Fenylbutazon

Ingela_S

Trådstartare
Livstids karens för slakt står det på mitt paket med fenylbutazon som pållen äter nu. Ska det föras in i passet då, att hästen inte kan användas som livsmedel? Glömde fråga veterinären om det i torsdags och h*n sa inget om det själv heller. Nån som vet..?

Sv: Fenylbutazon

Ska man följa reglerna så ska det skrivas in i passet, av veterinären som ordinerat det.

säger som masse : skall man följa reglerna ska det skrivas i passet.. men jag vet många som inte tagit upp det i passet, för så länge passet är grönt så får köttet användas till livsmedel oavsett om hästen är sprutad....

Fel fel.
Vet du som hästägare om att hästen fått karensmedel, så är du har du inte alls ryggen fri, även om det är tomt i passet!
På slakteriet får man med sin underskrift intyga att hästen inte är behandlad.

Passar på att fråga: Nån som vet varför det är livstids karens på det? Vad kan hända om man äter en häst som gått på butta tidigare?

Fenylbutazon är ett mycket bra läkemedel men det har kraftiga biverkningar. Så pass kraftiga att det numera är förbjudet att använda till människor.
Det skadar eller i allafall syns väldigt fort på bl a levern. Djur lever ju inte lika länge som människor så därför fortsätter man att använda medelet veterinärt. Men längre tids behandling kommer att slå ut levern.

Om hästen är behandlad tidigare och ändå skulle "råka" bli livsmedel händer nog inget direkt med den som äter köttet. Men det kommer att synas vid slakten att hästen ätit det på levern. Samma sak om hästen skulle slaktas väldigt nära inpå en behandling du skulle det i allafall teoretiskt kunna komma med i köttet och ge biverkningar på den som äter det.

jo men det är många som skriver på med vetskapen om att hästen är behandlad, men säger inget ;-)

Vår veterinär glömde bort att skriva in buttan i passet, men det gjorde inte så mycket hon skulle ändå inte till slakt. Så jag brydde mig inte om att påpeka det. Skulle först be honom skriva in det, men när hon blev utdömd så visste jag ju att hon inte skulle hamna hos någon annan och vi har alltid sagt att våra ska inte till slakt. Det är trotjänaravlivning som gäller för oss.

Men om man ev kommer att sälja hästen så måste det ju in i passet. Och då är det ju bättre att fixa det direkt, så att det inte glöms bort.

när min gick på finadyne fick jag fylla i en blankett på kliniken. En blankett där jag fyllde i hästens namn och ritade av hans tecken (lätt med en skimmelskäck:crazy:) och som kliniken skickade till jordbruksverket. Men i passet fördes det inte in, detta var dock innan man behövde ha pass och jag fick själv be om att få en kråka när jag fick hem passet

angående karenstiden, finadynet gick från bara ett par dagar till livstids karens och tillbaka till ett par dagar under perioden min häst var dålig

Fel fel.
Vet du som hästägare om att hästen fått karensmedel, så är du har du inte alls ryggen fri, även om det är tomt i passet!
På slakteriet får man med sin underskrift intyga att hästen inte är behandlad.

Okej, inte för att jag försöker komma undan på nåt sätt, jag blev mest fundersam eftersom veterinären inte nämnde det. Ska tillbaka till kliniken på måndag och tar med mig passet då. Ska det skrivas in så ska det skrivas in. :p

Hästlevrar kasseras alltid!
Visst kan butta ge en leverskada som i enstaka fall kan synas vid besikting men det går aldrig att säga vad en synlig leverskada beror på,
PL

Okej, men det ska väl ändå skrivas in i passet? Även om det inte går att se att hästen har ätit det.

Okej, men det ska väl ändå skrivas in i passet? Även om det inte går att se att hästen har ätit det.

Ja. Om jag vore du skulle jag ta med passet och be veterinären skriva in det. Den erfarenhet jag har av veterinärer är att de inte riktigt kommit in i en bra rutin när det gäller att skriva in med. i passet. Men de gör det gärna när man påminner eller frågar.

Hoppas att han blir bra snart, lille gubben. :)

Nu tog jag fram mitt pass och kollade, och det enda jag kan hitta är en sida där det står

Behandlingar med läkemedel som innehåller substanser som inte är upptagna i bilagorna I-IV till rådets förordning (EEG) nr 2377/90. Uppgifterna är endast obligatoriska för hästar som är avsedda för livsmedelsproduktion.

Vad jag vet är min häst inte avsedd för livsmedelsproduktion. :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 191
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 839
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka