Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

F

Framtiden

Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad jag tänker än.

Jag jobbar just nu inom ett yrke som inte intresserar mig, det är bara lönen som får mig att gå dit, och den är ingen vidare för det slitet jag gör. dessutom har jag en knepig chef som har ett humör som är väldigt beräknande, det gör ju inte saken så mkt bättre.

Nu till mina funderingar. Jag känner att mitt arbete tar upp så mkt av mitt liv, så jag vill verkligen ha ett arbeta som jag är intresserad av. Visst, ett arbete är alltid tungt vissa perioder , även om man har sitt drömjobb, det är jag medveten om.

Hästar. Det är min absoluta passion i livet.i 19 år har dom funnits konstant i mitt liv. Inget ger mig sina lyckorus som hästarna. Och jag anser mig ha en känsla för dessa djur. Jag har en förmåga att läsa dom, och har lyckats även göra framsteg på hästar som få tycker om.
Jag har också utbildat en häst från grunden, dock inte en grön unghäst, men grön för sin ålder, och jag kände att resultatet blev bra. Jag lyckades. Jag har tålamodet, jag har känslan och jag brinner för det. jag får beröm för min känsla ofta. det är det enda i livet jag känner att jag verkligen KAN, och älskar att lära mig nya saker från andra! Är som en svamp bär det gäller hästar, man blir ju aldrig fullärd! Sen har jag ändå respekt, jag ger mig inte in i en situation med en häst om jag känner mig osäker, och jag vet att hästen känner av detta väl, och utnyttjar det.

Jag älskar att jobba med människor också, jag har en förmåga att lyssna och avgöra folks sinnestämmningar. Även här har jag en förmåga att nå in till även svåra personligheter. barn är också fantastiska!

Min ridning är däremot väldigt ringrostig, jag har noll kondis, har mkt fel som är pga att jag inte ridit för instruktör ordentligt på några år osv. men inget jag inte är beredd att jobba på.

Men jag vill jobba med hästar. Jag vill bli ridinstruktör. Jag älskar att stå och instruera, se resultat. Ha kontakt med människor, känna av deras och hästens sinnestämningar och jobba utefter detta. Det finns INGET jag brinner mer för än det. jag har varit inne på detta så många gånger i mitt liv, men aldrig fullföljt det av olika anledningar. Rädsla för det osäkra kanske, andras funderingar, vem vet.

Men , är det värt att satsa på att bli ridinstruktör? Är det inte väldigt svårt att få en "normal" inkomst osv..det är ju många som vill jobba med hästar idag...Men jag vill utbilda mig, bli bra, kunna mitt jobb och hjälpa folk o deras hästar att känna den lyckan jag känner när jag sitter på hästryggen och samspelet är så klockrent, om så för en sekund!

Är det en omöjlig dröm, en omogen längtan? jag är ju för tusan 27 år snart.Ska man ta ett säkrare kort, utbilda eller jobba med något bara för att överleva, men inte leva? Jag vill inte det, längst inne vill jag inte det...

Men vågar man? Vad ska sambon tycka, han tycker redan mitt hästberoende är lite påfrestande, och jag vill ju inte leva på honom heller..Vi har ju trots allt hus och bilar o hela kitet. Inga barn än dock.

Det finns ju KY utbildningar som jag kollat.., Jag har jobbat i olika stall, och det är slitigt, men det ger mig så mkt. Jag vill stå där i mitten, i ett kallt ridhus och SE, hjälpa och GE!

Jag behöver råd och funderingar. Är det helt knäppa tankar, ska man se det på ett annat sätt? Hur tolkar ni det jag skriver?Allt ni kan reflektera över är till hjälp!Snälla hjälp mig, det är min framtid det handlar om.

//F
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

alltför många drömmer om att jobba med hästar på ett eller annat sätt.
tyvärr finns det ont om jobb inom yrket. det är få dagar ledigt, många extra timmar, o i många fall ganska dåliga löner också med tanke på hur mkt tid man kan lägga ner i sitt yrke.

jag har utbildat mig inom häst, men nej, efter o provat på hur slitigt det är så känns det inte så roligt längre. hästarna får ta upp sin tid på fritiden istället. istället har jag valt att jobba med ett jobb som ger bra arbetstider så jag får mer tid över till hästarna.
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Om det är det du drömmer om, kör på det. Att följa sina drömmar är aldrig lönlöst. Kanske blir du ridinstruktör, kanske det blir något annat under vägens gång. Men börjar gå på vägen! Annars kommer du alltid ångra dig.

Jag är äldre än dig och just nu sonderar jag terrängen för mitt nya yrkesval (tröttnat på mitt gamla). Just nu gör jag praktik i ett stall för att testa lite. Ringrostig är jag, kan inte alls mycket, men alla hjälper mig och förklarar. Det är super! Jag får rida varje dag, får lektioner regelbundet för att lära mig allt från början igen.
Snart ska jag få två egna grupper att lära baskunskaper i stall och hästskötsel.

Livet går inte ut på att överleva, utan att leva. Göra det man drömmer om, det som hjärtat och själen säger. Inte vad andra säger, vare sig människor eller statistik. De som gått SIN väg har alltid saker fixat sig för, de som däremot inte vågar, brukar få problem.

Gör det! Sök utbildning, jobb, praktik, vad det nu är som behövs för att nå din dröm! Ge inte upp :bump:
Instruktörer har "normala" löner. Kanske kan du rikta in dig på något speciellt efter ett tag, ex sitsträning, hoppning m.m Kanske du jobbar på ett ridcenter men också håller privatträningar i din "specialitet" om du vill ha en sådan.
O så blir du helt enkelt en jävligt bra tränare ;)

Det är för sådana människor jag vill rida för. Sådana som dig, som verkligen brinner för sitt arbete enda inne i hjärtat. Brinner man inte för sitt arbete, utför man heller inte det bra, oavsett yrke.
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad jag tänker än.

Jag jobbar just nu inom ett yrke som inte intresserar mig, det är bara lönen som får mig att gå dit, och den är ingen vidare för det slitet jag gör. dessutom har jag en knepig chef som har ett humör som är väldigt beräknande, det gör ju inte saken så mkt bättre.

Nu till mina funderingar. Jag känner att mitt arbete tar upp så mkt av mitt liv, så jag vill verkligen ha ett arbeta som jag är intresserad av. Visst, ett arbete är alltid tungt vissa perioder , även om man har sitt drömjobb, det är jag medveten om.

Hästar. Det är min absoluta passion i livet.i 19 år har dom funnits konstant i mitt liv. Inget ger mig sina lyckorus som hästarna. Och jag anser mig ha en känsla för dessa djur. Jag har en förmåga att läsa dom, och har lyckats även göra framsteg på hästar som få tycker om.
Jag har också utbildat en häst från grunden, dock inte en grön unghäst, men grön för sin ålder, och jag kände att resultatet blev bra. Jag lyckades. Jag har tålamodet, jag har känslan och jag brinner för det. jag får beröm för min känsla ofta. det är det enda i livet jag känner att jag verkligen KAN, och älskar att lära mig nya saker från andra! Är som en svamp bär det gäller hästar, man blir ju aldrig fullärd! Sen har jag ändå respekt, jag ger mig inte in i en situation med en häst om jag känner mig osäker, och jag vet att hästen känner av detta väl, och utnyttjar det.

Jag älskar att jobba med människor också, jag har en förmåga att lyssna och avgöra folks sinnestämmningar. Även här har jag en förmåga att nå in till även svåra personligheter. barn är också fantastiska!

Min ridning är däremot väldigt ringrostig, jag har noll kondis, har mkt fel som är pga att jag inte ridit för instruktör ordentligt på några år osv. men inget jag inte är beredd att jobba på.

Men jag vill jobba med hästar. Jag vill bli ridinstruktör. Jag älskar att stå och instruera, se resultat. Ha kontakt med människor, känna av deras och hästens sinnestämningar och jobba utefter detta. Det finns INGET jag brinner mer för än det. jag har varit inne på detta så många gånger i mitt liv, men aldrig fullföljt det av olika anledningar. Rädsla för det osäkra kanske, andras funderingar, vem vet.

Men , är det värt att satsa på att bli ridinstruktör? Är det inte väldigt svårt att få en "normal" inkomst osv..det är ju många som vill jobba med hästar idag...Men jag vill utbilda mig, bli bra, kunna mitt jobb och hjälpa folk o deras hästar att känna den lyckan jag känner när jag sitter på hästryggen och samspelet är så klockrent, om så för en sekund!

Är det en omöjlig dröm, en omogen längtan? jag är ju för tusan 27 år snart.Ska man ta ett säkrare kort, utbilda eller jobba med något bara för att överleva, men inte leva? Jag vill inte det, längst inne vill jag inte det...

Men vågar man? Vad ska sambon tycka, han tycker redan mitt hästberoende är lite påfrestande, och jag vill ju inte leva på honom heller..Vi har ju trots allt hus och bilar o hela kitet. Inga barn än dock.

Det finns ju KY utbildningar som jag kollat.., Jag har jobbat i olika stall, och det är slitigt, men det ger mig så mkt. Jag vill stå där i mitten, i ett kallt ridhus och SE, hjälpa och GE!

Jag behöver råd och funderingar. Är det helt knäppa tankar, ska man se det på ett annat sätt? Hur tolkar ni det jag skriver?Allt ni kan reflektera över är till hjälp!Snälla hjälp mig, det är min framtid det handlar om.

//F
Min första tanke när jag läste ditt inlägg är inte att du skall bli "vanlig" ridlärare utan jobba med typ handikappade barn och vuxna,ungdomar med sociala problem osv.
Att umgås med hästar får folk att må bra,jag är övertygad om att det skulle gå att starta upp stall med trygga hästar dit folk kan komma för att rehabilitera sig både fysiskt och psykiskt.
Finns säkert redan nån som samarbetar med nån kommun.
Jag tror behovet är stort.Många männsikor mår dåligt,hästar kan göra folk friskare/glada och harmoniska.
Fundera på den iden.:idea:
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Om du verkligen vill så ge det ett försök. Jag läste att hippologer och diplomerade ridlärare kommer det att bli brist på i framtiden! Det är ett stort behov av UTBILDADE människor på ffa ridskolor, nu är det många outbildade som jobbar inom häst. Man satsar på att höja kompetensen hos dessa för att yrket ska få högre status så just ridlärare är ett framtidsyrke. Men lönen är ju inget man blir rik på men å andra sidan i vilka yrken blir man det? Har för att hippologerna låg på 18 000-22 000 för heltid (läs på hipp.slu.se) vilket är väl ungefär som en undersköterska.

Men detta gäller ridskolor ffa, när det gäller tävlingsstall och liknande så får man vara glad om man inte får betala för att jobba ;) Nä vill man ha en något så när normal inkomst så får man nog räkna med att stå och frysa i mangegen och undervisa ridskoleungar. Men känner man att man brinner för det och att det ger en ngt så varför inte? Tänker själv försöka komma in på Vretas KY utbildning eller hippologen. Skulle jag inte få heltid på rdskola efter det så får man väl hålla extra lektioner, ta timmar inom vården eller ngt annat men som sagt jag har fått uppfattningen om att just ridlärare behövs. T ex KY utbildngar får bara finnas kvar om eleverna får jobb och om det finns behov av fler. Problemet tror jag är att många söker t ex hippologen med en drömbild av att starta eget och bli tävlingsryttare eller beridare vilket få klarar av. Många tycker att det inte är tillräckligt fint att jobba på ridskola och lära småungar rida lätt. Men det är där jobben finns och det är där de flesta hamnar.

Det är slitigt att jobba inom häst men det är det inom andra branscher också. Problemet är väl att många vill och konkuransen är stor. Men känner du att du vill så ge det ett försök, varför vara kvar i ngt du ogillar? Och du har ju redan jobbat i stall så du vet vad det innebär. Vad är du rädd för? Att du inte ska få jobb? Då får du väl göra ngt annat. Men tänk på att man sällan ångrar det man gör däremot ångrar man ofta det man inte gör. Hoppas du hittar rätt till slut!!!
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Tack alla för era svar. Ni har själv belyst många av de punkter som jag själv tänker och klurar på.

vet fortfarnde varken ut eller in, men det kommer väl..
Mellanåt funderar jag precis som stilette, att ha hästarna på fritiden, och hitta ett jobb som gör att jag kan hålla på med det, just nu har jag inte råd att ha egen häst, o det är trist.. Samtidigt hade det varit så kul att vara tränare, jag hade tyckt det var jättekul att undervisa barn, hade gärna jobbat på ridskola! jag sliter redan som det är som ett djur, på nåt jag inte ens tycker är intressant, otacksamt och inte i närheten betalt för det man gör.Så ridlärare hade iaf gett nåt. Men sen tänker man, hur bra e det sen när man får barn, dumma tider och så..usch..vad göra:(

Fortsätt gärna med era åsikter, det betyder mkt!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Nu bidrar jag lite med de tankar som snurrar runt i mitt huvud eftersom jag själv står inför ett liknande val (vidareutbildning, häst eller något helt annat..) :)

Jag tror att det är viktigt att ha något att "falla tillbaka på" om man väljer att arbeta med hästar, d.v.s. en annan ordentlig utbildning eller erfarenhet av ett annat yrke som finns där som ett skyddsnät om det skulle visa sig att det inte går runt. Du har ju detta från ditt nuvarande arbete, och därför tycker jag absolut att du skall följa din dröm! Det är alltid värt att testa, och funkar det så funkar det :idea:

Som någon tidigare skrev, så verkar det vara brist på utbildad personal. Jag själv är outbildad och har utan problem fått arbete som ridinstruktör på två ställen där jag arbetar vid sidan av plugget. Det är ett arbete som kräver (minst sagt) mycket men man får minst lika mycket tillbaka :love:
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Equiterapeut kanske kan vara ett alternativ om du vill jobba med hästar?
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Hej!

Jag tror att man ska satsa på det man brinner för. Jag har läst alla möjliga udda kurser som jag har tyckt varit intressanta men i slutänden har de alltid kommit till nytta fast jag inte visste då vad jag skulle ha dem till. Men man får väl vara realist när det gäller ridlärarjobb och inse att det är låga löner, slitigt, obekväma arbetstider osv. Men jag håller med Midi om att det är såna ridlärare man vill rida för som verkligen är intresserade!

Om jag var som du skulle jag satsa på utbildning i pedagogik tillsammans med ridinstruktörsutbildning. Många ridlärare är väldigt duktiga på att rida men kan inte lära ut på ett bra sätt. Och även om man kan det ändå så är det bra att ha en utbildning i botten, och papper på att man kan det.

Att ha ett annat jobb som ger pengar och mycket fritid för hästarna är inte heller alla förunnat även om man utbildar sig till nåt annat. Risken är att man har ett jobb som tar mycket kraft och tid med halvdant betalt så att man får kämpa för att orka ha sin häst...

Lycka till!
:)
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Självklart ska du satsa!
Du skriver att du är ringrostig osv.
Jobba bort det och satsa!
Tänk att leva ett helt liv utan att ens gett sin dröm en chans!
Du kanske inte lyckas, men då har du iaf gett det en chans!

Lycka till!
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag kan bara säga GO FOR IT!!! Jag är äldre än du och när jag skulle välja väg så "fanns inte hästjobb", det var inget riktigt arbete. Det var en hobby som små flickor höll på med till dess det blev intresserade av killar. Det enda jag ångrar idag, när det är för sent för mig att utbilda mig inom hästnäringen, är att jag inte satsade på det som jag kände i hela kroppen var det rätta för mig. Lyssna inte på andras negativa reaktioner, tycker pojkvännen det är jobbigt - byt ut honom. Gör du vad du brinner för löser det sig alltid på något sätt. Och om det inte gör det så har du gett det en chans och du behöver inte sitta som jag och önska att jag hade vågat stå på mig. Min stora dröm har alltid varit att få jobba som hästskötare hos en internationell tävlingsryttare. go go go;)
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Du har redan fått bra svar men vill bara tillägga att du kanske kan få tjänstledigt? Då kan du ju både ha kakan och äta av den så att säga. Att prova på ett år eller så kan vara tillräckligt för att få en glimt av vad som gäller.

Lycka till!
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag är i liknande sits, fast jag är knappt 18år.
Jag vill bli sadelmakare (får/kan/vågar inte jobba fysiskt med djur pga ryggen. kan hålla ett år eller femtio, men går det sönder kan jag kanske inte ens sitta på en häst sen). Jag går gymnasiet nu, en utbildning som grundas på praktik. Vi läser få andra kurser, endast det obligatoriska och viktigaste (ska jag läsa till något annat efter gymnasiet är det komvux som gäller). Jag siktar på att kämpa mig in på Tärnsjö senare. Ekonomin säger "F*n heller, jobba med något som ger dig pengar!!!". Mamma säger "Hmm..". Går det åt skogen går det verkligen åt skogen, helt totalt och kanske för resten av mitt liv..ekonomiskt om inte annat.
För efter Tärnsjö, färdig sadelmakare, vill jag flytta till Gnesta - för resten av livet. Jag hör hemma där. Här, Stockholm, det är en plats där jag bor. Men Sörmland är mitt Hem. Jag vet det, jag känner det. Jag har alltid mer eller mindre vantrivts här. Jag vill Bort.
Just nu kör jag på min "plan", och ber. Vad annat kan jag göra. Jag vill LEVA, andas, inte överleva och halvt kvävas - det har jag gjort i tillräckligt många år redan!


Följ ditt hjärta. Ge själen vingar. Lycka till.
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

varför skulle det vara försent för dig?
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag är dels för gammal, även om jag inte är gammal. Det låter kanske konstigt men att utbilda mig till hästskötare och få de kontakater som krävs för att få ett jobb utomlands känns som för sent. Men visst finns det utbildningar som jag kan göra nu. En tanke är t ex hästmassör, kiropraktor etc. Ett problem där har ju varit ekonomin. Många av dessa utbildningar får man själv bekosta och har man då gård, barn, hästar mm så finns inte pengarna. Därför råder jag alla att följa sin önskan innan alla detta ansvar kommer.
Det som irriterar mig mest är egentligen att jag inte tog strid för min önskan när jag var ung (obs jag är inte 100 år), inte att jag har barn, hästar, man och gård för det är jag verkligen lycklig över.
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag tycker att när man lyssnar på många av de människor som är rika på antingen lycka eller pengar, eller både och, så har de en mkt viktig sak gemensamt; de har satsat på ngt de tror på och brinner för.

Så länge man inte har barn tror jag att det dessutom är en mkt nåbar dröm du har, även om den ekonomiska biten är ngt som du får ta med i beräkningen; lönen är ju inte den bästa. Sen upplever jag att en hel del hästfolk, yrkesverksamma sådana, har en del bekymmer med relationsbiten. Det kräver en säker och självgående man/kvinna för att klara av att vara partner åt någon som i stort sett lever med och i sitt arbete 24/7.
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men jag tycker ABSOLUT att du ska satsa på det du vill..du har inga barn ännu..passa på innan de kommer( om de kommer?!). Jag ångrar mig fruktansvärt mycket över att jag inte gjorde det som jag drömde om när jag var yngre..
Jag är inte lastgammal, men ska nu utbilda mig till något annat. Du är BARA 27 år så passa på säger jag bara.Har du förmågan att läsa hästarna och brinner för det tveka inte..bättre ångra något man gjort än något man inte gjort..
Lycka till!!
Klart att du vågar, vad har du att förlora tänk på dig själv..
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Tack för alla fina ocg ärliga svar!! jag funderar fortfarande, men är mer och mer inställd på att detta är vad jag vill göra! har ju lite problem nu, efetrsom jag varken har egen häst eller tillgång till nån välutbildad häst, och måste hitta en ridlärare, och få ett intyg på ridförmåga osv. Så detta året blir det inget, ansökningstiden har ju redan gått ut:( men får väl läsa nån pedagogik kurs som nån skrev, det kan jag alltid ha nytta av:) Måste hitta ett annat arbete också så länge till jag kommer in, håller på att gå sönder på nuvarande jobbet:(

Men jag börjar bli mer och mer övertygad att jag ska satsa på MIG!
Jobbigt att jag är så jävla velig och aldrig kan bestämma mig för nåt ordentligt..suck..
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Kan också vara värt att fundera på att läsa någon ekonomi/bokföringskurs
sånt brukar också vara bristvara på ridskolor...

Det viktiga är att om du inte känner för ditt jobb och inte vill stanna så byt och gör något du vill-plugga eller jobba med annat. Du presterar inte bra om du vantrivs och det lär inte bli bättre.

Kan dock vara värt att fundera på om käsnlorna inför ditt jobb är en tillfällig svacka (såna är högst normala) eller om du känt så länge. Säg inte upp dig innan du har annat jobb eller vet att du kommer in på utbildningen om du inte har en buffert att leva på, det är svårt att få jobb idag!

LYCKA TILL!
 
Sv: Finns det chans eller är det lönlöst?*Långt*

Kan du inte åka till en ridskola och låna någon häst ett par gånger och se få någon att skriva de där intygen lite snabbt och skicka in dom i alla fall? Jag läste iaf i någon gammail vreta- tråd att någon hade gjort det och kommit in... Man kan ju alltid försöka. Man kan aldrig få mer än nej och då gör du bara det igen nästa år!

Lycka till!
/X
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp