###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo Den formen mjukar intet upp ryggen. Hade du tagit upp och fram näsan hade jag köpt det. Men i läget på filmen kryper hon bara bakom dina hjälper, tar inget ärligt stöd framåt och är definitivt inte genom i ryggen. Något som hänger väldigt mycket ihop med din hand. För att hästen ska gå med ett sug fram till handen måste hästen ha ett förtroende för just handen. Tyvärr inger inte din väl rörliga och breda hand det förtroendet. Känns bara egentligen inte värt att diskutera. Du ser nog ljuset så småningom du med.
 
Tack :) Som jag skrivit tidigare så har jag ridit med spö mellan händerna (och gummiband några ggr) många gånger. Var dock ett tag sedan det blev senast och ska helt klart komma igång med det igen.


Intressant tips jag inte hört tidigare, absolut värt att prova! :)



Jag vet om att mina händer måste förbättras och jag kämpar på med det. Detta pass fokuserade jag på att hon skulle vara avslappnad och mjuka upp ryggen extra genom att arbeta i lägre/rundare form än jag annars brukar vilja ha som arbetsform, då hon varit spänd bakom manken till och från senaste veckan efter lektioner på ridskolan. Och då vandrade tyglarna iväg och bidrog till att händerna blev ännu yvigare. Givetvis är det ingen ursäkt förstås.

Hej, nu kommer jag och lägger mig i också, om aldrig brukar skriva något i denna tråden, men jag tittar och läser gärna :) .
Det skulle vara intressant att se hur du rider när du sitter på en annan häst. Ibland behövs det stora förändringar för att byta ett befäst mönster, som att byta häst, byta tränare/ridlärare tex. Jag har en känsla av att du vill utvecklas mer i ridningen än vad man kan genom att rida Ninya som vad jag har förstått är ett äldre ganska egensinnigt sto. Det vore kanske bättre att sitta på en häst där du kan fokusera mer på din egen sits och dina händer än på hästens form. Då först tror jag du kommer få ihop händerna och en mjukare stabilare hand.
 
En ny video. Fortfarande dom jäkla händerna, dock experimenterade jag med kortare tyglar på träning för tränare i onsdags. Det funkade inte alls, bakom lod och traven gick ur henne. Så får ge henne det tygla hon behöver, men ändå NER med händerna och inte dra upp dom. Särskilt innerhanden :banghead: men därför det är så bra att få filmat också, så jag kan se alla mina fel :o:nailbiting: Tycker jo självklart att min pålle är så himla skön:laugh:, och jag tror verkligen hennes trav kommer komma fram när hon får styrkan (mycket finare när där inte sitter en matte på ryggen och påverkar med sina fel :angel:).


OBS: klicka på HD :)
 
Vad ni är härliga! Hur är det med Ådi nu? Tyckte jag läste för ett bra tag sen att han varit dålig?

Han är bättre än någonsin! :) Han fick en överansträngning på gaffelbandet på höger bak förra våren så det har tagit hela vintern att komma tillbaka igen men jag har lagt U25 satsningen på hyllan. Han är mestadels läromästare nu. Något ska man ju få för att man är 19 år :)
 
Han är bättre än någonsin! :) Han fick en överansträngning på gaffelbandet på höger bak förra våren så det har tagit hela vintern att komma tillbaka igen men jag har lagt U25 satsningen på hyllan. Han är mestadels läromästare nu. Något ska man ju få för att man är 19 år :)

Såklart tråkigt med U25 men vad skönt att han är tillbaka ändå och i så fin form, det är värt mycket det också!
 
Här kommer då en liten film från dagens pass.
Som sagt -2 dagars vila i kroppen. Sedan är vår paddock ganska hård och stum, vilket känns (och syns) när man rider. Ida blir lite trippig och springig, och det känns skillnad när man kommer ut på gräset där det är lite mer svikt, då tar hon i mer.
Men hursomhelst, såhär kan det se ut en helt vanlig dag på bäbishäst. Have mercy ;)

(och höj gärna kvalitén på filmen -kugghjulet nere till höger för den som inte vet).
 
@mooi Tycker att den här hästen passar dig hur bra som helst! Din mjuka fina ridning kommer verkligen till sin rätt:). Ska bli så kul att följa er, tror det kommer att bli riktigt riktigt bra!

Tack så mycket :) Jag trivs med henne, hon är verkligen trevlig att jobba med. Vi har ju en del att jobba med men hon är så positiv så det kommer nog att rulla smidigt ;)
 
Här kommer då en liten film från dagens pass.
Som sagt -2 dagars vila i kroppen. Sedan är vår paddock ganska hård och stum, vilket känns (och syns) när man rider. Ida blir lite trippig och springig, och det känns skillnad när man kommer ut på gräset där det är lite mer svikt, då tar hon i mer.
Men hursomhelst, såhär kan det se ut en helt vanlig dag på bäbishäst. Have mercy ;)

(och höj gärna kvalitén på filmen -kugghjulet nere till höger för den som inte vet).
Jag gillar verkligen din nya häst jättemycket! Väldigt mycket min typ av häst..:) Tror du kommer få mycket roligt med henne.
 
Vet inte om du vill ha mer kritik, men jag måste säga att jag håller med det flesta andra här. Det kommer kännas skit att göra en förändring, men en ändring är nödvändig!

När jag ser din film så tänker jag lite att hästen måste lätta i framdelen, just nu så arbetet den i nedförsbacke och den ger inget (får inte möjlighet) sug fram till bettet alls. Ditt tänk är rätt, mycket övergångar och snabba växlingar för att få igång motorn där bak, MEN, det kommer aldrig lätta i framdelen och arbeta fram till din hand om handen inte kommer fram och tillåter att hästen suger tag.
För det första tycker jag du ska rida en annan häst, för att komma ur ert invanda mönster (jag har uppfattat det som att hästen inte är din utan den är en lånad av ridskola?) Och när du rider denna häst så skit fullständigt hur det ser ut!
Handen SKA vara framme, handen SKA vara still, förhållningar och avsaktningar sker med din kropp, INTE handen. Detta är svårt då en korrekt förhållning eller avsaktning i min värld sker i samspel mellan en stadig hand med ett jämt sug i bettet, jag har fruktansvärt svårt att rida hästar som inte kommer fram och vågar "lita på bettet", det blir aldrig 100% enligt mig när alla basickomponenter funkar som de ska.

Så mitt tips är att sätt dig i sadeln och bara bestäm dig för att från och med nu så är det fokus på händer och stadighet och att ge hästen en chans att lita på att du är stadig.

Tänk dig att dina händer alltid ska vara framför dig och sadeln och alltid be hästen gå fram till bettet, aldrig ta bettet till hästen


Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)
 
Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)

Du måste ha kommit i kontakt med synnerligen dåliga ridskolor för det där gör mig faktiskt riktigt upprörd. Man vill inte ha lektionshästarna på framdelen, man vill ha hästar i balans. Det värsta för dem är när man stör dem, när eleven är i det där stadigt där man inte riktigt lärt sig hur man ska göra för att rida hästen på tygeln (d.v.s. där jag upplever att ryttaren i den diskuterade filmen befinner sig). När de får lulla omkring utan att ryttaren stör dem för mycket håller de, och när de rids i korrekt form håller de. Sedan är det upp till ridlärarna att lära ut bra ridning, och inte böja på nacken-ridning. Hellre över tygeln eller bara på väg åt rätt håll än en massa dragande i munnarna vilket ju sabbar hästarnas balans och gör deras uppgift betydligt svårare och mer slitsam.

Sedan tror jag att det är få timmar som orkar jobba intensivt i tre timmar per dag. Idealet är ju att lektionshästarna kan gå sina pass på olika nivå och med olika uppgifter i den mån just den hästen är lämpad för det. Finns hästar som kanske inte är lämpade för t.ex. rena nybörjarlektioner, och hästar som av andra skäl inte går med mer rutinerade elever (exempelvis en äldre trotjänare som kanske helst bara ska just lulla runt lite i sin egen balans). Men att ridskolehästar inte skulle må bra av att ridas i form är ren lögn, då har man missuppfattat begreppet. Ber om ursäkt om jag låter lite hård nu, men poängen med form är ju att de är avspända, lösgjorda och bäriga, att man rider dem i jämvikt sas. Det finns ingen häst som mår dåligt av det.

Man kan dock vara sparsam med övningar som eleverna har svårt med och som innebär ökad press på hästarna, och givetvis måste hästarna få pausa (det upplever jag att många privatryttare, inkl. jag själv, är rätt så dåliga på faktiskt). En bra ridskola men kompetent personal lär ut en sådan ridning så att hästarna, vare sig det är klubbens hästar eller elevernas egna, trivs och blir avspända, harmoniska, mjuka, bäriga och hållbara.
 
Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)
Jag håller med @mandelblom och blir, som tidigare ridlärare på ridskola, faktiskt lite upprörd över sådana här okunniga uttalanden.
Jag tror det är ytterst få hästar som "jobbar perfekt" överhuvudtaget. Det måste dessutom utgå från vad hästen används till, en ridskolehäst ska inte användas på samma sätt som en dressyrhäst som går GP. Sedan handlar det ju mycket om planering en ridskolehäst ska inte gå flera avancerade lektioner på samma kväll. Hela upplägget på en ridskola går ju ut på att lära ryttarna att rida, för att göra det behövs hästar som gör rätt när ryttarna gör rätt. Vilket betyder att hästen ska fortsätta trava snällt rakt fram när nybörjaren studsar omkring och ger massor av hjälper samtidigt. För att någon timme senare svara på små fina hjälper hos en mer balanserad ryttare. Det är inte alla hästar som klarar detta.
Självklart kan en utvecklas som ryttare även på en ridskola! Jag har haft många elever som endast rider lektion, visserligen ofta mer än en dag i veckan, som utvecklats massor och verkligen har börjat lära sig att RIDA.
Jag håller verkligen inte med om att ridskolehästar måste vara avtrubbade, de måste dock sortera bland hjälperna. Varför hjälperna kan behöva renodlas när en duktigare ryttare sitter upp. Men som i tidigare exempel hade det inte gått att ha en häst som svarade på alla hjälper när Lisa 6 år ska galoppera för första gången.
De ryttare som verkligen vill kan bli duktiga trots att de "bara" rider på ridskola.
 
Vad jag föstår är detta en ridskolehäst?? Ingen ridskola vill att eleverna sitter och rider en häst i korrekt form.. gör man de är ridlärare mkt snabb med att säga åt en att låta hästen pusta ut och skritta på lång tygel. ingen häst klarar av att jobba perfekt i 3 timmar om dagen..
Men konstigt nog håller dom om de får lulla på och gå på framdelen och kröka lite på nacken bara.
Hästen i filmen har en typisk ridskolegång.. korta steg går på bogarna och lullar på snällt.
Ridskolor kan lära dig grunderna men när man kommer upp till en viss nivå ger ridskolan inge mer..
Ska man utvecklas som ryttare behöver man trampa vidare och bli medryttare på en privat häst där man kan ta ridlektioner på och verkligen jobba igenom hästen, så den är trött efter 45 minuter. Att den fått jobbat rätt med muskler och rygg.

Ridskolehästar är nästan alltid avtrubbade... de går 3 timmar om dagen med olika ryttare dag ut och dag in.. år ut och år in...
Så det är guld värt att börja lära sig rida på.. men sedan är det dags att lämna ridskolan OM man vill utvecklas!

När jag haft folk som ska provrida min häst för att bli medryttare har vissa skrivit att de ridit på ridskolan i 10 år.. och när de kommer för att provrida rider de riktigt illa.
och efter 6 månader som medryttare har de utvecklats med stormsteg genom att de har ridit ridlektioner 1 dag i veckan i dressyr privat=)
Min häst har lärt många ungdomar att rida genom åren=)

Ursäkta mig, men det där var ett av de dummaste, mest okunniga inlägg jag någonsin läst här!!! Dessutom väldigt nedlåtande och fördomsfullt. Varför i hela friden skulle ridskolor vilja att hästarna rids i en dålig form som de går sönder av på sikt??? Det finns många fantastiska ridskolor där eleverna t o m väljer att stanna hellre än att köpa egen häst, därför att de fortsätter att utvecklas i all oändlighet för extremt duktiga instruktörer, på FINA, hållbara hästar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp