Carolininen

Trådstartare
Vi tänkte nu försöka med feromoner som komplement till vår hunds ensamhetsträning (som jag diskuterade i en tråd för ett tag sedan).
Det går bättre och bättre men jag upplever ibland när jag kommer hem att han är lite stressad. Fick tips om lugnande feromoner av en vän som tyckte att det fungerade väldigt bra på hennes tik som var rädd för nyårsfyrverkeri.

Åsikter och erfarenheter?

Sv: Feromoner

Ingen?
Jag talar alltså om en behållare man sätter i ett väggutag och som sprider lugnande feromoner. Feromonerna efterliknar de som tiken utsöndrar vid digivning.

Är det DAP du menar?
Jag har inte testat själv, men har hört positiva reaktioner från flera håll på framför allt raketer och smällare.

Om det är D.A.P du menar så finns det även som halsband&spray. I somras när vi flög Malmö-Kiruna med vovven sprayade jag hans bur med D.A.P. Vet dock inte om det hade ngn effekt, men man har ju hört många som använder det just i nyårstider med bra resultat.Är ju värt att prova är dock väldigt dyrt!!

AHA, du pratar om DAP. Vi testade det på vår stressade tik, ett halsband

Resultat: Nada.

Har testat det på vår Jack Russell med gott resultat.
Han bodde förut hos en äldre man som är en god vän.
Eftersom jag fått reda på att hunden veckorna mot nyår var ett stirrigt vrak som mådde dåligt så han kräktes,fick jag mannen att köpa D.A.P.
Han köpte en liten sprayflaska men kom inte runt till att använda den.
Så jag gjorde det i smyg.
Sprayade hundbädden,på husses säng (hunden är och har alltid varit en liten rumpvärmare!:D)
+ mattor som hunden favoriserat.
Gjorde om det vid nästa besök.Husse hade glömt spraya ändå.
Efter nyår frågade jag hur det gått och det hade gått mkt bättre än tidigare år.
Jag tror att det beror på DAPen iaf.
Det står dock att man ska börja 3 veckor innan för önskad effekt.

Jag har provat både spray och halsband. Den som blev mest påverkad var nog jag :o

Varje gång jag sprayade hans filtar som ligger i bilen i samband med att vi åkte till hunddagiset, blev jag helt varm i kroppen, klippte med ögonen och ville bara kura ihop mig under en filt och sova :rofl:

Han hade DAP-halsbandet på sig över nyår eftersom det var vår första nyår ihop och jag inte visste hur han skulle reagera på alla smällare när han numera bor mitt i centrum. Kanske något dämpad men det skulle lika gärna kunna bero på annat. Sprayen verkar inte spela någon större roll i vart fall.

Vet ett par hundägare som har DAPen som man sätter i eluttag och de säger att den fungerar bäst. Jag har ingen egen erfarenhet av den.

Alla:

Just det DAP, men det finns även andra märken. Jag har köpt den som man sätter i vägguttag.
Som jag förtår det så kan man inte utvärdera resultatet förrän om ett par veckor men jag idag när jag var ute en liten stund var han lugn både när jag gick och kom i alla fall.
Jag tycker det verkar som en idé som passar vårt "problem" väldigt bra, eftersom vi tolkar det som att Akilles blir otrygg när han är själv i lägenheten.
Återkommer med utvärdering om ett par dagar.

Idag inhandlade jag ett DAP-halsband till min vita huliganhund.
Han är korsning av 2 vaktiga raser och skäller tyvärr på det mesta.
Eftersom vi har en ringväg utanför (de som inte vill krypa i 30 km bränner förbi här) vaktar han hela tiden.
Slappnar liksom aldrig av.
Han skäller på grannen 600 m bort,lekande harar,cyklister,bilar,postbilen ska vi inte snacka om:crazy:,våra hästar,åska,flygplansljud,ljudet från vindmöllan 500 m bort mm mm.
Man får ju spader alltså!!
Dessutom vägrar han och brorsan hålla sej hela nätterna utan måste ut så inte nr 1 eller 2 händer.:confused:
Givetvis är han i gång då också.
Ibland undrar jag om de vill ut för att de är nödiga eller för att de vill vakta/skälla...
Hade funderat på antiskällhalsband,men DAP-halsband är mer på rätt linje,hoppas jag.
Hoppas innerligt att det funkar så han äntligen kan slappna av.

:)Ska bli intressant vad du tycker!
Igår var Akilles hemma 1 h ensam och var då lugn och fin när vi kom hem.
Idag var det dock samma gamla visa. När vi är tillbaka efter 1 h så står han och hjässar och stirrar på dörren. Har även gett ifrån sig enstaka skall.
Så vi får se....

Hade funderat på antiskällhalsband,men DAP-halsband är mer på rätt linje,hoppas jag. Hoppas innerligt att det funkar så han äntligen kan slappna av.

Fast antiskall kan fungera lugnande det med. Jag använde ett i början när jag vande min odåga att vara själv (han vaktar mot allt som låter i huset om man låter honom vakta). När det inte gick att skälla längre så var det inte intressant att vakta heller och då gick han och lade sig i sin bädd istället. Att inte kunna skälla utan att få en massa citronellaspray i nosen, gav honom lugnet som han behövde för att snurra ihop sig och sova istället.

Intressant att du säger det!
För man har föreslagit antiskall till min hund men jag har känt mig tveksam just eftersom jag undrar om det tar bort stressen?
Det känns som att lägga till ytterligare ett stressmoment för honom men jag kan mycket väl ha fel.

Läste i nån tråd om att halsbandet funkade om hunden skäller,men om hunden ylar eller joddlar rent allmänt,så kan den kringgå effekten.
Eftersom blekansiktet för alla möjliga sorters väsen tänkte jag testa denna.
Råkade vara på klinik igår och frågade efter "antiskäll" men de hade numera bara DAP.
Det fungerade igår kväll och i natt.Han var väldigt lugn ute faktiskt.
Men idag har han varit som vanligt,enligt sambon.:confused:
Får väl avvakta lite...

Läste i nån tråd om att halsbandet funkade om hunden skäller,men om hunden ylar eller joddlar rent allmänt,så kan den kringgå effekten.
Eftersom blekansiktet för alla möjliga sorters väsen tänkte jag testa denna.
Råkade vara på klinik igår och frågade efter "antiskäll" men de hade numera bara DAP.

Det beror på vilken typ av halsband det är, det finns de som reagerar på pipande, yl och joddlande. Mitt reagerar på högre pip och joddel utöver skall.

Jag säger inte att det fungerar på alla men min hund fick lugnet att lägga sig ner av att inte kunna stressa upp sig själv genom skällande och pipande. Man får prova sig fram och utvärdera. Jag har provat DAP också och hunden var som vanligt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 808
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Grazing
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka