Filmjölk i maten

Coop

Trådstartare
Hej!
Har 3 kräsna katter, varav 2 på 16 år som har problem med sköldkörteln som de medicinerar för. De äldre är tunna och behöver få i sig lite mer mat. De äter mjau blötfoder idag som har funkat bra men vissa dagar duger inte maten. Har både sås, gele och pate och det är ett lotteri vad som duger den dagen. Har pratat med vet men får inte så mycket annat tips därifrån än att fortsätta köra med den maten.

Men eftersom det blir så mycket svinn på maten så kom jag på idag att man kanske kan tillsätta lite filmjölk. Har nog inte gett dem det tidigare så jag köpte A-fil laktosfri och de slängde sig över maten :). Så länge det nu varar...

Men är det dåligt på något sätt att tillsätta nån tesked vid varje mål? Jag kommer i så fall att ge dem blötmat med fil morgon och kväll och jag ser då så de äter upp innan jag lämnar dem så det inte står och blir dåligt pga filen (de är utekatter och bor i pannrummet pga min allergi). Mitt på dagen brukar de också få ny blötmat, de har alltid tillgång till torrfoder. Vad tror ni?

Jag funderade även på att ge äggula? Men det skulle man inte ge så ofta? Har spenderat lite tid på nätet i dag :D.

Coop
 
Jag har hört att man inte ska ge mjölkprodukter pga att det ökar risken för urinsten hos hankatter.
 
Hej!
Har 3 kräsna katter, varav 2 på 16 år som har problem med sköldkörteln som de medicinerar för. De äldre är tunna och behöver få i sig lite mer mat. De äter mjau blötfoder idag som har funkat bra men vissa dagar duger inte maten. Har både sås, gele och pate och det är ett lotteri vad som duger den dagen. Har pratat med vet men får inte så mycket annat tips därifrån än att fortsätta köra med den maten.

Men eftersom det blir så mycket svinn på maten så kom jag på idag att man kanske kan tillsätta lite filmjölk. Har nog inte gett dem det tidigare så jag köpte A-fil laktosfri och de slängde sig över maten :). Så länge det nu varar...

Men är det dåligt på något sätt att tillsätta nån tesked vid varje mål? Jag kommer i så fall att ge dem blötmat med fil morgon och kväll och jag ser då så de äter upp innan jag lämnar dem så det inte står och blir dåligt pga filen (de är utekatter och bor i pannrummet pga min allergi). Mitt på dagen brukar de också få ny blötmat, de har alltid tillgång till torrfoder. Vad tror ni?

Jag funderade även på att ge äggula? Men det skulle man inte ge så ofta? Har spenderat lite tid på nätet i dag :D.

Coop

1 matsked kallpressad linfröolja om dagen är bra både för mage och päls! :)

Finns ju även laxolja på de flesta djuraffärer, äggula varannan dag går bra! :)
 
Katter tröttnar ofta på maten. Jag varierar av Bozitas blötmat. För att göra det extra gott lägger jag ibland lite av Shebas blötmat överst. Sheba är supergott, tycker våra katter. Jag är inte säker på hur nyttigt Sheba är, så jag toppar bara med det. Sheba finns i små påsar eller i runda små förpackningar. Nätbutikerna har det. zooplus och bitiba brukar ha bra pris på både hund- och kattmat.
 
Hej!
Jag varierar mjau tetra, det enda som duger, men nu duger inte det heller längre. Kör en vecka nu med A/D till ena katten, vilket han slänger i sig och sen lite Specific senior blötmat och det fungerar än så länge. Jag hoppas att han kan lägga på sig lite annars får vi nog ta en funderare på om det är dags...

Äggula ska också testas!

Tack för era tips!
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 147
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag vet inte vad som har hänt, men mina katter tycks ha gått i maskopi med varandra om att försöka svälta sig själva. De har alltid ätit...
Svar
8
· Visningar
2 407
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp