Fertil trots kastering ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KennelDragonora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 962
K

KennelDragonora

Pratade med en veterinär idag som sa att minst en månad efter kastrering ska hästen hållas ifrån ston, för att han kan bli pappa ändå.
Stämmer detta ??

Sv: Fertil trots kastering ?

Ja det stämmer. Det är ju bara tillverkningen av spermierna som sker i testiklarna. När de väl är tillverkade har de en flera veckor lång resa genom sädesledarna innan de kan komma ut. Så det kan finnas livsdugliga sperimer kvar ett bra tag efter kasteringen.

Ja, det stämmer. Spermierna förvaras på andra ställen än bara i testiklarna.

Tack för snabba svar!
Hur lång tid rekommenderar ni att min nykastrerade shettis hålls ifrån ston, en månad eller rent av längre ?

Längre och inte bara för att man kan riskera dräktighet utan även för att hormonerna i honom ska hinna sätta sig. Innan dess kommer han med stor sannolikhet att forfarande uppföra sig som en hingst med risk för skador på både honom och stona.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
3 022
Senast: Badger
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 146
Senast: Mint
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 134
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka