• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tratten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 826
T

tratten

Skulle vilja ha lite tips på sätt att få i hästen Finadyne granulat.
Har av erfarenhet märkt att det vore smart att ha lite olika sätt, eftersom hästen snart lär sig att det är något lurt med det goda som jag försöker dölja medicinen i.

Sv: Finadyne

min häst var väldigt anti om det först, men när jag gav han det genom att riva lite äpple å blanda i pulvret i det, å krama i hop till en boll å gav så från handen då gick det bra!

lägg pulvret i en 20 ml spruta och fyll på med vatten blanda.....tryck sedan in det i munnen

Dela äpplen i två bitar, "gröp" ut dom lite och häll pulvret där i, sen sätt på det utgröpta igen... ;) Min häst är väldigt kräsen, men det funkar, om det inte är alltöfr mycket pulver i varje äpplehalva.

Hoppas du hänge med på hur jag menade och Lycka till! :)

Jag har gett min ena häst detta ett par ggr...I betforn! Funkar jätte bra hela medicinerings tiden ut (för mig).

Lillkumpula skrev:
Jag har gett min ena häst detta ett par ggr...I betforn! Funkar jätte bra hela medicinerings tiden ut (för mig).

Samma här. Men det är bra om hästen är lite hungrig, så att man tex gör en mindre portion av kraftfodret först där man blandar i pulvret. Sen får hästen äta det. (Ge gärna alla andra hästar mat först så att den är extra angelägen) Därefter resten av kraftfodret.

lägg de i en spruta med vatten och spruta in i munnen så man säker på att d fått isig allt

Enda sättet för mig att få i hästen finadyne var att blanda i vatten, dra upp i stor spruta och trycka in i munnen. Sen började han mat/vattenvägra så vi fick sluta med finadyne öht. men att blanda i maten hade det aldrig varit fråga om, då lämnade han allt.

*kl*

E spruta med vatten är det enda för "kräsna" hästar.

Om ni någonsin smakat på Finadyn eller butta så förstår ni varför hästar som är det minsta kinkiga vägrar äta sin mat med det i...

Choklad skrev:
*kl*

E spruta med vatten är det enda för "kräsna" hästar.

Om ni någonsin smakat på Finadyn eller butta så förstår ni varför hästar som är det minsta kinkiga vägrar äta sin mat med det i...

Jadå, om du lyckas få i allt. Det rinner ju ganska lätt och hälften kan komma utanför om du inte är snabb.

minimi skrev:
Jadå, om du lyckas få i allt. Det rinner ju ganska lätt och hälften kan komma utanför om du inte är snabb.

Men man behöver ju inte blanda det tunt. När jag kan min häst Finadyne gav jag det också i spruta, men blandade bara med minimalt med vatten så att det blev som en pasta. Det var sällan något kom utanför.

sirap fungera väldigt bra på de flesta hästar.
Tycker inte om att behöva tvinga.
Men med sirap o betfor bruka de mest kräsna äta.

För oss funkade det också att blanda i betforen och sen strö lite havre över.
Men jag håller med, det måste verkligen smaka pyton, för det luktar ju bajs:crazy:

Oj, det blev fel...Svaret var till trådskaparen:angel:

*KL*
Min häst får ont i magen eftre ett par dagar med F. om den nu äter upp det.
Ber att få Pronaxen istället, för att det smakar nada o ger ingen bieffekt på magen( i mitt fall)

Jag har provat de flesta metoderna o mitt fall så fungerade det bäst om man skar av toppen på en spruta o blandade granulatet med lite vatten o sprutade in det i munnen på hästen. Om man gör så så behöver man inte blanda den så lös som man skulle få göra om blandningen skulle sprutas ut ur det lilla hålet för kanylen.

Jag försökte med min annars så matglada ponny att sätta det i betforn men det fungerade bara första dagen. Så jag fyllde en spruta(utan nål) med pulver och betfor saft och sprutade in i munnen. Ej omtyckt men det var enda sättet.

Jag blandade pulvret med betfor = inga problem alls med ponnyn!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
398
Senast: hamilton1
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
618
Senast: Lavinia
·
Hemmet Vi har nyss renoverat badrummet. Det blev superbra och vi är nöjda. Men! Ljusknappen flyttade från utsidan till insidan av badrummet... 2
Svar
29
· Visningar
1 156
Senast: Asko
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer