Filip och hans sömnproblem

Sv: Filip och hans sömnproblem

Fy sjutton vad jobbigt ni har det. Hoppas verkligen att ni får hjälp imorgon.

En jobbarkompis hade liknande problem och de kom fram till att tjejen var allergisk emot mjölkprotein. Så efter att uteslutit det helt för henne så började det bli bättre efter en vecka och efter två veckor var tjejen som en ny människa. Även hennes föräldrar.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Minst ett par veckor, och ta bort ALLT med mjölk i om du ska testa :)
Välling är det verkligen massor med mjölk i (finns mjölkfri välling, EkoGo, eller så gör man egen. När Hanna var liten gjorde vi på solhavre/havremjölk +ekogo-grötpulver. Den andra mjölkfria gröten är massor med socker i, sinlac tror jag den heter. Går även att koka egen välling "från början")
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Fast vadå påhoppad ? Bara för 2 st, jag och Lena, uttryckte en annan åsikt än alla andra ? Är det påhopp, ja då vet jag INTE vad påhopp är egentligen ? Du måste väl förstå att ALLA inte kan tycka lika som alla som skrivit i denna tråd. Ville du inte ha andra åsikter, så förstår jag inte vad du skriver i ett debattforum för...tyvärr, jag gör det inte. DOCK sympatiserar jag med dig och era problem, MEN jag har en annan åsikt och den står jag för.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Det är jättebra att komma med konstruktiva förslag.
Nej, vi har inte kollat upp detta med allergier. Jag håller som bäst på att skriva en lista vi skall ta med till i morgon med frågor, där är detta, allergier, en sak som jag vill att de kollar upp.
Vad gäller mjölkprodukter så har han alldeles precis börjat äta ost, smör - men dricker inte mjölk. Däremot får han ju i sig mjölkprotein på annat sätt (välling till exempel). Kanske värt att testa. Hur länge måste man göra det?

minst 2 veckor... men på båda mina märkte jag skillnad på bara ett par dar...

http://www.celiaki.se/om-matoverkanslighet/mjolkproteinallergi/ :

Symtom

Vissa får enstaka symtom medan andra drabbas av flera symtom i olika kombinationer. Reaktionen kan dröja olika länge beroende på vilket av mjölkens proteiner man inte tål. En del reaktioner kräver medicin och ibland även akut vård. Symtomen kan delas in fem huvudgrupper:

* Mag-tarmsymtom, t.ex. diarré, förstoppning, kräkningar, tjocktarmsinflammation med blödning, magont och nedsatt förmåga att ta upp näringsämnen.
* Hudsymtom, t.ex. eksem, utslag och klåda.
* Luftvägssymtom, t.ex. hosta, snuva och astma.
* Anafylaxi. Akut allergisk reaktion, även kallad allergisk chock.
* Allmänna besvär som sömnrubbningar, slöhet, överaktivitet och försenad viktutveckling.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag förstår att detta är OTROLIGT jobbigt och hemskt för dig - och även för lille pojken som bara behöver SOVA! Jag ville absolut inte, jag lovar, hoppa på dig och vara otrevlig!!! Jag säger bara igen, gå in på Anna W......n:s hemsida och be om hjälp på forumet, du får hjälp där, hjälp som är positiv och konstruktiv för dig och lille pojken, inga hjärtskärande 5-minutersmetoder, inga droger, bara god och hjärtlig hjälp! Hjälpen finns och den är inte svår!! Jag hoppas innerligen att problemet blir löst snart, det är inte alls omöjligt, jag lovar att du/ni kommer er ur den här låsta situationen och nätterna blir goda, vilsamma och ni får sova igen, allihopa! Lycka till!! PM:a mig om du vill!
PS. Såg du att jag PM:at dig? Jag skickar dig min bok om du vill, jag behöver den inte! DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag kan förstå varför hon tar så illa vid sig, Kalaspinglan är helt slut och då reagerar man inte som man gör när man är pigg och utvilad.

Kalaspinglan:

Jag hoppas verkligen att ni får bukt med problemet inom en snart framtid, utan sömn går man under.

Kram

/ C
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag undrar om ni som gapar så högt om theralen verkligen upplevt sömnstörningar, riktiga sömnstörningar. Det är inte att sova lite dåligt eller vara trött. Det handlar om att hjärnan och kroppen skriker efter sömn, men något har slagit så fel att vakenheten håller en i ett fast grepp tills man till slut svimmar. Då sover man i några timmar tills den totala utmattningen inte klarar att hålla en sovande längre och hjärnan sätter en på uppvaknande igen. Man beter sig som man vore full, sluddrar i talet och har tjusiga hallucinationer som kan vara ganska otrevliga. Förmågan att tänka är helt borta. Mot detta hjälper inga rutiner, kärlek, trygghet eller ord. Har man väl hamnat där är man låst på att vara vaken och önskar mest att någon kunde klubba en i huvudet så man i varje fall får vila lite.

Jag tycker det är lagom otrevligt att genomlida det och jag är vuxen. Jag vill inte ens tänka på hur en tvååring upplever det.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Det låter fruktansvärt, svårt att förstå om man inte upplevt det själv! Men jag håller ändå fast vid, att en 2åring inte har den sortens sömnstörningar, eller hur man nu ska uttrycka det. Han behöver "verktygen" för att lära sig sova, tryggt och djupt. Theralen känner jag till då nära familjemedlemmar till mig fick det pga sömnstörningar kopplade till alkoholberoende. Jag testade några droppar själv en gång för att få en aning om vad det gjorde, och jag skulle aldrig ge det till mitt barn! Det finns andra lösningar.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Gapa får stå för dig.

Jag har upplevt theralenets baksidor..dom är INTE snygga.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Nej, det är dom inte, men hellre några droppar av det än sömnlöshet. Att ha den typen av sömnbrist är direkt skadligt för hjärnan. En tvååring lär heller inte ha potential att börja missbruka. Ibland måste man välja mellan pest eller kolera.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Kanske bör man först ha uteslutit att barnet verkligen har ont? Varför skriver läkare ut Theralen innan allergiutredning gjorts? :confused:
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

*kl*


Jag lägger mig inte i och vet inget om saker och tings vara eller inte vara.

Men jag vet vad avsaknad av sömn kan göra med en och dessutom ha det som en konstant störning vill jag inte ens tänka på. Så jag känner verkligen med trådmakaren.

*skickar pepp, styrkekramar och hoppas innerligt att detta löses för allas bästa*
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Kanske för att allergiutredning tar ibland långtid och Kalaspinglan med familj går redan på knäna ( bara fundering )
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Absolut, jag förstår helt och hållet. Men samtidigt så lägger jag ansvaret på utredande läkare. Man ger inte mdicin innan allt annat är kollat! Det finns möjlighet att lägga in barn, så att föräldrarna får sova, om man har stora bekymmer. Jag är mer fundersam på varför det blivit så här.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Det är inte så orimligt svårt att få en 2åring att sova om man vet hur man bär sig åt. Jag hänvisar igen till den svenska Mästarinnan i små barns goda sömn Anna W......n. Gå in på hennes hemsida och lär. Det handlar om det lilla barnets bästa först och främst. Jag vet att föräldrarna inte heller mår bra av detta, milt sagt (även om jag inte känner till hela historien). Förhoppningsvis kan dom dela på ansvaret om natten så att de turas om att få sova - lille pojken har ingen att byta med!
Theralen är helt uteslutet anser jag. TS skriver ju dessutom själv att Theralenet inte hjälper utan att pojken ändå vaknar och gråter om nätterna!
Snälla rara, kontakta (via ovan nämnda forum) Den Som Kan Hjälpa i den här frågan. Det är varesej läkare, psykolog eller Theralen!
Jag känner starkt med TS och med hennes lille pojke och hoppas att de ska hitta lösningen snarast, den finns där och är ingen omöjlighet alls!
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag håller med dig. Föräldrarna lever i en outhärdlig situation! Hoppas ts får hjälp snart!
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag tänker också på barnet, just med tanke på att jag vet hur illa det är att inte få den sömn man måste ha. Dock tror jag mer på professionell medicinsk personal än någon självutnämnd expert. Du låter lite väl frälst och okritisk.

Handlar det dessutom om en riktig sömnstörning är det inte så enkelt och jag gissar att AW har väldigt lite att komma med då. Därför ska man inte förkasta läkare och psykologer.
 
Senast ändrad:
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jo, ibland gör man det just därför att det kan vara akut viktigt att få sova. Dock måste man ju utreda i samband med det.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

kl

Tänker inte diskutera theralens vara eller icke vara, bara påminna om att den kan ha biverkningar som myrkrypningar så om barnet blir ännu tjurigare kan det vara en biverkning, då anser ajg att man ska lägga av att medicinera för det blir än mer plågsamt än att inte kunna sova, tja, med krypningar går ju inte att somna öht.
Men det antar jag att ts redan läst allt om.
 
Sv: Filip och hans sömnproblem

Jag snackar INTE om att ett barn ska börja missbruka, jag snackar avtändning vilket är skillnad. Läkare nuförtiden är så himla snabba med sina piller och andra mediciner och glömmer totalt bort att det fins andra sätt. Vem säger att en läkare alltid har rätt ?? Varför då ? För att dom är läkare ? Skulle inte en vanlig människa kunna besitta större kunskap bara för denne inte har läkarlegitimation ? Jag tror du gått på läkemedelsindustrin lite väl för mycket. Dom är inga gudar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp