Shettisar

Trådstartare
Jag har tyvärr överviktiga hästar,som nu ska tas ner i vikt.Vet var här så vi kom fram till att så vore nog det bästa :o :crazy:(självklart)
Men jag ger dom Krafft ponny och funderar på att ev börja med Fibergi eller något muslifoder vad hade ni gjort?
2 av dom ska köras (promenad) den 3:dje tyvärr mkt lätt motion. :confused:
 
Analysera höet först och främst om du inte har gjort det. Vilket kraftfoder (om du behöver ge kraftfoder över huvudtaget) du ska ge beror på höets värden.

Om du redan har analys på höet så kan du ju skriva in den här - det gör det *mycket* lättare att komma med förslag. :)

Vad är det för hästar? Ålder? Vikt? Hur mycket behöver de gå ner?
 
Se till att du vet vad höt innehåller. Det är i ytterst få fall som Krafft Ponny funkar till ponnyer... det är för lågt protein.
 
För det första - analysera höet om det inte är gjort. Du kommer att spara pengar på det, eftersom du uppenbarligen ger för mycket nu. Att ge exakt lagom blir då en besparing.

För det andra - räkna ut foderstaterna till alla hästar (vet du inte hur man gör så är det många här på Buke som gärna hjälper till). Räkna ut både en bantarfoderstat, där du t ex drar ner på energin med 10-15%, och en foderstat till när de har gått ner i vikt och ska äta "normalt".

Kraftfoder kan du skippa helt, om inte höanalysen visar att du måste ge något för att balansera höets innehåll.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: valley
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 679
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp