Bukefalos 28 år!

Fett hår efter 20 h

Mitt hår har alltid varit lite småfett och jag har tvättat varje dag. men det har varit friskt. Nu är jag äldre och håret är inte lika tåligt (cellgifterna gjorde inte håret gladare heller).

Använder billiga schampon eftersom jag inte ser den minsta lilla skillnad med dyrare produkter. däremot har jag övergått till att bara använda schampo ett par gånger i veckan. De andra dagarna använder jag bara balsam.

Finns inte en chans i helvete att jag skulle klara mig utan att blöta håret eftersom det ser ut som ..... efter natten.
Dessutom behöver jag något som fräschar upp hårbotten eftersom det luktar skunk efter ett par dagar. Om jag masserar hårbotten och luktar på fingrarna luktar det äckligt om jag inte duschar varje dag.

Så min metod är att bara använda balsam dagligen och tvätta när jag tycker det verkligen behövs. Balsamet tar bort det feta faktiskt.
 
Jag gick från tvätta håret varje dag (och håret blev fettigt efter ca 20 timmar, dvs nästan precis efter att det självtorkat klart....) till tvätta håret 2g/v (och håret klarar sig någon dag till) genom att bara vänta ut det. Tog tre veckor för hårbotten att vänja sig, och håret såg fördj-vligt ut, och ont gjorde det i hårbotten, men sedan dess är det lugnt. Använder samma "billiga" schampo och balsam. Funkade för mig :)
 
Har du testat rassoullera? Jag har i pulverform som man geggar ihop med lite ljummet vatten före användning, bara att skölja ur med lite äppelcidervinäger på slutet.
 
Jag bytta till schampo från TBS med blåsalger (schampo och balsam i samma serie) och för mig gör det hela skillnaden! Innan var jag tvungen att varje eller iaf varannan dag tvätta håret annars blev det fett och fult. Jag har väldigt tunt men tungt hår så det blev som en stripig hjälm nästan med en gång. Nu tvättar jag ca 2 gånger/vecka och jag försöker blåsa det torrt i hårbotten för då håller det sig mycket bättre än om jag låter det självtorka!
Även fast jag tränar nästan varje dag och svettas så brukar jag bara isåfall behöva skölja ur håret och sen tvätta 2 gånger/vecka.
 
Tack alla!
Jag har länge funderat på balsam-metoden, men eftersom det finns typ miljoner olika sätt, så har jag backat för att jag inte vet var jag ska börja.

@Aliche Vilket är det?
 
@MissFideli det är det är:http://www.thebodyshop.se/har/schampo/rainforest-balance-shampoo.aspx#BVRRWidgetID
Och balsamet: http://www.thebodyshop.se/har/balsam/rainforest-balance-conditioner.aspx

Och det som står i kommentarerna om att det inte löddrar är knasigt för det ska inte löddra, det innehåller inga parabener utan man blöter håret ordentligt och så på med en liten (!) klick och sen lite mer vatten i händerna så får man det igenom hela håret. Balsamet brukar jag ta en liten klick i handen och sen lite vatten för att blöta upp det och sen i håret. Du kan göra likadant med schampot om du vill. Om man upplever att det inte räcker till hela håret med en liten klick så späd med mer vatten istället för mer schampo eller balsam för det behövs inte.
Håret kan kännas lite torrare än med vanliga balsam efter tvätt men det är meningen att det inte ska olja upp håret utan bara rengöra, jag har aldrig haft problem med att håret blivit torrare och sprödare permanent, jag tappar faktiskt mindre hår nu än med andra schampon :)

Jag köpte mina flaskor innan jul och dom är fortfarande inte slut kommer nog kanske klara sommaren också eller iaf halva så även om dom är dyrare än random på ica så räcker dom ungefär 10 gånger så länge!
 
@Aliche Hmm, balsamet ser inte ut att få nån bra kritik. Jag har spikrakt hår och behöver nått som gör det mindre trassligt och motverkar trassel, balsamet verkar inte klara det?
 
Mitt är också otroligt rakt utan tillstymmelse till självfall men med det schampot och balsamet har jag faktiskt fått det och jag har aldrig problem med trassligt hår eller liknande. Jag tror att dom som skrivit recensionerna (verkar va samma person 2ggr på balsamet) inte pratat med personalen om hur man ska använda det och då kan jag förstå att man tycker det är odrygt och inte hjälper men använder man det rätt så är det fantastiskt!
Det är det där att man ska spä ut det med lite vatten i handen innan man tar det i håret, tror man att det ska vara som vanliga balsam som är som oljig bea-sås så blir man nog besviken men å andra sidan så fungerar dom här ist :)
 
Jag har testat 2 torrschampo, inte nöjd med nån av dom. Ett (Tony&Guy eller nått) luktade så himla starkt! Det jag har nu (Kicks) funkar bättre, men ger inte direkt nytvättathår-känsla. Snarare lite strävt/fett.
 
Jag använder sunsilks torrschampo nu, men upplever att proffs är något bättre. Det ger ju absolut inte nytvättad känsla, men det ser i alla fall bra ut och man slipper gå till jobbet med fett hår/tvätta det sent på kvällen i förebyggande syfte :)
 
Mitt hår blev förut fett efter ca 1.5 dag. Hade provat att vänta ut det, köpt dyra schampon testat torrschampo etc. Så började jag använda ekologiskt schampo som inte torkar ut hårbotten lika mycket och nu är det mycket bättre. Det stabiliserades av sig självt, jag tvättade det först lika ofta som förut för att efter hand kunna dra ut på det allt mer. Nu tvättar jag håret ca 2 ggr/veckan vilket jag tycker är helt ok.

Använder "Faith in Nature" schampo (ca 90 kr flaska) och "Sante - Brilliant care" balsam (ca 90 kr och drygt som tusan). Balsamet behöver man skölja ur väl.

Hoppas det kan hjälpa dig! Det är riktigt segt att gå runt med fett hår. Har f ö helt gått över till ekologiska hud- och hårprodukter efter detta. Använder mycket Weleda och andra i mer budgetnivå (dock dyrare än konventionell hudvård). Funkar lika bra så varför absorbera en massa onödigt skit till ingen nytta tänker jag.
 
Jag är också sådan som får fett hår väldigt snabbt. Håller med @Niyama om Redken Scalp Relief Oil Detox, det är det enda schampot som faktiskt gjort klar skillnad för mig. Visserligen håller mitt hår ändå inte så länge som det borde göra ändå, men absolut bättre än allt annat jag använt hittills. Kör på tvätt varannan dag (eller tredje om jag bara är hemma...), då är det oftast fett efter två dagar men inte så jag behöver skämmas för att visa mig iaf.
 
Jag tvättar håret ca 3 ggr i veckan men sköljer ur det varje gång jag duschar. Använder mig av Redken schampo, balsam och inpackning. När mitt hår blir fettigt så brukar jag använda torrschampo. Funkar hur bra som helst för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 754
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 021
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 089
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 263
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp