunden dels ligga under mitt skrivbord på mitt rum och dels vara trevlig och social med olika människor (inkl människor med olika svårigheter). Jag har såklart möjlighet att rasta den och gå en promenad under lunchen. Men under min arbetsdag så är det bara det som gäller. Räcker det?

På fritiden skulle jag vilja att hunden markerar om någon kommer in på gården, som en gårdvar. Den får inte jaga varken katter eller getter, men det vore toppen om den kunde följa med på promenad med katterna och getterna för jag går ut och går med dem lösa (utan problem ska jag kanske tillägga, så jag behöver ingen vallningshjälp).

Utöver detta skulle jag tycka att det var superbt om hunden kunde vara t ex kantarellsekond, för jag älskar att leta efter svamp.

Finns det en hund som skulle tycka om det livet?
Jag skulle välja bort shih tzu om du vill söka svamp och andra aktiviteter, nu kanske jag gör någon upprörd men den rasen är inte lätttränad på det viset.
Sen är de inte särskilt terrängående alltid med korta ben =)

Finsk lapphund är trevlig och lagom aktiv för dig tycker jag.

cocker spaniel , amerikansk cockerspaniel, welsh springer spaniel, bearded collie ( påminner lite om nedklippt shih tzu och är jättesöta klippta)
 
Jag slår ett slag för Bichon Havanais. En frisk, glad, trevlig sällskapshund som hänger med på långa promenader och fungerar ypperligt att söka svamp ( vi introducerade vår till tryffelsökning, med sn nya matte har han utvecklats till en riktigt bra tryffelhund). Pälsen kräver sitt-men de är jättesöta kortklippta ( och det är en klar fördel om man är mkt i skog och mark att klippa dem. Korta ben och lång päls är en jobbig kombo)
 
Baserat på det du skrivit skulle du kunna ha allt från soffpotatishund till aktiv brukshund ;) kort sagt, du måste specificera vad du vill göra med hunden.

Du kan börja fundera på följande:
Storlek på hund?
Typ av päls?
Eventuella arbetsuppgifter för hunden?
Hur har du tänkt aktivera den? Med vad och hur mycket?
Vilken typ av personlighet gillar du på hunden? Ska den älska främlingar eller bara vara med familjen, ska den vara en soffpotatis som du peppar till aktiviteter eller en hund du behöver bromsa lite osv.
Nej, aktiv brukshund är uteslutet, utifrån vad jag känner till om bruks i alla fall.
Storleken spelar ingen roll för min del. Det är dock en fördel om den kan röra sig hyfsat obehindrat i skogen.

Päls: Så lite besvär som möjligt, för den kommer att bo på en gård på landet och gå i skogen med med mig och övriga djur.

Arbetsuppgifter: På jobbet ska den dels klara att ligga under skrivbordet och dels att vifta på svansen åt och vara glad åt att träffa människor med olika svårigheter.
Hemma ska den dels markera om någon kommer in på gården och dels följa med på promenader i skogen med gårdens övriga djur.

Oj, jag pausar nog här. Om det finns en hund som klarar det här, så är jag full av beundran. Jag är medveten om att det är höga krav och att det förmodligen inte går att fylla dem alla.
 
Nej, aktiv brukshund är uteslutet, utifrån vad jag känner till om bruks i alla fall.
Storleken spelar ingen roll för min del. Det är dock en fördel om den kan röra sig hyfsat obehindrat i skogen.

Päls: Så lite besvär som möjligt, för den kommer att bo på en gård på landet och gå i skogen med med mig och övriga djur.

Arbetsuppgifter: På jobbet ska den dels klara att ligga under skrivbordet och dels att vifta på svansen åt och vara glad åt att träffa människor med olika svårigheter.
Hemma ska den dels markera om någon kommer in på gården och dels följa med på promenader i skogen med gårdens övriga djur.

Oj, jag pausar nog här. Om det finns en hund som klarar det här, så är jag full av beundran. Jag är medveten om att det är höga krav och att det förmodligen inte går att fylla dem alla.
Alla mina stämmer in på dina kräv och mycket mer, så det är absolut inte omöjligt=)
Jag har pudlar och blandras , pudlar är en toppenras med och lätt att hålla kortklippt :)
 
Jag tror att många hundar skulle trivas hos dig. Om du gillar utseendet på en nedklippt shi tzu men vill ha en mera lättränad hund i samma stil skulle jag föreslå att titta på löwchen. Det är en något större men fortfarande liten och söt hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar). Den tillhör bichonerna och är alltså släkt med bichon havanais och andra bichonraser. Det är den största av bichonerna men fortfarande bara max 32 cm i mankhöjd. Rasklippningen är en lejonklippning, den kan man ha om man vill, vår löwchen var nedklippt till c:a 3 cm runtom vilket var en praktisk frissa för att kunna vara med i stall, skog och många andra miljöer. Då är det en mjuk och gosig päls som inte fäller och knappt ens behöver kammas eller borstas (jo, lite ibland).

Du kan jobba med en löwchen, gå kantarellkurs med den eller andra roliga saker. Men den är inte arbetskrävande på det sättet, den tycker det är roligt att jobba ihop med dig, lära sig saker och så men den är framför allt en härlig kompis. Jag har vandrat med min löwchen och bott i tält, det gick utmärkt. Samtidigt är den väldigt lättsam regniga dagar eller när man känner sig lite krasslig. Den vill vara med, så att följa med på jobbet är helt perfekt för en löwchen. Att vara där och vara trevlig mot folk är precis sådant som den tycker om. Men helst kommer den vilja vara med dig.

En löwchen vaktar - lagom. Men den är förstås inte så avskräckande. Getter och katter får man lära den.

Vår löwchen levde till han blev 14 år och var frisk och pigg långt upp i åren. Det är en väldigt lagom hund som är frisk och sund, och eftersom inte så många är bekanta med rasen brukar jag alltid slå ett slag för den när folk frågar efter mindre raser.

Annars kanske dansk-svensk gårdshund kunde vara något för dig, om du föredrar korthår.
 
Pumin känns lite fel. Dels ska den ju klippas sen är det en ganska aktiv hund med nära till skall om den inte blir tillräckligt aktiverad. Den är ju i grund och botten en vallhund med mycket spring i så den känns inte helt rätt som gårdsvar.

Lapphunden var ett trevligt förslag.
Västgötaspets?
Dansk svensk gårdshund?
Japansk spets?
 
Finsk lapphund kan passa men det finns en del som har mycket jakt i sig, kan kanske bli lite jobbigt med katterna och getterna. Min kompis har två underbara finnar men de är fullkomliga jaktidioter så det är koppel på som gäller för dem.
 
Pudel, dansksvensk gårdshund, finsk lapphund, västgötaspets, japansk spets,
bichonraser och löwchen - är det tänkbara raser?
 
Tror finsk lapphund skulle passa alldeles utmärkt! Förstår inte varför inte alla har en. :D

Nu har vi iofs inte fått hem våran än så jag kanske ändrar mig.. ;)
 
Absolut att du skulle kunna ha hund och det finns lämpliga raser för dig utifrån vad du skriver! Jag skulle inte kolla på nån särskilt krävande ras (därmed att tex pumi går bort), det du beskriver aktivitetsmässigt är inte för mycket för någon hund så då hade jag valt en som inte är så krävande så man slipper dåligt samvete i perioder när man har mer ont om tid/ork.

Dina arbetsdagar låter ju också smidiga med hund. Rastning och lite sällskap är det som krävs, de behöver inte ha något att göra jämt utan kan ta det lugnt dagtid (givetvis med motion etc när man slutat då).
 
Jag skulle välja bort shih tzu om du vill söka svamp och andra aktiviteter, nu kanske jag gör någon upprörd men den rasen är inte lätttränad på det viset.
Sen är de inte särskilt terrängående alltid med korta ben =)

*vinkar* Jag blir upprörd! :D
Shih-tzus går fram överallt. Vissa är mer åt det självständiga hållet än andra, men visst går det utmärkt med lättare trick- och spårövningar även för shih-tzus.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 938
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 811
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 612
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp