Bukefalos 28 år!

Finns det modiga medryttare? *långt*

Siesta

Trådstartare
Hej!
Jag har försökt få tag på en medryttare till min häst. Hästen är supersnäll, men känslig och tittig och väldigt pigg. Det innebär att han ibland kan hoppa till eller kasta sig till sidan, vända om när det finns något "farligt" i hans tycke. Jag vet att om man bara är lugn och bestämd med honom så blir det mycket bättre och inte så oförutsägbart. Fö är han fantastisk att rida och supersnäll, skulle aldrig göra något "elakt" typ slänga av någon eller så. Han är mycket angelägen om att vara till lags. Han har bara väldigt mycket livsglädje! Han är jätterolig tycker jag. När jag köpte honom räknade jag inte med att jag skulle bli sjuk. Det betyder att jag kan inte rida så ofta som han behöver. Det funkar att rida ca 3 gånger i veckan en bra vecka, men ridningen blir stabilare och lugnare om han är igång fler dagar i veckan. Så då tänkte jag få tag på en medryttare. Men det verkar omöjligt. Förstår ni vad jag menar? Jag vill ju absolut inte utsätta någon som inte är vuxen uppgiften, men det är många som hör av sig som säger att de ridit hela sitt liv, haft egna hästar, ridit unghästar osv, så jag förstår ingenting? Eller broderar man lite? Sen finns det de som vill ha lugna trygga äldre hästar och de är ju ingen idé med. Jag ger snart upp, men jag var bara nyfiken om det är fler som har samma erfarenhet som jag. Det slutar med att medryttaren känner sig otrygg eller att han är för "svår" osv.
Jag vill absolut inte sälja hästen, när jag mår dåligt är han bästa botemedlet och han lider ingen nöd, han har ett bra liv med massa hästkompisar och daglig utevistelse.
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Kan du inte hitta alternativ till ridningen de dagar du inte kan rida?
Eller någon som är riktigt erfaren och som kan hjälpa dig mot att du betalar en summa för hjälpen?
Är hästen frisk annars?
Hur är det med foder? Kanske går det att ändra något där?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Här har du en sk modig medryttare ... eller ja, det är vad som sägs om mig i alla fall ;)

Jag tycker det är kul att rida hästar med energi och livsglädje... dessutom har jag begåvats med fin balans så nått skutt hit eller dit är liksom ingen big deal.

Kolla efter medryttare/ridhjälp i bekantskapskretsen, hovis/tränare etc kanske vet någon?
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Jag har haft två hästar som är sådär som din, en var det även i ridhus/på ridbanan, den andra enbart ute.
Som du säger blir många avskräckta tyvärr, bara av att rida ut tillsammans med en fast på en annan häst, själv var jag aldrig rädd.

Jag tror ju på att det kanske inte är så svårt att hitta någon yngre ponnyryttare kanske som är van att parera och har balans? Problemet där är väl att man kanske vill ha någon som rider hästen på ett bra sätt med?

Annars kanske någon bara kan rida på banan de dagar de rider?
Jag brukar sysselsätta med löshoppning/löslongering/tömkörning några dagar i veckan om jag behöver vila kroppen och inte har bra hjälp..
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Jag har löst det så att medryttare/ridhjälp enbart rider i ridhuset så vet jag att det går bra eftersom min ystra häst kan både bocka och sticka med folk som inte kan henne.
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Jag hade gett upp hoppet... men plötsligt dök hon upp och rider gladeligen runt på mitt vilddjur :)

Så det är bara att ha tålamod! Tips är som tidigare sagt att leta i bekantskapskretsen...

Lycka till!
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Jag har löst det så att medryttare/ridhjälp enbart rider i ridhuset så vet jag att det går bra eftersom min ystra häst kan både bocka och sticka med folk som inte kan henne.

I götet red jag en häst där ägaren bara red i ridhuset.. och jag red ut. Hästen var ett vilddjur ute .. men ägaren var mycket nöjd med sina ridhuspass när jag galopperat av hästen ute dagen innan... (det är ju också ett sätt).
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Jag hittade en medryttare på ridskolan jag och brorsdottern red på ,
vi hade en glad och yster ung haflinger hemma :laugh:
Då jag pga sjukdom hade svårt att rida längre turer , så fanns tanken på ngn som kunde följa med brorsdottern med den andra hästen någon gång då och då.
Denna tjej började rida i lektionen efter brorsdottern , och jag studerade henne några ggr ..
och tänkte att "Henne ska vi ha !!!" :bump:
Jag frågade om hon ville komma med och prova , och det blev ett kanonbra samarbete , hon red gratis och lille stollen fick komma ut ordentligt och ha riktigt kul , och även brorsdottern för den delen , som fick ett roligt yngre ridsällskap.

Så .. så kan det gå till , om du har möjlighet att se andra rida någonstans , och själv se vad som skulle kunna passa din häst , sen är det ju bara att fråga om intresse finns.
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Det handlar nog om att man stöttar medryttaren mycket i början, du kanske kan vara med och att h*n rider i ridhuset/paddocken i början när h*n lär känna hästen? Kanske någon i stallet som kan rida med första gångerna ute? Eller att du lånar någon annans häst?

Det brukar va svårt i början när man inte känner varandra och då kanske man ger upp istället för att ge det en chans till.
Jag red ett halvblod på 6 år som trodde han var hingst, 175 i manke (jag är 1,68 lång) så jag tyckte det va läskigt när han började hoppa. Han blev aldrig trygg att rida ute men jag red honom lite mer än ett år :)
Min uppgift var att rida ut honom för ägaren tyckte inte det var kul och han kunde bli rädd för vad som hellst.
Det funkade ju ett tag men sen var det faktorer som gjorde att jag iaf upplevde att hästen kunde varit lugnare om man hade skött honom på ett annat sätt. Därför jag slutade. Hade jag fått chansen att köpa den hästen hade jag lätt gjort de ;)

Bytte även stall 4 gånger under det året eftersom hästen sparkade sönder boxarna, förstörde staket, skrämde stallägarna mm
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Det finns tuffa eller osäkra medisar precis som det finns tuffa eller osäkra hästägare.

Jag har samma erfarenhet som någon ovan, att ägaren rätt ofta aktivt söker en medis som kan rasta av deras hoppetossa ute i skogen medan ägaren tränar på banan.

Det är bara att skriva klart och tydligt vad som gäller - söker välbalanserad och orädd ryttare. Sedan får man sålla i svaren. Det klart att om du bara ridit coola lektionshästar så är det svårt att veta hur det är att sitta på en med lite nerv.
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Hör efter med ridläraren på närmaste ridskolan! De vet säkert någon elev som vill rida lite mer och som passar in på dina kriterier.
 
Sv: Finns det modiga medryttare? *långt*

Knapplån

Här finns jag! :D Fast tyvärr så har jag redan hittat en vilding att riskera livet med. Fick frågan om jag ville prova rida en 7åring, som är ungefär som 4-5 i utbildning. Hon hade aldrig varit ute själv, och ställer sig gärna på bakbenen och kastar sig (alltid åt vänster, så relativt lätt att hänga med), jag hoppas det blir bättre snart, för henne ska jag nog ta på foder och börja hoppa in för senare träning/tävling! Mycket roligare med lite power ;)

Jag tycker du ska leta bland bekanta och bekantas bekanta, ridskolefolk har jag (tyvärr) fördommar mot - att de inte är vana vid "riktiga hästar" i riktiga situationer. Och låna en annan häst och följa med ut de första gångerna! Jag är glad jag hade sällskap första gångerna hon ställde sig, bara moraliskt liksom, och lugnande för hästen såklart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 666
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp