Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Kan också vara värt att fundera på att läsa någon ekonomi/bokföringskurs
sånt brukar också vara bristvara på ridskolor...

Det viktiga är att om du inte känner för ditt jobb och inte vill stanna så byt och gör något du vill-plugga eller jobba med annat. Du presterar inte bra om du vantrivs och det lär inte bli bättre.

Kan dock vara värt att fundera på om käsnlorna inför ditt jobb är en tillfällig svacka (såna är högst normala) eller om du känt så länge. Säg inte upp dig innan du har annat jobb eller vet att du kommer in på utbildningen om du inte har en buffert att leva på, det är svårt att få jobb idag!

LYCKA TILL!

Tack för tipset om ekonomi och bokföringskursen!

Gällande jobbet har där varit väldigt mkt konflikter, och arbetsgivaren vill att man ska offra så mkt ledig tid som möjligt för att jobba, och inte ens få ordentlig ersättning. dessutom har denna sagt/gjort diverse saker mot mig som gjort att jag helt tappat gnistan..Jag har vantrivts väldigt länge.
Men som du säger, man måste ha nåt annat, efetrsom det är så svårt att få jobb idag. Så jag får stå ut tills jag hittar rätt, eller iaf ett annat tillfälligt tills jag kan göra de jag vill!
tack för svaret:bow:
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Har en liten ridskola här runt knuten..man skulle kanske knalla ner där och kolla:idea:
Man kan inte mer än misslyckas;)

Tack för tipset och svaret!:bow:
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

HeJ!

Jag vill inte sänka dina drömmar, men hästlivet är inte på några vägar så "glamoröst" som man tror.

Jag har själv spenderat 2 år på att plugga häst eftergymnasialt och får iaf inte bättre lön än en praktikant. Min tränare, som är utbildad tränare, tävlat dressyr upp till SM-nivå, utbildad ridlärare får knappt pengar nog för att gå runt! Jobbet består till största delen av slavarbete- som även om det kan vara givande inte är ens i närheten av så givande som det måste vara (för mej) för att det ska vara värt att ge upp samvaron med egna hästen och sambon.

Alltför ofta får man se hästar som inte trivs, som får jobba fast dom borde vila och på detta omotiverade barn och vuxna, helt utan hästvett eller vilja att lära sej- går det åt skogen är det ridlärarens eller hästens fel. Dom kan nämligen redan rida!

Jag har en annan kompis som satsade allt på ny karriär inom hästarna- som just ridlärare, hon fick tom studierna betalda då hon inte kunde jobba i sitt tidigare yrke längre. Hon jobbar nu på Systemet för att få ekonomin att fungera (hon har lektioner också).

Men visst, om du tror att du verkligen klarar ett jobb där du varken har råd eller tid med fritid (egen häst??) så go for it!

Själv har jag bestämt mej för att jag hellre har en rik fritid med mer pengar än en stressad fritid där jag oroar mej för pengar och konstant måst jobba extra för att gå runt.

/ lavinia
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

HeJ!

Jag vill inte sänka dina drömmar, men hästlivet är inte på några vägar så "glamoröst" som man tror.

Jag har själv spenderat 2 år på att plugga häst eftergymnasialt och får iaf inte bättre lön än en praktikant. Min tränare, som är utbildad tränare, tävlat dressyr upp till SM-nivå, utbildad ridlärare får knappt pengar nog för att gå runt! Jobbet består till största delen av slavarbete- som även om det kan vara givande inte är ens i närheten av så givande som det måste vara (för mej) för att det ska vara värt att ge upp samvaron med egna hästen och sambon.

Alltför ofta får man se hästar som inte trivs, som får jobba fast dom borde vila och på detta omotiverade barn och vuxna, helt utan hästvett eller vilja att lära sej- går det åt skogen är det ridlärarens eller hästens fel. Dom kan nämligen redan rida!

Jag har en annan kompis som satsade allt på ny karriär inom hästarna- som just ridlärare, hon fick tom studierna betalda då hon inte kunde jobba i sitt tidigare yrke längre. Hon jobbar nu på Systemet för att få ekonomin att fungera (hon har lektioner också).

Men visst, om du tror att du verkligen klarar ett jobb där du varken har råd eller tid med fritid (egen häst??) så go for it!

Själv har jag bestämt mej för att jag hellre har en rik fritid med mer pengar än en stressad fritid där jag oroar mej för pengar och konstant måst jobba extra för att gå runt.

/ lavinia

Intressant och se det från den synvinkeln också! det är nog rätt olika beroende på vart man bor. det finns ju för och nackdelar med allt givetvis! det är just denna situation jag är rädd för att hamna i, men samtidigt "är" jag någon, jag har en utbildning, och även om jag inte kan utöva den på heltid(vilket är mitt mål, ev starta eget så småningom beroende på läget) så har jag den! Något jag kan göra för att jag brinner för det! Jag kommer söka jobb på ridskolor överallt, ha egna träningar osv.

Galmoröst vet jag att det inte är!;) Inga fina naglar och snygg i håret. Har jobbat i stall rätt mkt, och vet hur det är. Men jag trivs med den biten också! Arbetet på marken är jag väldigt förtjust i, tungt är det, men det är riktigt arbete:) man ska bli lite fysiskt trött!

Och gällande att se hästar som inte mår bra osv, så har jag inga problem att säga detta. Djuren går först! jag brukar vara den som ifrågasätter hästars hälsa när något inte går bra osv. Om jag förlorar en kund, så får det vara så. En häst ska inte gå och jobba halt eller krasslig(varit med om det på en ridskola jag skulle jobba på, han var en riktig klippa, läromästare, och dom pressade honom trots att man tydligt såg att han var halt. Jag framförde min åsikt att han antagligen hade kotledsinflammation, och dom ville blunda för det. men sen visade sig att han hade det, då fick han vila)

Sen finns det såna som tror dom kan allt och är fullärda. Och folk som är omotiverade, men dom brukar sällan bli kvar en längre tid. Alla kan inte brinna för det!Låt dom skylla på mej, jag kan inte mer än säga min åsikt, sen vad dom väljer är inte mitt ansvar, men jag gör mitt absolut bästa!


Just nu mår jag skit av mitt jobb, det går ut över min fritid, min sambo och vårt liv. jag har inte tillräcklig lön med tanke på hur jag jobbar och kraven jag har. Pressen är enorm så just nu känns det som jag offrar mitt liv för nåt jag inte ens är intresserad av! Jag har inte möjlighet att ha häst ens, så nån rik fritid har jag inte ändå...

jag saknar hästarna, och kan bara inte vara utan dem. Mår verkligen psykiskt dåligt utan hästkontakt en längre tid..jag vill ha ett pedagogiskt arbete där jag utbildar, hjälper och får utmaningar. kanske är det detta, kanske är det nåt annat, men hästarna är mitt liv,och jag älskar att analyser och fundera på vad man kan göra för att få just den hästen mer avslappnad och ekipaget så synkat som möjligt!Dessutom intresserar horsemanship mig otroligt mkt, känslor och kroppspråk! Så därför har jag funderat på detta!

Tack för ditt svar, bra och höra åsikter och erfarenheter av det negativa också!:bow: Nyttigt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Hej igen!

Du låter onekligen väldigt motiverad och jag hoppas verkligen att det funkar för dej. Jag själv har sett så mycket skit att jag inte längre orkar jobba med hästarna. Det är ett jobbigt jobb och det gäller att hitta en bra arbetsplats, där folket lyssnar på en och har samma inställning (det är ganska många nu för tiden som tror att de ska tjäna pengar på hästarna och drar in på allt som har med hästarnas välmående att göra).

Jag hoppas det går vägen för dej, det vore skoj med fler motiverade ridlärare, dom finns alldeles för få och blir tyvärr alltför ofta kuvade av faktumet att det inte finns så många jobb som de trodde och därför tvingas vara kvar och bortse från sånt de annars inte skulle stått ut med.

Lycka till!

/ Lavinia
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Man kan inte gå runt i livet o inte våga. ÄVEN om det går åt helvete, man lär sig av allt och om man inte vågar så blir det till en "grej" som skaver o skaver o skaver o så blir man olycklig.

27 år är ingenting, för fanken 57 är ingenting om man vill skola om sig... Att hänvisa till åldern är bara fegt, då vill man inte, då borde man uppdatera sin ryggsäck och sina drömmar som ju faktiskt alltid ändras...

Gör det du känner för, för då kan du aldrig göra fel!!! Visst det kanske inte blir som du tänkt dig, men du har iallafall provat. Att gå till ett jobb man inte gillar är själsdödande och inget någon borde göra. Att känna "fy för den lede" varje gång man går till jobbet skapar inte precis en positiv o kreativ miljö... Att sitta på "fel" plats är ju att stoppa upp för någon som skulle trivas med ditt jobb...
Dessutom är det värt att kämpa för så kämpar man! :)
Lycka till!
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad jag tänker än.

Jag jobbar just nu inom ett yrke som inte intresserar mig, det är bara lönen som får mig att gå dit, och den är ingen vidare för det slitet jag gör. dessutom har jag en knepig chef som har ett humör som är väldigt beräknande, det gör ju inte saken så mkt bättre.

Nu till mina funderingar. Jag känner att mitt arbete tar upp så mkt av mitt liv, så jag vill verkligen ha ett arbeta som jag är intresserad av. Visst, ett arbete är alltid tungt vissa perioder , även om man har sitt drömjobb, det är jag medveten om.

Hästar. Det är min absoluta passion i livet.i 19 år har dom funnits konstant i mitt liv. Inget ger mig sina lyckorus som hästarna. Och jag anser mig ha en känsla för dessa djur. Jag har en förmåga att läsa dom, och har lyckats även göra framsteg på hästar som få tycker om.
Jag har också utbildat en häst från grunden, dock inte en grön unghäst, men grön för sin ålder, och jag kände att resultatet blev bra. Jag lyckades. Jag har tålamodet, jag har känslan och jag brinner för det. jag får beröm för min känsla ofta. det är det enda i livet jag känner att jag verkligen KAN, och älskar att lära mig nya saker från andra! Är som en svamp bär det gäller hästar, man blir ju aldrig fullärd! Sen har jag ändå respekt, jag ger mig inte in i en situation med en häst om jag känner mig osäker, och jag vet att hästen känner av detta väl, och utnyttjar det.

Jag älskar att jobba med människor också, jag har en förmåga att lyssna och avgöra folks sinnestämmningar. Även här har jag en förmåga att nå in till även svåra personligheter. barn är också fantastiska!

Min ridning är däremot väldigt ringrostig, jag har noll kondis, har mkt fel som är pga att jag inte ridit för instruktör ordentligt på några år osv. men inget jag inte är beredd att jobba på.

Men jag vill jobba med hästar. Jag vill bli ridinstruktör. Jag älskar att stå och instruera, se resultat. Ha kontakt med människor, känna av deras och hästens sinnestämningar och jobba utefter detta. Det finns INGET jag brinner mer för än det. jag har varit inne på detta så många gånger i mitt liv, men aldrig fullföljt det av olika anledningar. Rädsla för det osäkra kanske, andras funderingar, vem vet.

Men , är det värt att satsa på att bli ridinstruktör? Är det inte väldigt svårt att få en "normal" inkomst osv..det är ju många som vill jobba med hästar idag...Men jag vill utbilda mig, bli bra, kunna mitt jobb och hjälpa folk o deras hästar att känna den lyckan jag känner när jag sitter på hästryggen och samspelet är så klockrent, om så för en sekund!

Är det en omöjlig dröm, en omogen längtan? jag är ju för tusan 27 år snart.Ska man ta ett säkrare kort, utbilda eller jobba med något bara för att överleva, men inte leva? Jag vill inte det, längst inne vill jag inte det...

Men vågar man? Vad ska sambon tycka, han tycker redan mitt hästberoende är lite påfrestande, och jag vill ju inte leva på honom heller..Vi har ju trots allt hus och bilar o hela kitet. Inga barn än dock.

Det finns ju KY utbildningar som jag kollat.., Jag har jobbat i olika stall, och det är slitigt, men det ger mig så mkt. Jag vill stå där i mitten, i ett kallt ridhus och SE, hjälpa och GE!

Jag behöver råd och funderingar. Är det helt knäppa tankar, ska man se det på ett annat sätt? Hur tolkar ni det jag skriver?Allt ni kan reflektera över är till hjälp!Snälla hjälp mig, det är min framtid det handlar om.

//F

Våga söka dig utomlands! Där finns kunnigare folk, fler proffs, större chans till personlig utveckling, bättre hästar samt bättre lön/ersättning!
Lycka till!

Behöver du tips om ställen i "min" region här i Tyskland (Baden-Würtemberg) så hör av dig. Såg alldeles nyligen att de sökte lärlingar till regionsstuteriet här. Det är jättestort och de ordnar hingstvisningar, sto- och fölvisningar, hingstparader...ja allt du kan tänka dig. Hade själv velat jobba/utbilda mig där om jag varit intresserad av hästjobb. :)
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Våga söka dig utomlands! Där finns kunnigare folk, fler proffs, större chans till personlig utveckling, bättre hästar samt bättre lön/ersättning!
Lycka till!

Behöver du tips om ställen i "min" region här i Tyskland (Baden-Würtemberg) så hör av dig. Såg alldeles nyligen att de sökte lärlingar till regionsstuteriet här. Det är jättestort och de ordnar hingstvisningar, sto- och fölvisningar, hingstparader...ja allt du kan tänka dig. Hade själv velat jobba/utbilda mig där om jag varit intresserad av hästjobb. :)

Tack för ditt svar:) har själv tänkt på det där med utmomland..men nu har jag ju min sambo o vi har hus så det är en del som hindrar mej..Vill inte förlora honom på kuppen, nog mkt det som gör att jag tvekar..borde väl inte vara så..men så e det..
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Håller helt med - följ ditt hjärtas röst! Är detta vad du längtar efter så kör på det. Det finns alltid fler jobb om det är fel väg. Du har iallafall provat då. Som "arbetsgivare" så anställer man hellre en person som provar på, går sin egen väg även om det går fel. Se bara till att noga planera din utbildning, vad du vill bli i slutet så du inte hamnar i ett hjul som bara springer runt runt och tillslut hoppar av för du inte vet vart du ska. Sätt dig ner och fundera - inom dig. Vad DU vill - din sambo - älskar dig för den du är - kommer att låta dig fatta dina egna beslut och stödja dig. Om vägen känns rätt för dig men så fel för honom - då är kanske inte han rätt. Rannsaka dig själv och satsa allt!
Väl vågat - hälften vunnet - säger jag som är inne på ytterligare företag och flera år som chef... och en man som härdar ut... ;)
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Givetvis ska du prova på. Att du utbildar dig till ridinstruktör betyder ju inte att du "måste" jobba inom yrket fram till pension heller. Utbildning är aldrig fel oavsett om man byter inriktning senare eller ej. Jag sadlade om och pluggade vidare som 32-åring. Jag var klar som 36-åring och att plugga vidare är det bästa jag gjort. Jag hade både barn hus och sambo men det funkade i alla fall. Jag var också döless på mitt gamla jobb och det var anledningen till att jag bytte inriktning i livet. Att ha lite längre arbetslivserfarenhet innan man börjar plugga ger en dessutom "förtur" på jobben även om det inte är inom samma gren. Så... Tala om för sambon vad du tänker göra, att du vill leva din dröm. Finns ingen anledning för honom att vara motsträvig. Får du göra det du vill så blir du också en trevligare sambo. Så är det bara :)
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Herregud, satsa!

Det låter som självklart att du faktiskt har kommit fram till vad du vill med ditt liv. Om sambon älskar dig så stödjer han dig. Stödjer han dig inte så är det inte rätt sambo. Åren går så himla fort. Lägg tid på träning och sök in till hippologen. En utbildning som verkar passa dig. Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
654
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp