Feta hästar!

P

Pirayan

Jaaa, sá vad ska jag göra nu....
Fick hem hästarna för ca en och en halv vecka sedan och har ännu sá länge bara stängslat rasthagen. Gräset i den har de nu gjort ^slut^ pá och är efter sommaren jätte feta. En shettis pá ett ár och ett halvblod (som har haft benbrott och nu väntar föl - fár inte bära pá för mycket).
Sá hur ska jag fodra nu?
De behóver ju sin näring och mángd torrsubstans per 100 kg, men de behöver ju ocksá gá ner i vikt.
Observera att de fortfarande fár i sig gräs ute, men att det är kort sá att de fár jobba längre.
:confused:
Tacksam för svar.
M V H Lotta
 
Är det FETA, elelr har de bara stor gräsmage?

Det är ju inte bra att någon av dem är överviktig, samtidigt så måste du se till att de får det de behöver. Att hårdbanta dem blir inte lyckat, spec inte den som växer.

Men vad har du för värden på höet? Sen är det ju bara att räkna ut en analys och lägga dem på en passande foderstat där de får i sig allt de behöver men inte i för stor mängd.

Så, höanalysen? (eller hösilageanalysen om du har det)
 
De har inte proteinbrist om man säger sá. Báda är runda och fina med en stor mage.
Angáende analys, sá har jag precis köpt första höet eftersom jag precis fátt eget stall. Vet inte hur det fungerar med analys här i Belgien heller, sá det är nágot jag máste kolla upp snarast.
Men du tycker att de ska stá pá full foderstat redan?
I början pá nästa vecka kommer de att gá pá mer gräs igen, dá jag har stängslat resten av betet. Vet inte hur näringen i gräset är här, men det finns ju gräs nästan hela áret.
 
Ahhh, du bor i Belgien! Då är det nog en annan femma faktiskt =) Jag troddu du bodde i Sverige ju ;)

Men om du bor i belgien är ju chansen ganska stor att gräset fortfarande innehåller en hel massa näring (vilket det inte gör i sverige).

Finns det ingen i Belgien som har lite mer koll på hur mkt gräset står sig etc som du kan fråga?

Men, då tycker jag de kan gå kvar på gräs sålänge, håll koll på överlinjen bara, magen kan man lura sig på så strunta i den. Kolla hur de ser ut över rumpan, hur hals och rygg ser ut etc.

Men jag har nog inte så mkt hjälp att ge avseende belgiska förhållanden, jag har lite svårt att gissa vad gräset innehåller därnere nu liksom. är det samma drag i gräset där nu som i juli här så räcker ju gräset lååångt liksom...
 
Tack för att du tog dig tid. :bow:
Jag áterkommer när jag vet mer om det ena eller det andra...
M V H Lotta
 
Det ar ok for ditt halvblod att bli rund och go, speciellt om hon ska ha fol. Shettisen bor du kolla, sa att den inte far fang. Speciellt nar den ar ung, da blir det farligt for da kan den fa akutfang.
Hastar ska vara runda och lite tjocka pa sommaren, for de ska naturligt tappa vikt pa vintern. Det ar naturens gang.

Nar ar ditt sto betackt?
Det blir snart dags att fodra henne extra mineraler och vitaminer. Nar graset slutar vaxa, nar det ar mindre an +5 grader ute, finns det ingen naring mer i det och da behover du ga upp pa full foderstat. Graset innehaller mer naring pa varen, an pa hosten, sa borja smafodra dem om nagra veckor. Eftersom ingen utav dina hastar ligger i arbete ska du inte fodra for mycket protein, for de behover inte halla varmen som svenska hastar maste!!!

Din shettis ska ga kunna leva pa ho eller hoensilage av god kvalitet. Se till att de har en hink med mineraler och vitaminer (som du koper hos veterinaren eller jordbruksbutiken), samt att du avmaskar dem ofta. Ingen ide att fodra maskar, det ar hastarna du bryr dej om.
Oroa dej inte for att de ar lite feta, det ska vara sa pa sommaren. Shettisen kommer att tappa vikt under vintern nar han vaxer, det ska vara sa. Barn ska inte vara tjocka....manniskor eller hastar.
Ditt sto kan du nastan ha sa fet som hon kan bli. Fodrar du upp henne kommer hon att springa runt mera sjalv och motionera sej sjalv. Ju battre hon mar ju battre mar hennes fol. Sa lange hon rullar sej i hagen ska du inte oroa dej.

Dina hastar ar nog inte for feta...men kolla nacken pa shettisen samt hans framhovar sa att han inte far fang. Han vaxer ju fortfarande sa det ar ok om han gar upp och ner i vikt nar han far vaxt perioder. Kolla speciellt i mars, april nar erat gras borjar komma igang igen...da kan du ha honom inne, eller pa en liten grasplatt. Shettisar har ju inte speciellt svart for att ga upp i vikt.

Om ditt sto inte far bara for mycket vikt, varfor betackte du henne?? Det later inte riktigt i mina oron!!
 
:confused:
Har näringen i gräset att göra med temperaturen ute?
Har nu stängslat alla mina hagar och det finns massor av gräs.
Känns kostigt bara att fodra hö för att höja näringsinnehállet, när de äter gräs hela dagen (observera att vi bor i Belgien).
Hur kan jag dessutom fá i dem en hel del hö för att fá upp náringsinnehállet? Det betyder ju trákigt nog att de máste bort frán gräset stora delar av dagen, för att äta sitt hö...
Hur mycket ska jag räkna med att de äter i hagen? Báde för att hálla koll pá att de fár i sig rätt mángd med torrsubstans och hur mycket náring de kan lyckas med att fá i sig över en dag? Hur mycket torrsubstans är det i gräs per kg?

Vi har ju varmare väderförhállanden här, Ja, men jag har ocksá mina hästar stáende i ett stall, men öppna överdörrar, vilket kommer att betyda mer kyla pá vintern. Förra vintern var det i alla fall minus 7 pá natten....
Anledningen till att mitt sto inte ska lägga pá för mycket vikt är ju just att hon kommer att bära pá fölet i magen. Jag villa alltsá inte ge henne dubbla vikter.
Kan säga det ännu en gáng, jag har självklart fátt klartecken av mina veterinärer att betäcka henne, trots ett dáligt läkt benbrott. Men bara därför behöver man ju inte plusa pá vikten ännu mer.

Mitt sto är bara dräktigt sedan mitten av Augusti och det är första gángen, sá hon behöver väl i dagsläget inga reserver att ta av(Vad jag förstátt behöver fodermängden ökas nämare fölning och under digivning dessutom är hon redan rund)?
Det är väl en annan sak om ett sto betäcks om och om igen eller om de är närmare fölning????

Shettisen är inte riktigt fet. Hon är en ädel liten dam med en stor mage och runda former. Jag háller henne i hage med minimalt med gräs skiftande stunder under dagen.
Vad är det egentligen som är däligt med att äta för mycket gräs nu?
Om näringsinnehállet är lágt, sá är det ju egentligen bara bukfyllnad. Är det inte näringsöverskott som gör hästar feta och höjer risken för t ex fáng?
Lite luddigt kanske men jag hoppas att ni förstár.
 
Är det verkligen sá att gräset slutar växa vid 5 grader och att dá näringen försvinner ocksá?
Nágon som vet?
 
Var så lugn! Näringen går ner i backen på hösten när kylan kommer. Du har haft hästarna hemma en vecka. Det har jag med, men mina har gått ner i vikt. Jag bor i norrland och det börjar vara -grader på nätterna. Jag har börjat fodra med hö och kraftfoder, men det beror på att jag inte ids stänga mer åt hästarna då jag förväntar mig att snön kommer inom ett par veckor. Hö kan du börja ge när hästarna börjar tappa hull....
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Jag blir snart tokig.... Hur ska man kunna räkna pá vad gräset inneháller i form av näring? Jag vet att om det inte växer pá vintern sá...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Veterinärerna sa nej till ridning helt och hállet! Hon är dock ok som avelsmärr.... Jag red henne innan áterbesöket och hon kändes glad...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: **BORTTAGEN**
·
P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp