Finns det några nya proteinkomcentrat?

Ett helt annat tips som någon plan B. Min verkar tycka att så lite som någon deciliter av St Hippolyts Glyx mash gör att ALLT går att äta. Den har låga socker o stärkelsevärden (en bit under 10 % totalt) och verkar smaksätta bra. Inget protein tillskott alltså utan för att få i hästen det man vill ge.
Håller med om det. Mina är inte så kräsna i och för sig, men slafsar glatt i sig vad man nu behöver få med med mashen..
 
@Alexandra_W Det här är en fråga enbart för min egen nyfikets skull och för att lära mig mer om foderstatsberäkning. Inte för att ifrågasätta ditt kunnande om vad din häst behöver.
Jag utgår från SLUs tabell när jag räknar åt mina hästar och på min halvblod brukar det stämma bra. Ponnysarna behöver mindre än vad SLUs tabell anger.
När jag räknar ihop hur mycket smrp du vill att din häst får i sig så blir det drygt 400g per dag. Det är ungefär vad min stora valack på 176 i mkh behöver, och rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig (kanske inte stämmer) att du har en mindre typ av häst?
Så om det stämmer så är jag bara nyfiken på att veta vad det är som gör att din häst behöver så mycket protein 😊
(Svårt att formulera detta så det inte låter fel och nedvärderande, sorry, men vill som sagt bara lära mig mer!)
 
@Alexandra_W Det här är en fråga enbart för min egen nyfikets skull och för att lära mig mer om foderstatsberäkning. Inte för att ifrågasätta ditt kunnande om vad din häst behöver.
Jag utgår från SLUs tabell när jag räknar åt mina hästar och på min halvblod brukar det stämma bra. Ponnysarna behöver mindre än vad SLUs tabell anger.
När jag räknar ihop hur mycket smrp du vill att din häst får i sig så blir det drygt 400g per dag. Det är ungefär vad min stora valack på 176 i mkh behöver, och rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig (kanske inte stämmer) att du har en mindre typ av häst?
Så om det stämmer så är jag bara nyfiken på att veta vad det är som gör att din häst behöver så mycket protein 😊
(Svårt att formulera detta så det inte låter fel och nedvärderande, sorry, men vill som sagt bara lära mig mer!)

Du behöver inte be om ursäkt. Går man enligt tabellbehovMJ x 6 så landar man på 336 gr protein, går man på NRCs underhållsbehov hamnar man på ca 347 gram protein. Jag har med åren lärt mig att hästen i fråga mår bäst på lite mer protein än tabellerna och att ligger hon på ca 400 gr protein blir det utmärkt. Så därför lägger jag henne där. Jag justerar det inte efter vila/arbete, jag justerar däremot MJ rätt friskt utifrån hullet och årstiden.

Så du har inte räknat fel utan mitt mål är ca 400 gr smältbart protein. Ca är för praktiska aspekter får styra huruvida det blir t ex 390 eller 410. Hon väger i perfekt hull 550 kg.
 
Du behöver inte be om ursäkt. Går man enligt tabellbehovMJ x 6 så landar man på 336 gr protein, går man på NRCs underhållsbehov hamnar man på ca 347 gram protein. Jag har med åren lärt mig att hästen i fråga mår bäst på lite mer protein än tabellerna och att ligger hon på ca 400 gr protein blir det utmärkt. Så därför lägger jag henne där. Jag justerar det inte efter vila/arbete, jag justerar däremot MJ rätt friskt utifrån hullet och årstiden.

Så du har inte räknat fel utan mitt mål är ca 400 gr smältbart protein. Ca är för praktiska aspekter får styra huruvida det blir t ex 390 eller 410. Hon väger i perfekt hull 550 kg.
Det är nog många hästar som ligger över tabellbehov. Jag ger ca 600 gsmrp till min 3-åring som vilar.. Annars ser hon ut som jag vet inte vad.
 
Du behöver inte be om ursäkt. Går man enligt tabellbehovMJ x 6 så landar man på 336 gr protein, går man på NRCs underhållsbehov hamnar man på ca 347 gram protein. Jag har med åren lärt mig att hästen i fråga mår bäst på lite mer protein än tabellerna och att ligger hon på ca 400 gr protein blir det utmärkt. Så därför lägger jag henne där. Jag justerar det inte efter vila/arbete, jag justerar däremot MJ rätt friskt utifrån hullet och årstiden.

Så du har inte räknat fel utan mitt mål är ca 400 gr smältbart protein. Ca är för praktiska aspekter får styra huruvida det blir t ex 390 eller 410. Hon väger i perfekt hull 550 kg.
Jag hade nog ändå fått för mig att du hade en mindre häst så att hon bör väga 550 kg förklarar ju det mesta 😉
Min på 176 i mkh bör enligt veterinär väga kring 600-625. Han bör absolut inte väga för mycket pga hans storlek då det frestar på för mycket på kroppen. Han ser ut som att han skulle väga 700 kg minst då han är lite grövre modell dessutom men när vi vägde hos veterinär och han då var lite överviktig så vägde han 650 kg. Nu är han 20 och behöver något mer protein och energi än tidigare, men klarar sig fortfarande på enbart hösilage. När han var några år yngre och var i toppkondition fick han stax under 400 g smrp/ dag och var i perfekt hull både fett och muskelmässigt 😊
Så det bevisar ju verkligen hur individuellt underhållsbehovet kan vara för hästarna!
Inte bästa bilden för att kunna göra en hullbedömning men hade ingen bättre från den tiden. Man bör kunna se att han i alla fall inte är tunn på den mängden trotts träning på msv a nivå och mycket konditionsträning.
 

Bifogade filer

  • A80191EC-B2BC-4C93-956B-CFAB82E8B20E.jpeg
    A80191EC-B2BC-4C93-956B-CFAB82E8B20E.jpeg
    90 KB · Visningar: 36
Du behöver inte be om ursäkt. Går man enligt tabellbehovMJ x 6 så landar man på 336 gr protein, går man på NRCs underhållsbehov hamnar man på ca 347 gram protein. Jag har med åren lärt mig att hästen i fråga mår bäst på lite mer protein än tabellerna och att ligger hon på ca 400 gr protein blir det utmärkt. Så därför lägger jag henne där. Jag justerar det inte efter vila/arbete, jag justerar däremot MJ rätt friskt utifrån hullet och årstiden.

Så du har inte räknat fel utan mitt mål är ca 400 gr smältbart protein. Ca är för praktiska aspekter får styra huruvida det blir t ex 390 eller 410. Hon väger i perfekt hull 550 kg.

Mår bäst på vilket sätt?

Själv har jag märkt att proteinet styrt humöret på ett par av mina hästar. För lite = trista att rida. För mycket = explosionsbenägna.
 
Mår bäst på vilket sätt?

Själv har jag märkt att proteinet styrt humöret på ett par av mina hästar. För lite = trista att rida. För mycket = explosionsbenägna.

Mår bäst på alla sätt. Finare i kroppen, finare i pälsen, bättre muskling och bättre välmående överlag och känslan är helt enkelt "gladare häst". Inte så hon verkat sur eller slö eller så men helt enkelt känslan av gladare häst. Typ skillnaden på en själv en grå novembermorgon och en solig vårmorgon. Men det som syns är kropp och päls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 119
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp