Finns denna lag?blev ett till.

P

ponny_

På hur hög en boxdörr måste vara?

Eller är det bara bredden som har betydelse?

Enligt djurskyddet.

1,2x2,2 m

Allmänna råd:

Utöver vad som anges i föreskrifterna bör följande tillämpas:

Boxdörr och stalldörr bör vara 1,2 x 2,2 m

Utrymningsdörr bör vara 1,5 x 2,2 m

Kan någon förklara dessa mått.

Alltså om boxdörr och stalldörr.

är inte stalldörr samma sak som utrymmningsdörr typ.

åhh känner mig så dum :crazy:
Men förvirrad.

Sv: Finns denna lag?blev ett till.

Hej!

Man kan ha stalldörr som inte är utrymningsdörr, alltså en extra dörr som man kanske bara har gör att gå in/ut utan häst, t ex en dörr mellan stall och loge.

Utrymningsdörr är en dörr som skall användas till exempel vid evakuering av stallet i samband med brand.

Måttet på boxdörr som anges i ditt inlägg åsyftar storleket på själva dörrhålet, alltså hur stor hål det skall vara när dörren är öppen.

/Mike

På hur hög en boxdörr måste vara?

Eller är det bara bredden som har betydelse?

Enligt djurskyddet.

1,2x2,2 m

Allmänna råd:

Utöver vad som anges i föreskrifterna bör följande tillämpas:

Boxdörr och stalldörr bör vara 1,2 x 2,2 m

Utrymningsdörr bör vara 1,5 x 2,2 m

Kan någon förklara dessa mått.

Alltså om boxdörr och stalldörr.

är inte stalldörr samma sak som utrymmningsdörr typ.

åhh känner mig så dum :crazy:
Men förvirrad.
Eftersom det står bör så är det inte ett krav som måste uppfyllas. Se det som ett råd.

En stalldör är ofta utrymningsväg men om du tex har två dörrar nära varandra så räcker det tex om den ena är utrymningsdörr.

Mike

Ok så dörren skall vara 2,2 meter när den är öppen?
eller är det 120 cm när den är öppen?

Kan du förklara vad som menas med måtten?
vilket mått säger vad?

vad säger 1,2

Vad säger 2,2

Min boxdörr är 185 cm bred i öppet.
och samma i stängd.
höjden på min boxdörr är 92 cm.
Är min boxdörr godkänd?

samt menas måtten ovan på hur hög en boxdörr är?

:crazy:

Sv: Mike

Ok så dörren skall vara 2,2 meter när den är öppen?
eller är det 120 cm när den är öppen?

Kan du förklara vad som menas med måtten?
vilket mått säger vad?

vad säger 1,2

Vad säger 2,2

Min boxdörr är 185 cm bred i öppet.
och samma i stängd.
höjden på min boxdörr är 92 cm.
Är min boxdörr godkänd?

samt menas måtten ovan på hur hög en boxdörr är?

:crazy:

1,2m säger hur bred öppningen ska vara, 2,2m säger hur hög öppningen ska vara. Din dörröppning är alltså för smal. Du har inte skrivit hur hög öppningen är.

Mike

Men om öppningen skall vara 1,2 meter bred. alltså 120 cm bred.
Hur kan då 185 cm bred vara för smal?

När man öppnat dörren är det runt 3 meter till taket alltså

dörrbredd 185 cm i öppet.
när dörren är öppen så finns det inget hinder ovan alltså då 3 meter upp till taket och minte 4 eter i tak.

Men själva boxdörren är 92 cm hög.

men bredden är 185 cm. så den borde räcka.

Hur menar du att den är för smal?
:confused:

själva boxdörrens höjd spelar ingen roll, det som är det viktiga är att hålet där hästen går igenom ska vara mionst 120 cm brett och 220 cm högt, dvs den får inte kunna fastna i med sadeln eller sidorna i kanten när den går ut och dert får inte finnas en risk för att hästen slår i huvudet i överkanten..

sen får du ha ett enkelt rep som boxdörr om du vill sålänge hästen håller sig i boxen ;)

men din dörröppning är 185 cm bred och 300 cm hög så du är lååångt över gränserna, ingen anledning att oroa sig ;)

det enda jag funderar på är vad din boxdörr är gjord av och hur får ni gångjärnen att hålla?

Min dörr är av trä
vi har 3 starka och långa hakgångjärn.

Vad glad jag blir då slipper jag göra om dörren,,
'
weeee,,
lycklig =)

:banana:

ahh okai :)

satt och funderade och om dörren eran skulle börja hänga ner sig kan ni sätta ett litet hjul längst ut på underkanten så ni slipper göra om :idea:

Med 2,2m hög boxöppning/stalldörr kan hästar visst riskera att slå i huvudet... Fråga bara min tokmärr. När hon var ny i stallet och skulle gå ur boxen första gången var hon mycket spänd och uppe i varv. Precis i boxöppningen slog hon upp huvudet av någon anledning och tjongade i huvudet i skenan som skjutdörren hänger i. Hon kastade sig därför tillbaka in i boxen - fullt övertygad om att någon slagit henne i huvudet. Vid nästa utledningsförsök så reste hon huvudet strax innan öppningen (det var ju där någon hade slagit henne - bäst att hon var på sin vakt..) och lyckades därför gå rakt in i den där skenan ännu en gång, med samma resultat som förut. Efter ytterligare ett par försök att närma sig boxöppningen insåg vi att det var omöjligt att få ut henne utan att hon slog i huvudet eftersom hon var så vaksam i närheten av öppningen att hon hade huvudet för högt för att komma igenom oskadd... :smirk:

(vi backade henne ur boxen den första veckan, sen gick det bra)

ja, men det är MINDRE RISK om dörrhålets höjd är 220 än om det bara är 180 cm..

måttet 220 cm kommer efter minsta takhöjd. man kan inte ha högre dörrhål än taket är högt liksom..

jag har också varit med om en häst som slagit huvudet i dörrvalv trots korrekt höjd på dörrvalvet, han skalade av en bit av huden på pannan som fixades till igen.. även då var det lite "uppjagad" situation.. så visst händer det men det blir mindre olykcor när man har 220 cm lagstadgat än om man inte har det :idea:

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer eventuellt behöva byta stall och min häst är 174 i manken, så att det inte kommer va helt enkelt att hitta stall är jag...
Svar
5
· Visningar
1 095
Hästmänniskan Hej. Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några...
Svar
2
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Har fått för mig, troligtvis efter att ha läst här att man inte FÅR köra en vuxen häst lös i en vanlig transport. Efter en mindre...
Svar
8
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka