Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi är i dagsläget hänvisade till tokdyr och glapp ADSL-uppkoppling via Felia. Betalar 400:- / månaden för 8 gb/s.

Vi skulle vara jätteglada över 8 Gb/s vi kan få 2 Gb/s med litet tur.
Mobilt så blir det 7 Gb/s en bra dag när inte hela den by som masten står i är hemma och kör.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Regeringen anslog en "bredbandsmiljard". Bekymret i mitt län är att pengarna blev intecknade redan i februari.

Ansvarig minister har inga fler pengar att dela ut. Såvida inte politiska påtryckningar eller folkopinion ändrar på den saken.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi skulle med glädje betala 50 000:- för fiber.
Men fiber kommer inte att hända här alls.
Det är bara att äta det.
Snart så kommer en ny 4G mast igång på andra sidan sjön, det förutspås att bli riktigt bra för oss.
De skulle få igång den i februari men något gick fel så i stället gick allt i området ner.
Nytt försök i maj säger operatören.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Synd att tåget gått då.

Miljarden som delades ut gick till nybildade lokala ekonomiska föreningar som tog på sig att handla upp grävning och teknik. I mina byar är vi mellan 2-300 fastighetsägare som gått med i föreningen. Det var Centern som lokal tog initiativet och samlade bygdens folk tll informationsmöten och puffade igång föeningarna.

Konceptet kommer från ett företag som heter Bynet.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

kl

Här är valet enkelt. Vill man ha en stabil och någorlunda snabb uppkoppling finns inget alternativ. ADSL finns för dagen men är under avveckling och fungerar mycket dåligt. De flesta hushåll får dessutom inte ens plats i telestationen.

Jag har mitt kontor hemma och har 3G som backup när ADSL strular, det funkar hyfsat vintertid och dagtid när folk inte är hemma. Men sommartid... puh. Och försvinner ADSL-möjligheten kommer det att belasta 3G-nätet mycket mer.

Vi gräver fiber just nu i vår "by". Jag tror maxkostnaden för anslutning är satt till 24 000:- men att det troligen hamnar under 20'. Utgår från att det höjer värdet på bostaden, hade det funnits alternativ så kanske inte men i dagsläget - absolut!
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Synd att tåget gått då.

Det handlar inte om det.
Utan om att här inte ens finns en by med folk att starta en förening med.
Det är glest mellan husen som oftast står mitt på en stor gård men några sommarstugor här och där.
Ödsligt är förnamnet.
Om det kommer en främmande bil på den "Stora vägen" så är det dagens händelse.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Du betalar inte för att ersätta - det är en underlig syn? Bolaget Telia äger koppar i luften. De tar ner den. De har inget intresse av - och definitivt ingen skyldighet! - att tillhandahålla kopparledningar.
Du ersätter inte, du ser till att ha andra möjligheter till kontakt.

Bolaget Telia äger nedgrävda ledningar till mitt hus, för att tillhandahålla tjänsten som jag betalar för.
Eftersom de säljer tjänsten, förväntar jag mig att de tillser att utrustningen fungerar.

Jag köper inte en ny grävmaskin till killen som ska gräva rent på min gårdsplan, för att han knäckte bakaxeln på den gamla.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jag har fiberanslutning,det kostade ca 3000:- har TV telefon och internet via fibern, och tycker det är alldeles perfekt snabbt och robust.
Om det kostat 50 000:- hade jag inte val det.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Bolaget Telia äger nedgrävda ledningar till mitt hus, för att tillhandahålla tjänsten som jag betalar för.
Eftersom de säljer tjänsten, förväntar jag mig att de tillser att utrustningen fungerar.

Ja så önskar man ju att det hade varit. Men nu VET vi ju att det inte är så - visst skulle man kunna driva en process mot Telia men vem tror på att vinna den??
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Bolaget Telia äger nedgrävda ledningar till mitt hus, för att tillhandahålla tjänsten som jag betalar för.
Eftersom de säljer tjänsten, förväntar jag mig att de tillser att utrustningen fungerar.

Jag köper inte en ny grävmaskin till killen som ska gräva rent på min gårdsplan, för att han knäckte bakaxeln på den gamla.

Njae... Telia säljer en tjänst som du valt att köpa. När tjänsten inte längre finns kan du inte köpa den. Hur gärna du än vill.

Dessutom kostar det massor att underhålla och reparera ledningar i luften (dit dina nedgrävda antagligen ansluter). Överallt i Sverige råkar abonnenter ut för att den fasta telefonen (och därmed ADSL) inte längre finns och man erbjuds mobila lösningar.

Prolemet är att leverantörernas täckningskartor inte överensstämmer med verkligheten. Ansvarig minister har diskussioner med nämnda företag om just detta.

När vi hade monopol fanns det bara ett företag att vrida om tumskruvarna på. Nu kan företagen lämna ansvaret till nån annan. Inget mobilföretag täcker hela landet. Och det finns landsändar där inget företag täcker.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi har just startat en fiberförening och jagar intressenter som bäst för att kunna starta projektet. Vi räknar med en anslutningsavgift på ca 20000/hushåll så att det ska kosta 50000 låter väldigt orimligt tycker jag.

Jag tycker definitivt att det är värt pengarna, dels höjer det fastighetens värde, jag sparar in anslutningsavgiften ganska snabbt eftersom tjänsterna blir billigare mot vad de kostar mig nu, och jag litar inte alls på mobilt bredband. Ju fler som använder det, desto sämre fungerar det ju.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

*kl*

Jag är übernöjd med min fiber som installerades i början av året. Ungarna jublar nästan varje dag för den otroligt snabba och stabila linan som aldrig hackar. Kostnaden är dessutom hälften av den till den som levererade internettjänster via kopparlinan som aldrig kom upp i någon anständig hastighet, när den fungerade.

Kostnaden för min fastighet var 9500 kr + 2000 för elektrikern som drog fram el till där jag ville ha dosan. Allt med avdraget rot.
Jag har ännu inte bytt ut parabolen mot tv via fibern. Jag har inte hittat något bra alternativ helt enkelt.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Kapaciteten på luftburet bredband är begränsat fysikaliskt oavsett hur man gör. Man optimerar och optimerar och de färskaste varianterna får namn typ 3g, 4g etc men hur du än gör så delar du på vissa våglängder som går genom luften. Har du fiber så har du en fast lina med ljusets hastighet bara till ditt hus, dvs du är ensam. Sedan får du den kapacitet som man betalar för som vanligt.

Nu kan man ju tänka att nämen det räcker väl som det är ...men att ha hög hastighet på uppkopplingen är alltid rätt..... Idag är det väl inte så stor skillnad kanske men i framtiden så kommer det att vara skillnad. Det är väl inte så att man inte kan leva utan man kan leva utan TV också men finns det chans att vara med i ett projekt , tacka ja. Min klara personliga uppfattning.

Vi har drivit ett projekt och är nästan färdiga även med betalning. Det kommer förmodligen alltid att komma mer pengar så länge vi har Eskil Erlandsson men det kan ta ett tag. Skicka in ansökan via er länstyrelse och vänta. Jag slår vad om att det är kapacietetsbrist hos de som gräver och är leverantörer av grävtjänster.

Lite tålamod måste man ha när man har med staten och länstyrelsen och EU att göra.

Har ni möjlighet , var med det är absolut min uppfattning.
/Tara den FanatisktFiberReligiöse
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vi väntar på fiber. Kostnaden när ej klar. Vi har en luftburen ledning och den har krånglar mycket. Har ADSL med varierande funktion nu. Vi har fått besked från Telia att dom ej kommer att laga vår telefonleding fler gånger. Vi har dålig täckning med mobilt internet. Har kompisar som har mobilt internet och dom har varit här o provat. Det fungerade dåligt. Så mobilt internet är inget som kommer att fungera här. Så vi får snällt vänta på fiber anslutingen.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Vill man kunna bedriva företag och ha en attraktiv och levande landsbyggd är det nog ett måste med fiber åtminstone in till de mindre samhällena.

Något som är fördelaktigt med vindkraftutbyggnaden är ju att de trar ut fiber till sina styrsystem. Är man en god förhandlare när man skriver avtal om vindkraftverk kring byarna så kan man nog få med fibern "gratis".
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

ja men även om vi har trådlös uppkoppling till varenda pryl så är ju fiberkabeln guld värd för oss som bor ute i skogen. Vi får vår fiber under sommaren och tänk vilken skillnad på uppkoppling vi får. Nu kommer vi upp i 0.65 GB (yiha). Vi har inte mobilmottagning inne i huset heller så den vägen är också borta. För oss är detta som en skänk från ovan. Inte helt gratis, men mindre än hälften av vad du skrev.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Bolaget Telia äger nedgrävda ledningar till mitt hus, för att tillhandahålla tjänsten som jag betalar för.
Eftersom de säljer tjänsten, förväntar jag mig att de tillser att utrustningen fungerar.
*Delvis KL...*
Nja, skall man vara helt korrekt så har Telia väldigt litet med kopparledningarna att göra. Det är Skanova som äger och är huvudman för kabelnätet, och som i sin tur anlitar en stor mängd entreprenörer (Eltel, Neterna, Relacom m.fl.) för att underhålla dem. Telia hyr, enkelt uttryckt, kabelnätet för att kunna sälja tjänster till slutkund. I takt med att kostnaderna för underhåll ökar - vilket ju är en utveckling som regeringar av båda färger paniskt blundat för i decennier oavsett om det handlar om telenät, elnät, järnvägsnät eller vägnät - ökar priset Telia och i slutänden vi slutkunder får betala för nättillgången. Då börjar Telia att titta på andra alternativ (läs: trådlösa tjänster), och i förlängningen börjar vi själva också att snegla åt andra håll...
Har du fiber så har du en fast lina med ljusets hastighet bara till ditt hus, dvs du är ensam.
Det är också en sanning med modifikation. Jo, fibern in i huset är man ensam om - men den är ju en gren från den ensamma fiber som löper i gatan eller diket, som kanske några hundra hushåll är avgrenade från. Den kabeln är i sin tur avgrenad från den fiber som löper från samhälle till samhälle. Så alldeles ensam om kabeln är man inte, men lyckligtvis är överföringskapaciteten i en enda fiber tillräckligt hög för att rymma rätt många hushålls, och byars, samlade behov.

Även i vår by planeras fibernät, på Bynet-temat. Vi tror att det är en bra sak, dels driftekonomiskt för vårt hushåll och dels värdehöjande på lång sikt, även om installationskostnaden (som fortfarande är oviss) nog blir jobbig. Tanken är att dela kostnaden på alla intressenter vilket känns rättvist på ett sätt. På ett annat sätt, eftersom vi själva bor grannar med telestationen och strängt taget har en rätt bra ADSL-uppkoppling idag, känns det inte riktigt lika lockande fördelning... :p
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

En viss hysteri råder i vissa bygder. Det ska grävas ner fiberkabel till vartenda hus till en kostnad av uppåt 50000 per styck. Men är det inte lite överspelat redan att sitta i änden av en tråd? Stationära datorer säljs väl knappt längre? Det är mobilt som gäller, eller? Ipads och Iphones och allt vad det heter?

Vad är det som säger att du måste ha en stationär dator anslutet med tråd?
Idag har 99,9% av alla hushåll en router i sitt hem där man kopplar upp alla möjliga enheter trådlöst.
En fiberlina kan idag erbjuda 1000Mb/s, ett mobilt bredband ca 100Mb/s (i teorin, i praktiken betydligt lägre)
Har man då nytta av dessa 1000Mb/s? Beror ju självklart på vad man gör. Om man arbetar hemifrån mot en server på tex sitt jobb så finns det inget värre än ett segt bredband som hela tiden sinkar arbetet.
Själv får jag snart fiber med 1000Mb/s. Och jag har väntat på detta i flera år. Äntligen blir det lite fart på det jobb jag gör mot företagets server ibland!


Vi kan ju vända på resonemanget också. Låt oss ta ett annat exempel, tex bilar.
I Sverige får man max köra 120km/h. Varför har då vissa personer bilar med 600 hästkrafter? Jo, för att vissa har annorlunda behov, och andra har det för nöjes skull. Låt folket själv välja vad som passar bäst.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jag köper inte en ny grävmaskin till killen som ska gräva rent på min gårdsplan, för att han knäckte bakaxeln på den gamla.

Nej men killen kanske struntar i att göra färdigt om han jobbar på löpande räkning.
Och så måste du hitta någon annan sin kan göra jobbet med en annan maskin.

Telia har faktiskt rätt att säga upp avtalet och sluta leverera.
Om de vill det.
Det finne inget livstidskontrakt på telefon.

Så det som händer är att Telia säger upp ditt fasta abonnemang och att du då får lösa din telefoni på annat sätt.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Ja så önskar man ju att det hade varit. Men nu VET vi ju att det inte är så - visst skulle man kunna driva en process mot Telia men vem tror på att vinna den??

Men Telia får säga upp abonnemang.
Det går inte att processa om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp