Filen för stor, que?

Madick

Trådstartare
Jag ska kopiera över en fil från min stationära dator till en extern hårddisk. Filen är drygt 6GB och jag har över 200GB ledigt på externa. Ändå säger det ifrån att filen är för stor! Vad är det för fel då?

Sv: Filen för stor, que?

Din externa är antagligen formaterad med FAT32, vilket bara har stöd för 4 GB stora filer. Vill du kunna ha större behöver du formatera som NTFS eller något annat vettigt filsystem. (För att kontrollera vilket filsystem den har, kolla egenskaper för disken eller kör "fsutil fsinfo volumeinfo X:" där X är enhetsbeteckning för den externa.)

Du kan konvertera till NTFS utan att formatera om disken, och därmed inte förlora data, genom verktyget convert. I en kommandoprompt, skriv "convert X: /fs:ntfs" där återigen X är enhetsbokstav för externa du vill konvertera. Som alla sådana operationer är det inte garanterat att det går smärtfritt, så ha inget på den disken du inte är beredd på att förlora.

[edit]
Notera att fullt stöd för NTFS inte finns i andra operativsystem än windows.
[/edit]

Sv: Filen för stor, que?

Tack så mycket! Dvs, nästa externa jag köper börjar jag med att formatera disken. Tänk vad mycket man får lära sig av alla hjälpsamma här på Buke!

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, Har revolut och de har funkat jättebra, tills jag bytte bank. Har nu nordea och skulle lägga in de så jag kan överföra fram å...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag har en pocketbook och till den har jag fått en sladd för att föra över filer mellan dator och plattan när jag lånar eller köper...
Svar
4
· Visningar
598
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 289
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 255
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka