Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare KME
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 722

KME

Trådstartare
Min mamma har en vallack som jämt ser ut som en säl. Han är alltså riktigt överviktig, man ser ingen övergång mellan hals och bog. Så här är han året runt.
Vetrinären har tagit prover på sköldkörteln för att utesluta att den ger problem men ämnesomsättningen. Och värdena var helt normala.

Han får nästan hälften så mycket att äta som hennes andra häst som är i normalhull.
Problemet är nog att de går i stora gräshagar året om 12 timmar om dagen. Han äter inget kraftfoder, bara foderjäst och mineraler. På vintern äter han ca 6 kg hösilage + är ute i hagen 12 h. På sommaren äter han bara gräset i hagen och är ute 14h. Går delvis med munnkorg.
Jag har försökt att få henne att ställa honom i en paddock istället för hagen, men den idén gillar hon inte.

Han rids ett par dagar i veckan, och nu har hans rygg blivit jätte svankig. Bakom bogbladen går det liksom in i musklerna också, som om sadeln trycker in där. Han har haft en Albion dressyr sadel som var utprovad av en sadelmakare för några år sedan.

Jag rådde min mor att longera honom inspänd med halsförlängare (gummisnodd), och att inte rida honom med den sadeln utan att rida barbacka isåfall.

Fråga 1. Tror ni att en bomlös sadel av typ Star trekk dressyr (nya modellen med fasta bossor) kan vara ett bra allternativ så att ryggen kan hitta sin rätta form igen?

Fråga 2. Har ni tips och erfarenheter hur jag kan hjälpa hästen att gå ner i vikt? :cool:

Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Nr 1 är att få ner hästen i vikt, svankigheten som uppstod kan härröra sig av att hästen inte orkar hålla upp ryggen pga buken drar den neråt. För en sådan häst är det rent av ohälsosamt att ridas då tornutskotten slår emot varann ju svankigare hästen blir. Med ryttare så ökar ju detta.

Så för min del skippar jag sadeln tv.

Jag skulle begränsa betet mycket! Mina hästar går ute dygnet runt i en hage med nästan inget gräs alls, får inget kraftfoder och jag kör häst och vagn långa turer ofta i högt tempo, ändå är dom väldigt kraftiga. Mina hästar hade aldrig klarat stora gräshagar.

Du skrev att hästen äter gräset i hagen 14 timmar om dygnet, resterade tio timmar då? Det är inte bra på något sätt för en häst att gå på tom mage så länge, hästar är gjorda för att äta i princip dygnet runt. Det låter inte alls bra att den ska vara hungrig och inte ha något att äta halva dygnet och sen släppas på stora gräshagar andra halvan av dygnet :crazy:

Ge hästen halm att tugga på när den står inne, eller grenar eller något så magen håller igång. Behövs inte så mycket mer på dagen heller...

Nu vet jag inte hur hästen ser ut, men jag skulle skippa ridningen helt, gå långa promenader istället, eller tömkör, tills hästen repat sig någorlunda och fått tillbaka bra kroppsform och då börja öka belastningen långsamt.

Banta först hästen. Det är ett måste. Vikten sliter på hela kroppen och hästen riskerar att få problem med benen om man dessutom ska rida när den är överviktig.

Har hästen börjat svanka får den svårare att röra sig i bra form och att bära ryttare korrekt. Eftersom själva svanken dessutom - som Boj säger - gör att risken för KS ökar är det väldigt olämpligt att rida innan problemet är åtgärdat.

Hage med lite/inget gräs och kontrollerad fodergiva samt motion i lagom mängd (tömkörning, promenader, senare lite löshoppning över låga hinder) är ett måste för att måna om hästens hälsa.

Att ha en fet häst är i mina ögon lika illa som att låta sin häst magra ur totalt. Tyder på ointresse för hästens hälsa.

14 timmar i en gräshage hade fått min valack att till slut dö av övervikt, din mor måste inse att hon har en väldigt lättfödd häst och begränsa betandet, för det är det som är boven tror jag. Min ena häst är överviktig och har varit i hela sitt liv trots betesrestriktioner och noga foderstatsuträkning lägger han på sig eller står stilla i vikt, han är helt enkelt en "fantastisk" grovfoderomvandlare och är gravt matfixerad, han äter tills han nästan spricker om man inte hindrar honom. Han får beta högst 4 timmar per dag och då på skogsbete/ängsbete. Resten av tiden går han i vinterhagen som bara har något enstaka strå att peta i sig som terapi. Sommaren är bökigast när det gäller honom för en timme för mycket i hagen gör att han sväller ut som en valross, så åka någonstans och låta honom gå i hagen hela dagen det är omöjligt.
Förmodligen har din mor en likadan häst som jag och då är det enda att hindra honom från att beta någon längre tid, även på vintern om det är mycket gammalt gräs i hagen så kan han kanske behöva t.ex. munkorg, det blir bukfylla av gammalt gräs också tyvärr.

Vänta med och rid och banta hästen ordentligt först! En "akut-fet" häst går att hålla på bara halm + mineraler och vitaminer ett par månader, men detta är inte något man ska göra om det inte är just akut.
Börja med att genast begränsa betet, kanske tom ta bort honom helt från betet så att ni kan ha full koll på hur mycket mat han egentligen får i sig. Ha koll på ts, man brukar säga 1 kg ts/100 kg kroppsvikt, men räkna inte på hans nuvarande vikt utan på målvikten!
Ett tips är också att läsa trådar som handlar om bantning av häst ex: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1098119&highlight=bantning
Där finns folk med erfarenhet av feta hästar som kanske kan ge mer tips?

Jag skulle iofs inte rekommendera en totalt proteinfri foderstat till någon häst. I så fall halm+lusern+mineraler och vitaminer.

Hur stor är hästen och hur gammal?

Jag hade antagligen släppt den dygnet runt i en kraftigt betad hage och serverat halm där. En blandning av lusern, mineraler och vitaminer en gång per dag i samband med motion.

Kan man ha honom med sig som handhäst? I så fall vore det ju kanon att följa med ut ett par gånger i veckan. Annars promenera, tömkör och jogga i skogen. Kan vi inte få en bild på hästen så att vi kan se hur han ser ut i kroppen?

Mvh JV

korrigerar mig själv 1,5kg ts/ 100kg kroppsvikt...

Låter som en klok ide med en proteinkälla, kanske fröhalm istället för halm om det går att hitta sådant av ok kvalitet?
Fröhalm ska vad jag förstått innehålla lika mycket(lite) energi som halm men även innehålla protein.
Nerbetade hagar kan man dock behöva vara försiktig med - det växer mer än vad det ser ut att växa...

Vad som sker vid en proteinfattig kost är att hästen är hungrig trots att den har fått "halm" att äta, i princip kan man ge den hur mycket halm som helst och den kommer ändå att vara hungrig. Till det så ska man lägga att vid brist av protein så får hästen en tillbakabildning av muskler vilket kan bli smärtsamt.

Vad man ska göra är att backa energiintaget till abslut minimum, om det då krävs halm för att få ner intaget så ger man det. MEN man måste se till att tillgodose minimum behovet för protein, och då med utgångsläge från hästens målvikt. Jag skulle räkna på 350 kg om hästen är normalstor i övrigt och inte typ 145 cm i manke och grovt lagd.

Jag skulle iofs inte rekommendera en totalt proteinfri foderstat till någon häst. I så fall halm+lusern+mineraler och vitaminer.

Hur stor är hästen och hur gammal?

Jag hade antagligen släppt den dygnet runt i en kraftigt betad hage och serverat halm där. En blandning av lusern, mineraler och vitaminer en gång per dag i samband med motion.

Kan man ha honom med sig som handhäst? I så fall vore det ju kanon att följa med ut ett par gånger i veckan. Annars promenera, tömkör och jogga i skogen. Kan vi inte få en bild på hästen så att vi kan se hur han ser ut i kroppen?

Mvh JV

Han är Islandshäst 139cm hög och 18 år gammal. Föredetta tävlingshäst. Jag har tyvärr ingen bild av honom just nu för jag bor utomlands.
Handhäst blir problem då den andre hästen inte rids. Men de andra förslagen låter som en jättebra idé tycker jag!

Banta först hästen. Det är ett måste. Vikten sliter på hela kroppen och hästen riskerar att få problem med benen om man dessutom ska rida när den är överviktig.

Har hästen börjat svanka får den svårare att röra sig i bra form och att bära ryttare korrekt. Eftersom själva svanken dessutom - som Boj säger - gör att risken för KS ökar är det väldigt olämpligt att rida innan problemet är åtgärdat.

Hage med lite/inget gräs och kontrollerad fodergiva samt motion i lagom mängd (tömkörning, promenader, senare lite löshoppning över låga hinder) är ett måste för att måna om hästens hälsa.

Att ha en fet häst är i mina ögon lika illa som att låta sin häst magra ur totalt. Tyder på ointresse för hästens hälsa.

Vad är KS för något?
Jag kan intyga att det inte är pga ointresse som han ser ut som han gör, utan snarare pga. okunskap och att hon inte äger landet som hästarna går på, hagarna får aldrig bli utbetade, innan gräset är kort vill bonden att hästarna flyttas till en annan. Hon ansér att ha honom ensam i paddocken (den andra hästen behöver äta mycket gräs för att hållas fin) är ännu värre. Och jag kan hålla med om att det inte är optimalt liksom.

Han får halm på kvällen när han kommer in, ca 1,5 kg. Är det för lite eller för mycket?
Hur mycket lusern och halm (jag vet inte vad det är för typ av halm hom har) skulle ni ge / dag (hans målvikt är väl 350 kg) om han gick i en hage med sågott som inget att äta?

Kissing spines, d v s tornutskotten i ryggen går ihop. Oerhört smärtsamt för hästen, och en inte helt ovanlig orsak till utdömning.

Det är väl bra att han tar hand om marken och flyttar. Kan ni inte låna en liten ponny? som kan gå sällskap i paddocken? Det hade jag nog tyckt varit optimalt, så han kan få banta banta och man kan hålla koll på precis hur mycket dom äter.

Det är kanske en bra idé att låna en ponny till att gå med honom ja.. :)

Hur är det fressten med hösilage, är det sämre att ge en fet häst det än vanligt hö? Jag tänker, eftersom man måste ge mer av det än höet för att uppnå samma ts halt?

Vad skulle ni rekommendera?

Spelar ingen roll faktiskt, hösilage kan öka tuggtiden just genom att man kan ge mer än vad som gäller för hö. Bara fodret håller låga värden i ffa energi (Mj).

Håller med, bantade min ponny rejält med betesreducerare och nu håller han normalvikt trots att han gått på bete dygnet runt sen maj ungefär. Den tas inte av, jag upplevde det som att han var något mer hungrig i början, fettcellerna vill ju inte svälta, men nu betar han normalt under samma tider som övriga hästar.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 003
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 013
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur