Fet från öra till manke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 678
A

aana

Vad är det som gör att vissa hästar är så otroligt feta längs med manen? Det lägger sej nästan på sidan, ser konstigt ut! Kan det vara överkänslighet mot något eller handlar det bara om något exteriört? Mvh Aana

Sv: Fet från öra till manke?

De är väl rent ut sagt feta? Många kallblod råkar ju ut för detta, men jag har bara sett de på de som är lite halvtjocka överlag... Men det kanske finns fler orsaker oxå :D

En kompis tillfällige hovslagare sade något om att dessa individer lägger på sig överskottsenergin där och att det, när det är "fullt" ofta går på hovarna istället, alltså blir fång. Har aldrig hört det förut och vet inte alls om det finns någon sanning i det, men faktum är att den enda häst på ridskolan som fått fång, var just en sådan liten herre...

haha, jag tänkte "vadå fet, är pälsen fet (=flottig) bara där?" hahaha är visst lite trött idag!

Har sett sån där fettvalk på ädre ponnyer och kallblod som varit i feta, antar att det är bla på halsens ovansida som späcket sätter sig på hästar liksom på magen och baken/höfterna på oss kvinnor... Har hört uttrycket späcknacke men vet inte riktigt vad som avses med det. Nån som vet??

Har sett en väldigt slimmad ponny med "vikt" mankam så jag undrar också varför det blir sådär. Kan tilläggas att han var rätt gammal, om jag inte minns helt fel.
De andra hästar jag sett med sådan hals har varit feta.

många gånger har det ng att göra med överlagring av fett

jaghar sjäälv hafte n ponnyhingst me dvikt mankam,men han hade inga som helst fångtendenser,och var smal,vet ej om han varit fet innan jag fickhonom

nu har jag en anna hingst med gigantisk mankam,men han kan snarare kallas smal.

Så man kan inte säga generelltdet ena ellerd etandra

Thina

Vi har ett russ i stallet som får så där på vintern. Mest för att han inte rids/körs och får för mycket hösilage. På honom försvinner det på ett par dagar om man drar ner på hans hösilage. Han är inte onormalt fet i övrigt runt buken osv.

Jag har fått förklarat för mig att det finns ett tillstånd som kallas EMS, equine metabolic syndrome. Dessa hästar utvecklar insulin resistens samt samlar fett på halsen/nacken. De är mycket känsliga för fång.

Det kallas späcknacke som någon sa. Har hört från en veterinär att dessa hästar är extra känsliga för fång. Stämmer enligt mina erfarenheter då jag vet tre ponnyer.

har sätt det på en del isisar och de brukar ju var fångkänsliga.
"Späcknacke", urre vad äckligt det låter :crazy:

Min gamla Welsh hade rejäl späckhals (han fick fång) om det är det ni menar, många hingstar ser ju ut så här oxå.

tangosv.jpg

janta skrev:
Jag har fått förklarat för mig att det finns ett tillstånd som kallas EMS, equine metabolic syndrome. Dessa hästar utvecklar insulin resistens samt samlar fett på halsen/nacken. De är mycket känsliga för fång.

Typ cushings?

Min Haflinger har precis en sån nacke som hästen på bilden ovan. Vi har nu bantat ner henne 50 kg men har ca 100 kg till som ska bort. Om vi får ner henne i hyfsad vikt minskar då risken för att få fång? Till sommaren ska hon bara få gå på gräs med munkorg och bara i ett par timmar, resten av tiden får bli stall och grushage. Man tycker det är synd om henne men fång är ju ännu värre. Det där med insulin resistens eller vad det var någon skrev kan man göra något åt det?

Nu ska jag inte försöka mig på att svara på varför de får det.

Dock vet jag att om mankammen viker sig och hänger ut på en sida så kan man få bort det genom regelbunden massage.

Hade en shettis en gång, hon hade "nervikt" hals, med jättepäls som hon aldrig släppte, lockig sådan. Nu i efterhand misstänker jag att det var cushings hon hade. Men man vet ju aldrig. Men symtomen för cushings verkar stämmain på henne, det var därför jag började undra..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 247
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka