Fick inget bygglov

J

jezzibell

Hej,
Här hade vi då hittat den perfekta marken om 3 ha, o skulle bygga nytt hus & stall. Jordbruksfastighet långt ut på landet, omgivet av andra lador, stall, hus etc. Tappade hakan till knäna, när vi nu fick avslag på vårt förhandsbesked... eh... kommunen ville nu naturskydda marken... det flyter en bäck igenom den... Jaha? Och om bonden släpper på sina kor då, det gör inget...
Isch, vad ledsen jag blir. :cry:

Mark-mäklaren vill att vi ska skriva på fullmakt för att överklaga och var superarg över detta beslutet (han sitter själv med som kommunalpolitiker och informerade om att de borgerliga partierna tyckte det var ok att bygga :o )

Nu diskuterar gubben o jag, om vi ska överklaga?
Med allt vad det innebär av väntan och väntan och tider tickar iväg, och kanske skulle det dröja något år, och så får vi avslag iallafall?
Eller ska vi släppa den och leta vidare?

Kan tillägga att utbudet är väldans litet och nu var vi så inne på att bygga nytt, avstyckade obebyggda jordbruk är inte lätta att hitta.

Usch, vet varken ut eller in.
Men som jag fattar det, så skulle bonden kunna smälla upp en lada där om han kände för det?

Vad tror ni? Är det värt att överklaga, eller ska vi släppa det och leta vidare?
/Jezz :confused:

Sv: Fick inget bygglov

jag skulle överklaga!
Om det inte finns så mkt mark som ni vill bo på och nu har hittat ett så utan att tveka överklaga!

Helt sjukt att ni fick avslag!:mad:

Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att vinna om det nu är "värdefull" natur. Hos EU som ju styr vår jordbrukspolitik numera har miljön och då bäcken högsta prioritet. Allt för att bevara gamla miljö och kulturvärden.
Sitter själv lite i samma sits. Fick inte bygga ny bostad, bara renovera den gamla som fanns. Vilket har lett till att vi nog aldrig blir färdiga då allt i huset visat sig vara rent fuskbygge från tidigare renoveringar. Huset är långt ifrån färdigt men har redan kosta mycket mer än om vi byggt nytt.
Så vill ni ha hus och stall leta efter något annat istället, kommer troligen i längden att bli både snabbare och billigare.

Finns det befintliga byggnader på marken? och är fastigheten taxerad som lantbruksfastighet?
Anledningen till att jag undrar är att det finns speciella regler som gäller när fastigheter är taxerade som lantbruksfastigheter, Om fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet så krävs inget bygglov för ekonomibyggnader om det är utanför planlagt område.

Lycka Till!

Den där bäcken som du skriver om som rinner genom fastigheten kan vara en del av boven i dramat. För några år sedan infördes generellt strandskydd utefter alla vatten drag som är vattenföranade åretrunt, de som är blå markerade på gröna kartan (T5:an), och inte bara runt sjöar som det vart tidigare. Kommer inte ihåg hur stort strandskyddet är, gissar på 50-100m med stor risk för att ha fel. Det generella strandskyddet innebär förbud mot att uppföra nya byggnader inom zonen, även ekonomibyggnader för lantbruket. Kan vara värt att kolla med berörd kommun.

Vi har en bäck på våran gård. Vi ska bygga ridhus o har därför varit i kontakt med kommunen ang. bygglov och de sa att det är 100m strandskydd. Det skulle dock inte vara något problem för vår del utan vi kunde vara säkra på att få dispans. Så det beror nog lite på.

Överklaga! Det är oftare än vad man kan tro som man får rätt gentemot kommuner i dessa frågor.

Vi har en sådan "nejkärring" rent ut sagt i vår kommun just nu. De tycks tro att de sitter där för att försvåra för kommuninvånarna när det ska vara precis tvärtom - en service och en hjälp.

Överklaga är mitt råd.

Tack för alla inlägg.
Bäcken rinner längst ner, och vi hade ju tänkt att lägga hus och stall längst upp (sluttar lite) och jag skulle nog höfta på att sträckan ner till bäcken är 4-500 meter...
Det sjuka är att en annan granne längre ner fick bygga ett hus alldeles intill bäcken i höstas :o

Det går lax i bäcken en ggn om året. Men självklart hade jag ju tänkt att hägna in så att inte hästarna kan gå i bäcken, om de nu var oroliga för det?

Jag vet att en remsa går som strandskydd för där fanns eu-bidrag om man slår höet som är precis där.

Det här svider enormt :( Mentalt hade vi ju redan flyttat in, med panoramautsikt över hagarna och hästarna...
Så himla svårt att hitta något liknande...
Ni vet känslan, när man hittar sitt drömställe och har bokat sitt drömhus samt ritat sitt drömstall.:crazy:
/Jezz

Men hallå. Jag hörde precis om någon som inte fick bygga stall för att det inte var 200m till grannarna som det skulle vara (minst) så om de hade haft 5-600 m hade de fått bygga... Hur f-n kan det då komma sig att ni inte får bygga.
Att en bäck ska behöva mer frizon än ett bostadshus? Är det kommunens enda argument? Låter ju helt vrickat. Man blir ju:devil: :devil:
Till oss sa kommunen att strandskyddet e 100m. Och att det går att söka dispans. För vår del inget problem så jag vet inte riktigt hur det fungerar med skyddet egentligen...
Jag tycker faktiskt ni ska överklaga. Helt klart som du skriver att någon annan fått bygglov precis i närheten. Det är nog ett bra argument att trycka på med.
LYCKA TILL!!!

Det finns sk utökat strandskydd också i speciellt känsliga områden. Där sköter länsstyrelsen dispanser från strandskyddet. De avstånden kan längre.
Ni skall troligen ha enskilt avlopp och det påverkar en bäck ganska mycket så det är nog inte hästhagen som man hänger upp sig på. Dessutom blir det påverkan på tillrinningen på bäcken när man börjar asfaltera och göra byggnader med hängrännor osv. Det är inte så enkelt som man kan tro.

Men i detta fall så kan det vara även andra saker som spelar in. Ett bygglov/förhandsbesked är ofta en väldigt komplicerat med många saker som spelar in. Som trådskaparen skrev så fanns det diskussion i nämnden om man skulle godkänna det. Kanske kan det vara så att om ni diskuterar med stadsbyggnadskontoret om en alternativ placering av huset så kan det gå igenom. Att bara bli stridslysten är inte vägen att gå. Kanske landskapsbilden är bevaransvärd där ni vill sätta erat hus? Diskutera med dem innan ni går vidare och överklagar. Gå inte upp dit med inställningen som tretjak har med "nejkärring". Det är väl aldrig en smart inställning?

Att ta reda på exakt vad man menar med att man planerar att naturskydda marken verkar också vettigt. Det är trots allt skillnad på att äga "vanlig mark" och mark i tex ett naturreservat!

jezzibell skrev:
Det sjuka är att en annan granne längre ner fick bygga ett hus alldeles intill bäcken i höstas :o
låter som ett klart fall av svågerpolitik!!! :mad:
gör som någon sa: satsa på rätt häst till valet o återkom då. :smirk:

Du kan alltid flytta till borås finns en tomt till salu på 4,6ha till salu en bit från "mitt" ställe med byggnadslov för hus, stall och maskinhall.

Du har nog rätt ang. strandskydd, vilket är ett helt absurt påhitt när det tillämpas på ALLT. Min bror köpte en tomt och fick först avslag på bygglov eftersom det fanns en å vid tomtgränsen. Jag tyckte att han kunde bjuda in politikerna till party på "stranden" så att de själva kunde se vilken fin "strandtomt" han köpt sig:smirk: ... Ån består av en gammal, snart helt igenvuxen, vattenfåra med brunt vatten i. Om man inte får bygga precis vid en vacker sjö eller på stranden vid havet, det kan man ju ha förståelse för, men att förbjuda bygge vid den typ av "strand" som jag och TS beskriver är ju bara löjeväckande:crazy: . Min bror överklagade och fick bygglov, men vi känner å andra sidan en av politikerna väl. Vet ej hur det fungerar om man inte har kontakter...?

Hota komunen med att bonnen sätter upp ett stort hiskligt plåtskjul (maskinhall) där annars :devil: . Vi har fått samma avslag som er tidigare, och sade ungefär som jag skrev, vi jävlades en hel del. Vi fick rätt till slut och bor nu i vårat nya hus. Är det en jordbruksfastighet så får man slänga upp maskinhallar UTAN bygglov :idea: !

Det är ju nästan ett år sedan TS skrev tråden :angel: , kanske har löst sig/hittat ngt annat nu? Vore kul att veta!

Det är ju nästan ett år sedan TS skrev tråden :angel: , kanske har löst sig/hittat ngt annat nu? Vore kul att veta!

Jag såg det också efter det att jag svarat :p ! Antar att hon som lyft fram tråden vill säja mark :angel: ....

Heeej, -oj vilken gammal tråd :eek:

Jodå, vi fick bygglov :banana:

När jag ringde kommunen efter semestern, så visade det sig efter en stund att handläggaren hade hållt kartan upp-och-ner när de var ute på marken och inspekterade :rofl: :rofl: :rofl:

Så, -istället för att ringa upp mig... och liksom... "hallå Jessica, om ni lägger stallet o huset däruppe så är det no problemas"... så avslog dom bara ansökan rätt upp å ner... :o

Nåväl, allt är frid och fröjd nu, vi flyttar in om ca 7-8 veckor, bygget hittar ni här:
http://www.pbase.com/jezzibell/nybygge

//Jezz

Liknande trådar

Anläggning Vi köpte ca. 9 hektar obebyggd mark (avstyckat från en mycket större gård) för en tid tillbaka och håller just nu på att bygga hus och...
Svar
15
· Visningar
17 235
Senast: Empress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka