Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Skogsola

Trådstartare
En viss hysteri råder i vissa bygder. Det ska grävas ner fiberkabel till vartenda hus till en kostnad av uppåt 50000 per styck. Men är det inte lite överspelat redan att sitta i änden av en tråd? Stationära datorer säljs väl knappt längre? Det är mobilt som gäller, eller? Ipads och Iphones och allt vad det heter?
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Fast fiber är i de allra flesta fall mycket snabbare än mobilt bredband. Sitter själv med en fiberanslutning just nu, det är ju en jäkla skillnad än om jag kopplar upp på mobilen.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jo fort lär det gå. Men det är ju fråga om hur ofta man har så bråttom.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Stationära datorer går utmärkt att koppla till mobilt bredband.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jo men det är en jäkla skillnad på priset också.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Inte för mig. Vi betalar 200 pix för fiber, lite mer om vi skulle ha 4G mobilt.

Däremot förstår jag att det är dyrt att bygga ut. Men jag antar att det inte dras till varje brevlåda på landet.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Höjden av idioti måste ju ändå vara att gräva ner mil efter mil med fiberkabel längs huvudvägen, utan att koppla in ett enda hushåll. Så har de gjort här.

Här funkar inte de mobila alternativen, det är total radioskugga. Vi är i dagsläget hänvisade till tokdyr och glapp ADSL-uppkoppling via Felia. Betalar 400:- / månaden för 8 gb/s.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Fast det är ju inte vara internet som går på fiber. Det blir ju mer och mer vanligt att tex tv körs via fiber.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi har rejäla kapacitetsproblem i 3g och 4g här. För många som använder det verkar det som. Så fiber har inte spelat ut sin roll. Det blir en stabilare uppkoppling.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi har rejäla kapacitetsproblem i 3g och 4g här. För många som använder det verkar det som. Så fiber har inte spelat ut sin roll. Det blir en stabilare uppkoppling.

Jo bättre blir det säkert. Men ska man ha det till sin "brevlåda på landet" så kan man få lägga uppåt 50.' Plus en månadsavgift. Då känns det som att det har passerat sitt rätta värde.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Men det beror ju på hur beroende man är av internet och snabb+säker uppkoppling?
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

I vår by är det bara fiber som funkar.
Telias fasta och mobila nät lägger av så fort det kommer turister, och då är vi helt avskärmad från omvärlden.
Tack vare fiber kan vi hålla kontakten med anhöriga, beställa varor till affären, och kommunicera med sjukvård.
Något annat mobilnät än telias har vi inte, och vi litar inte ett dugg på det:(
5000 och en gemensam insats från bybefolkningen var ett billigt pris för oss.

* Jenny *
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jo bättre blir det säkert. Men ska man ha det till sin "brevlåda på landet" så kan man få lägga uppåt 50.' Plus en månadsavgift. Då känns det som att det har passerat sitt rätta värde.

Njae....

Regeringen la en rejäl slant till fiberutbyggnad (dock har den tagit slut och vi får be om mer).

I min ekonomiska förening kommer det att kosta mig mellan 8-15000 att dra in till huset.

För min del känns det nödvändigt eftersom kopparlinan kommer att monteras ner inom några år och "täckningskartan är lite fläckig" för mobil där jag bor.

Trots att jag bor långt ifrån ensligt så funkar inte mobilt och kopparlinan erbjuder max 8.

Månadsavgiften ligger på max 350 kr (beroende på operatör) för TV, bredband och telefoni, totalt.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jag tycker nog inte att det är värt pengarna.

Men det jag funderar på är att, precis som du skriver, kopparledningarna är gamla och inte helt felfria.
Telia tillhandahåller teleledningar.
Varför ska jag betala för att ersätta dem, mer än via avgifterna?
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

50000:-?? Vi drog fram fiber i vår lilla by för några år sedan. Kostade oss ca 27000:-/hushåll. Tror att föreningen fick något bidrag för det, men är inte hundra på hur mkt.
Vi har en kvartalskostnad på ca 1000:- vilket inte är speciellt dyrt med tanke på att vi har både 100mb bredband och tv. Va det värt det? -Ja! Höjer det värdet på fastigheten? -Förhoppningsvis!
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jag tycker nog inte att det är värt pengarna.

Men det jag funderar på är att, precis som du skriver, kopparledningarna är gamla och inte helt felfria.
Telia tillhandahåller teleledningar.
Varför ska jag betala för att ersätta dem, mer än via avgifterna?

För mig är det värt pengarna. Mobilt funkar inte och ADSL kommer med tiden att upphöra eftersom kopparledningarna inte underhålls och kommer att monteras ner. Nix bredband, nix telefoni.

Jag ser till att behålla både telefon och internet. Det är värt en del för mig.

Du betalar inte för att ersätta - det är en underlig syn? Bolaget Telia äger koppar i luften. De tar ner den. De har inget intresse av - och definitivt ingen skyldighet! - att tillhandahålla kopparledningar.
Du ersätter inte, du ser till att ha andra möjligheter till kontakt.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Här är kopparledningarna nedtagna redan, pilotprojekt. Vilket gör att man är tvungen att förlita sig till det mobila nätet, hopplöst om du frågar mig, iallafall om man som jag pluggar på distans och har mycket föreläsningar den vägen. Fiber är verkligen en "räddare i nöden" som gör att det fungerar utan bekymmer. Nu har inte all råd att koppla in sig, i den större byn med ca 800 hushåll hamnar det på 15' och då får man gräva själv från gatan och in till huset. I en utav de mindre byarna har en stor vindkraftspark byggts i närheten, bolaget har hjälpt till så de boende får dra in fiber till samma kostnad som de i den större byn, ca 15'. 3G med allehanda operatörer är inte mycket att förlita sig på, en hel del kör med det gamla NMT nätet och upplever att det fungerar.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Där jag bor fungerar inte trådlöst så bra så att kommunen beslutat om fiber är kanon.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

En viss hysteri råder i vissa bygder. Det ska grävas ner fiberkabel till vartenda hus till en kostnad av uppåt 50000 per styck. Men är det inte lite överspelat redan att sitta i änden av en tråd? Stationära datorer säljs väl knappt längre? Det är mobilt som gäller, eller? Ipads och Iphones och allt vad det heter?

Vi sitter i denna sits nu. Det samlas pengar och intressenter för att se vad de skulle kunna kosta att dra fiber.
Hemma hos oss är det annars netett som gäller för internet då inget annat företag kan leverera (har inte någon fast telefon) men det går SEGT. laddade upp en film i går, Filmen var på 8 min och inte alls stor. Det tog ca 17 TIMMAR(!) att ladda upp.
Så visst skulle det va bra om man kunde få till något som går mycket fortare men inte till vilket pris som helst.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Inte för mig. Vi betalar 200 pix för fiber, lite mer om vi skulle ha 4G mobilt.

Jag tänkte på anslutningsavgiften.
Det är på ett annat sätt att bo mitt ute i ingenstans och försöka att hitta ett vettigt internet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp