Fetmakirurgi

@Enya bra jobbat. Och jag skulle bara försiktig med att lyssna på vad folk på buke ger dig för råd angående om vad du ska äta och dricka. Du har ju en läkare och dietist som har lagt upp ett program för dig, så en random bukefalist kan komma med råd som för dem själva är bra men för dig blir rent bakvända.
 
Andra har varit i din sits och vet mer än mig. Men spontant tänker jag att närmre 30 kg i viktminskning och mindre måltider kommer att ta på både ork och dina muskler. Det är asmycket, så bra jobbat!

Nu är det olika hur man tappar och var på kroppen, men för mig brukar det gälla att 6 kg upp eller ned är en klädstorlek.
Så det finns inte på kartan att du endast har minskat 1 klädstorlek!
Tack :)

6 kg per storlek. Det visste jag inte! Blir ju lite att gå efter då, speciellt på tröjor tänker jag. Det jobbiga med benen är att jag aldrig haft slanka kvinnoben- så inte nu heller med all hud ovanpå allt även om midjan minskar, så byxor kan sitta tight över smalbenen men som en säck över resten.
 
@Enya bra jobbat. Och jag skulle bara försiktig med att lyssna på vad folk på buke ger dig för råd angående om vad du ska äta och dricka. Du har ju en läkare och dietist som har lagt upp ett program för dig, så en random bukefalist kan komma med råd som för dem själva är bra men för dig blir rent bakvända.
Tack!
Förstår hur du menar!
Samtidigt har jag fått bra hjälp av just bukefalister i min trådar, och även tex @Trott som talat förstånd med mig när det var på väg att bli typ ätstörning av det när dietisten uttryckte att jag bara skulle dricka vatten och att det var oroväckande att jag de tre första veckorna inte hade rasat utan först bara gått ner 2 kg på två veckor och tredje veckan stod stilla. Det var även hennes papper jag fick kopia av som gjorde att det lossnade med maten- med vad jag rent faktiskt KAN äta, i mina papper är det så mycket regler och förbud, i hennes uttrycks det som en stor bredd på hur man kan äta och vad, även med bilder och exempel, där tas upp utmärkta mellanmål och "sällanmat" också. En enorm kontrast mot mina "regler" där det uttrycks "ät inte yoghurt och fil med smak, ät inte sötade och feta produkter, ät inte godis och kakor, ät inte friterade produkter, ät inte fet sås, ät inte fet pålägg, ät bara nyckelhålsmärkt bröd, drick vatten, ät inte fett kött osv". Så svårt att hantera de rekommendationerna, även om jag vet vad nyttig mat är och hur man bör äta så fick jag liksom panik. Det var så mycket förbud att jag inte kunde se klart ens.

Så det är helt klart @Trott jag har att tacka för att hon fick mig på rätt köl, som skickade bilder på sin mat och talade om för mig att man måste leva också. Och hon har ju gått ner i vikt OCH hon lever! Trots att hon ätit pommes någon gång, beasås till och med osv. Så de råden hon fått fungerar. Det är i hennes papper jag kikar när jag behöver råd numera, inte i mina egna, för i hennes står ju mer vad jag kan äta och inte vad jag inte kan äta.

Dietisten på mottagningen sa när jag hade som svårast att få i mig vatten och jag frågade om jag kunde dricka något annat, måste ju finnas juice eller något som är rätt ok och inte så söt, "drick vatten och ät ett äpple bredvid". Sköterskan som pratade med mig en tid senare sa att jag kunde dricka en sockerfri juice, det var viktigt med vätska annars riskerade jag att bli inlagd, psykologen på synmottagningen rekommenderade proviva som var sockerfri (tror jag). När jag berättade det för dietisten på vc, som annars har haft en vettig syn så var det också ett helt annat svar- absolut inte juice. Vatten!! Bara vatten. Det är samma dietist som undrar om jag inte fått råd att öka på huvudmålen till 2-2,5 dl per gång, men det har jag inte, jag ska enligt rekommendation från mottagningen äta mina 100 gram så länge det går. Minns att läkaren jag träffade vid inskrivningssamtalet sa att jag skulle äta 100 gram i resten av mitt liv, när hon förklarade om min operation. Så det är olika från person till person jag pratar med.
Som någon skrev, alla dietister och läkare är inte bra, alla verkar tycka olika. Tyvärr. Det gör det svårt att veta vem man ska lyssna på.
 
Ja nu är ju jag såklart inte allsmäktig med mina råd, men när vi pratade där i början @Enya så fick jag lite panik åt dina vägnar när du hamnade i att typ 10 ärtor och 2 skivor falukorv och en halv potatis nästan var för mycket. Det känns skönt att höra att det går framåt och du är superduktig verkligen! Sen att jag tycker du kan dumpa din dietist på VC är ju en annan sak 😉
Det är otroligt hur olika råden kan skilja sig från olika landsting, känner att jag är glad över att vara i Dalarnas, för dietisten på obesitas här är guld, riktigt bra. Hade jag vart i ditt landsting @Enya hade jag nog helt klart hamnat i ett ännu osundare förhållande till mat än vad jag hade innan op.
 
Ja nu är ju jag såklart inte allsmäktig med mina råd, men när vi pratade där i början @Enya så fick jag lite panik åt dina vägnar när du hamnade i att typ 10 ärtor och 2 skivor falukorv och en halv potatis nästan var för mycket. Det känns skönt att höra att det går framåt och du är superduktig verkligen! Sen att jag tycker du kan dumpa din dietist på VC är ju en annan sak 😉
Det är otroligt hur olika råden kan skilja sig från olika landsting, känner att jag är glad över att vara i Dalarnas, för dietisten på obesitas här är guld, riktigt bra. Hade jag vart i ditt landsting @Enya hade jag nog helt klart hamnat i ett ännu osundare förhållande till mat än vad jag hade innan op.
Tack! :heart
Kanske inte allsmäktig, men rätt vettig och naturlig och det har ju räckt alldeles utmärkt liksom :D
10 ärtor, två skivor falukorv och en halv potatis är nästan för mycket de dagar jag har legat ett halvt dygn i sängen pga migrän, då är jag petig i maten och kan knappt få i mig något och äter för att jag enbart måste, annars äter jag med gott samvete och god aptit mer än så nu :D

Ja, jag saknar ett slags helhetssyn här, och mindre "paniksyn" på något vis. Jag tycker att man lägger mycket fokus på vad man inte får, hos dig vände man alla rekommendationer till vad man får. Det är ju i grunden samma rekommendationer men presenteras på helt olika vis. Och olika personer tycker olika saker, det är jobbigt. Att sköterskan som ringde mig berättade att jag kunde dricka juice, för det viktiga för mig var att få i mig vätska, om jag inte hade fått i mig en viss mängd inom bara någon enstaka dag var jag tvungen natt bli inlagd och få dropp, men att det sedan bara viftas bort av andra som nästan reagerade med hysteri över att jag drack juice för att få i mig vätska, för att lära mig dricka och börja må bättre. Så här i efterhand har jag insett att ju mindre jag drack desto svårare var det att dricka, jag mådde rent faktiskt sämre av att inte dricka, illamående, trött och ont i magen osv. Verkligen inte någon motivation till att traggla med vatten.

Jag har inte druckit juice sedan dess i alla fall. Det har blivit så skamfyllt liksom. Det är en känsla som följer mig mycket starkare nu än tidigare- när jag äter något jag inte bör, eller nej, fel ordval, när jag äter något onyttigt, så är det förenat med skamkänslor och riktigt kraftiga känslor av att det är fel att göra det. Samma när jag dricker cola zero ibland, alla avsteg från nyttigt och hälsosamt är som att bryta mot reglerna, som om jag gör fel. De känslorna gör att jag inte är sugen på något onyttigt så ofta mer, och när jag är det mår jag skit eftersom jag vet att det är fel, bara att vara sugen är att göra fel. Att känna så är helt skruvat, men jag kan inte hjälpa det.

Om det var skamligt att vara fet och ha sötsug innan operationen så känns det 10 gånger värre nu efter operationen, som ett misslyckande att jag inte går ner fort nog och att jag ens känner sötsug och inte har självdisciplin nog att avstå när jag faller för frestelsen. (Detta är alltså inte vad jag TYCKER utan som det KÄNNS inom mig, vilket även är något jag skäms över till och med)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 138
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp