Bukefalos 28 år!

Fin trots vila?

Ellyne

Trådstartare
Vilket tycker ni är det bästa fodret för att hålla hästen fin i kroppen trots att den vilar?
 
Sv: Fin trots vila?

Grovfoder är det som gäller även för mig.
Ger man ensilage så brukar det räcka ganska bra, om inte värdena är ur kassa.

Lucern och ev betfor kan de få också om det behövs. (Betfor för smakens skull.)
 
Sv: Fin trots vila?

Fri tillgång på bra hösilage har hon redan.

Tycker också att det borde räcka.

Men samtidigt har jag sett bla fullblod så välmusklade som att de är i full träningskondition när de egentligen vilat minst ett halvår från allt vad ridning och träning heter.
Då undrar man lite vad det finns för knep (eller vad man ska kalla det).
 
Sv: Fin trots vila?

Knepet är väl att de får en fodertstat där deras underhållsbehov täcks bra. I grunden ett bra grovfoder i tillräcklig mängd, och därefter kraftfoder om det behövs. Det gäller väl en vilande häst såsom arbetande.
 
Sv: Fin trots vila?

fast fullblod och travhästar behåller ju sina "limpor" långt efter att de slutat träna och tävla i sina sporter. Väldigt oönskat om du ska ha hästen att rida på senare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vintern är en perfekt period för både vila men även för att bygga styrka inför kommande säsong. A-tränaren och hoppryttaren Louise Haaga...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 794
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp