Bukefalos 28 år!

Feta hästar?

Liiiite rund om magen just nu pga allt gräsätande men inget som stör direkt :D
Varför undrar du?
 
Därför att hon har lagt in denna tråd på Hästvård: :devil: :angel:



Pratade med några kompisar om hästhållning ”förr”(10-15 år sedan när vi började med hästar) och nu. Vi var överens om att hästhållningen bland fritidsryttarna blivit bättre de senaste åren med ökat fokus på naturlig hästhållning, det har blivit vanligare med lösdrift, mer grovfoder, barfotahästar osv.
Men vi tycker oss se alltfler överviktiga hästar, hästar som trots stor hage vintertid står vid rundbalen större delen av dagen. Hästar som rids 15-20 minuter varannan dag i paddock och då mest i skritt.
Hur vanligt upplever ni att det är att dagens fritidshästar är feta och rör sig för lite? Är AR/barockryttarnas hästar fetare än andra? (jag har fått för mig att de är det, ryttarna verkar tro att en späcknacke är en välmusklad nacke)
 
hm synd att ja inte har ngn camera just nu då våran pajja för ett halvår sedan så jag har fått låna.
men kan skicka bilder på min läckre pojk en annan gång.
nu ehan väl musklad o jätte fin.
går ca 20-40 minuter om dagen. annars går han i hage med gräs hela dagarna och får 2 omgånger med kraftfoder.

e din häst/ar feta då?
 
Lite rund om magen är hon allt. Men det beror på att hon inte går mkt alls: inte inriden och inte mkt arbetad från marken. Det "värsta" vi gör är att hon hänger på mig när jag ska ut o springa o jag har kass kondis :D På "AR" planet ligger vi på minus och arbetar bara med förståelse o lite tankearbete - dvs inget som minska vikten tyvärr :D

Ungefär såhär ser hon ut i hagen: :bump:
 
Alla som rider AR rider inte bara på banan och väldigt få som tränar aktivt övht har feta hästar.
Vart har du egentligen sett alla dessa "tjockisar" som gör att du kan koppla ihop AR med övervikt?
 
Nej, inte alls. Och jag rider AR. Kan tillägga att av de 15 som rids Akademiskt i mitt stall är 2 hästar feta. Dem har ridlärarna gett order om bantning.
 
I Småland och Skåne.
Sedan är ju Spanska Ridskolans hästar inte direkt slimmade. :) Men vältränade är de.
 
Tråden konditionsträning+AR, handlar den något om konditionsträning?, jag öppnade en sida och där handlade det om rakriktning.
 
Första sidan, sen spårar den ur ;)

Min pålle börjar nu bli lite småfet efter allt gräs (han har dock gått på lösdrift med fri tillgång på stråfoder, inget kraftfoder, i vinter och då varit i perfekt hull). Han rids ju dock inte alls (ej inriden) och jag räknar med (hoppas :D ) att han går ner dessa extra kilon han lagt på sig när vi börjar komma igång med att gå ett par km om dagen (han har iofs bra kondis i grunden, springer mycket i hagen ;) ). Arbetet "på banan" räknar jag inte med kommer ta några kilon, iaf inte nu det första halvåret.
 
Tycker alla hästar får kagge på sommaren, funderar om det kan bero på att sammansättningen av mikroorganismerna i magen förändras och det jäser mer eller något. För jag tycker inte hästarna på sommaren blir fetare över hela kroppen bara mer mage där tarmpaketet ligger.
 
ja, nu på betet är han ganska rund men höst, vinter och vår är han i topp form med ett regält lager muskler!
 
men om du jämför t.ex. en hopphäst och en dressyrhäst tror jag att dressyrhästen ser fet ut men i själva verket har de båda hästarna satt sina muskler på helt annat sätt. därav skilldnaden.så tror jag iaf.
 
En gång när jag red på vägen (länge sen,kompisens ponny) var det en som stannade och skällde ut mig för att jag red en häst som, enl henne, kunde föla närsomhelst. När jag svarade att han är valack, så jag tror inte att han ska ha nåt föl, försvann hon snabbt! Han var med andra ord ganska rund :D
 
En gång när jag red på vägen (länge sen,kompisens ponny) var det en som stannade och skällde ut mig för att jag red en häst som, enl henne, kunde föla närsomhelst. När jag svarade att han är valack, så jag tror inte att han ska ha nåt föl, försvann hon snabbt! Han var med andra ord ganska rund :D

AAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! det var roligt! :D :D :D :D :rofl: :rofl: :rofl: :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ful, fet, sur och less. Kan det inte bli januari typ NU? Hatar denna tiden på året.
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Världsettan Jessica von Bredow-Werndl dansade runt med Dalera, snodde åt sig segern, en fet summa pengar och tog sedan första bästa plan...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världsettan Jessica von Bredow-Werndl dansade runt med Dalera, snodde åt sig segern, en fet summa pengar och tog sedan första bästa plan...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ryttaren fick tillsägelse om spöanvändningen i samband med tävling. Kort därefter gjorde hästägaren ett inlägg på Instagram där...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp