Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

*kl*
Skulle vilja klämma in en fråga här. Jag bor i förortsvilla och har fått erbjudande om fiber, vilket jag har tackat ja till (kostnad 16 000). Men det som stör mig är att jag fortfarande har luftburna telefonledningar och det känns väldigt old-school att få fiber in i huset med luftledningar från gatan, men det är det alternativet som erbjuds, de gräver inte ner nya rör. Så det jag undrar över är om någon vet hur pass framtidsvänligt det är med luftburna ledningar??
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

*Delvis KL...*

......
Det är också en sanning med modifikation. Jo, fibern in i huset är man ensam om - men den är ju en gren från den ensamma fiber som löper i gatan eller diket, som kanske några hundra hushåll är avgrenade från. Den kabeln är i sin tur avgrenad från den fiber som löper från samhälle till samhälle. Så alldeles ensam om kabeln är man inte, men lyckligtvis är överföringskapaciteten i en enda fiber tillräckligt hög för att rymma rätt många hushålls, och byars, samlade behov.

....


Absolut, bra notering. jag skrev ju att jag var fanatisk.... :-) Det var utan tvekan lite religiöst dravel över min noteringen. Risken är också att man bygger upp nät utan redundans dvs om nätet råkar gå fysiskt sönder så kan det vara problem... Vet inte men det är en osäkerhet i framtiden kanske att jag tror...

Men att notera!! Man bygger fibernät med "aktiva noder" till skillnad från kopparkabeln. Vilket innebär att det är dyrare underhåll. Det behövs fler förstärkningspunkter, vilket är de små boxarna så det är utan tvekan en dyrare teknik men det innebär också att man kan förstärka signalen i de "aktiva nodarna". Det är väl bara att betala så brukar det ju vara...

Jag vill bara säga att se till att vara med så att ni kan koppla upp er i framtiden men välj sedan uppkoppling efter behov. Dvs duger ADSL på kopparkabeln så kommer nog Telia att skärpa sig och inte lägga ned kopparkabel där andra bolag har byggt fiber. Sedan fiberpengarna kommit verkar Telia ha avslutat sina försök att ta bort kopparkabeln för folk på landsbygden. Bara mitt intryck , någon som har en annan åsikt? Dvs Telia kommer säkert att ha kvar och vidareutveckla sina ADSL-funktioner eftersom det är frågan om kunder och pengar. Kopparkabeln, ADSL, fungerar bättre också om det är färre användare på kopparkabeln. Det är bra att kopparkabeln finns kvar också, det kan räcka absolut för många men det är bra att det finns fiber i trakten också. Skapar konkurrens....

OBS väljer ni att koppla upp er och väljer en ny telefonleverantör, låt operatören avsluta ert tidigare abonnemang , det kan strula där annars så ni inte får behålla ert nummer, var lite försiktiga och tänk lite.... Vi valde inte IP-TV utan bara bredband och telefon via fibern, IP-TV kolla upp det. Vi har sänkt vår månadskostnad väsentligt om man bortser från installationskostnaden. 15 k hade vi.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Telia verkar satsa på fiber de också, jag tror säkert att koppar och ADSL kommer att försvinna.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Men det går ju fiber mellan basstationerna för mobilt bredband också.
På något vis måste ju trafiken åka.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Men det går ju fiber mellan basstationerna för mobilt bredband också.
På något vis måste ju trafiken åka.

I vår kommun har samtliga skolor fiber, även byskolorna. Det innebär för oss att det ligge rör härs och tvärs i kommunen och vi (ekonomiska föreningen) kan ansluta till dem.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Det gör det i vår kommun också.
Men vi bor inte i närheten av något sådant.
Det finns på andra sidan både den ena och den andra sjön.
Vi bor på ett näs mellan två sjöar och området är sedan flera hundra år (av dåvarande Kung) skyddat mot exploatering så här är det glest med det mesta.
Och stora länsvägen ser ut som skit, det är ju ändå nästan ingen som åker på den.

Det är speciellt och vackert på många vis men inte särskilt civiliserat.
De flesta gårdar och hus ägs och bebos av samma familj sedan många generationer, så även här då min sambo är 4de generationen på gården
Gömda Paradis har speciella villkor på något vis.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Japp, det är väl självklart att de till sist var tvungna till det också, dvs att Telia satsar på fiber , lustig vore det annars... men det är ju så mycket som är konstigt i livet så inte vet jag...

Inte ung du måste ta kontakt med din länsstyrelse och göra arbetet själv och söka pengar i någon vägförening eller byalag eller liknande. hitta leverantör och hitta firma som är nära leverantören .... Det går men det är inte helt automatiskt.... Här har du en länk ... Här är länken till Småland/Kalmar http://www.lansstyrelsen.se/KALMAR/...ILJO/INFRASTRUKTUR-OCH-IT/Pages/Bredband.aspx och är till Närke.... http://www.lansstyrelsen.se/OREBRO/...-IT/BREDBAND/Pages/bredband-i-orebro-lan.aspx men du måste göra en hel del arbete själv.... Det är inte så att det faller manna från himlen utan arbetet med att få bredband till byarna är en hel del och någon måste ta ansvar och söka pengarna... Så detta är ett projekt för bygden.



Det är väl därför SkogsOla skrev att , jag citerar "En viss hysteri råder i vissa bygder." ... Jag kan tänka mig att det kan vara en rimlig beskrivning av hur situationen upplevs socialt , speciellt om man inte är datamänniska utan faktiskt bonde.... ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

.... någon vägförening eller byalag eller liknande. hitta leverantör och hitta firma som är nära leverantören ....

Det finns ingen vägförening och det finns inget byalag.
Det finns inte ens en By.

Min sambo har stångat pannan blodig för att hitta ett sätt att få fiber.
Men inte då.
Och då så har han ändå varit kommunpolitiker här och känner alla som är värda att känna.
Inte ens en bakväg har han hittat.

Det finns ett kommunalt bolag som har som uppdrag att dra fiber till ALLA i Kommunen men t.o.m. de vägrar.
Vi finns tydligen inte.
Kampen går vidare.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

, speciellt om man inte är datamänniska utan faktiskt bonde.... ;-)

Nej riktiga bönder vill ha snabbt bredband.
De sitter fast på sina gårdar och gör i princip allt på internet.
De var tidiga med att kräva uppkoppling.
Många kör sina ladugårdar inifrån huset på internet.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Precis, är det NÅN som är beroende av snabbt internet så är det många bönder! Det finns de som inte kunnat bygga om för robot bara för att det inte finns ADSL (eller fiber då). Det duger inte med 3G.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Det finns ingen vägförening och det finns inget byalag.
Det finns inte ens en By.

Min sambo har stångat pannan blodig för att hitta ett sätt att få fiber.
Men inte då.
Och då så har han ändå varit kommunpolitiker här och känner alla som är värda att känna.
Inte ens en bakväg har han hittat.

Det finns ett kommunalt bolag som har som uppdrag att dra fiber till ALLA i Kommunen men t.o.m. de vägrar.
Vi finns tydligen inte.
Kampen går vidare.

vi har en del lite äldre bönder och bönder som har lyckats få privata ledningar från Telia och så där som det brukar vara...etc...

Hej Inte ung... vi startade byalag , jag och min man och sökte pengarna... Jag pmar dig så kan du få mer info...
 
Senast ändrad:
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Tack för informationen.
Jag skall se vad jag kan göra med litet hjälp härifrån.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Jag hittade rätt sida på min Länsstyrelses Web-plats nu när jag visste vad jag skulle leta efter.
Där så finns nog all information som jag behöver.
Tack igen!
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

VI har fiber från Telia, de äger fibern och det kostade oss som Telias pilotområde 0:- att få installerat
Vi är supernöjda och vi skulle aldrig kunna få lika stabilt med mobilt bredband.
Vi har tv, telefon och dator och det går snabbt
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

Njae....

Regeringen la en rejäl slant till fiberutbyggnad (dock har den tagit slut och vi får be om mer).

I min ekonomiska förening kommer det att kosta mig mellan 8-15000 att dra in till huset.

För min del känns det nödvändigt eftersom kopparlinan kommer att monteras ner inom några år och "täckningskartan är lite fläckig" för mobil där jag bor.

Trots att jag bor långt ifrån ensligt så funkar inte mobilt och kopparlinan erbjuder max 8.

Månadsavgiften ligger på max 350 kr (beroende på operatör) för TV, bredband och telefoni, totalt.

Ja det var vad vi betalade också, men då ingick uppkopplingen till 100 mb i 3 år.
 
Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?

*KL*
Jag blir lite skraj, hur kommer det att bli för oss i framtiden? Vi bor ca 4 km från närmaste samhälle och har vatten och skog där emellan. Shit, ska vi börja vänja oss av med kontakten med omvärlden (har ADSL och mobilt funkar inte)? :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp