Finns det vattentäta regnkläder, eller??

Megs

Trådstartare
Eftersom det typ inte har slutat regna hos oss sedan januari och att vi inte har ridhus börjar jag bli innerligt trött på att A) Inte kunna rida, B) Bli dyngblöt

Har provat och köpt massa olika "vattentäta" jackor/ställ men tycker inte att nån av dem är bra. Det blir kallt, fuktigt eller rent av genomblött ändå.
Har provat diverse variationer mellan "dyrt från friluftsaffären" till "hästbutiken" till "lidl-varianter".

Alla menar att de ska vara vattentäta och ha andasfuktion vilket jag numera inte tror ett dyft på. Eller tja, vattentäta är ju alla, i ungerfär 20 minuter, men om jag spenderar timmar i stallet/på tävling etc då?

Jag är nu ute eftre PVC varianten ala galonkläder som man hade på dagis när man var liten. Finns det fortfarande??? Var i så fall? Jag är nästan beredd att lägga vilken summa som helst vid detta laget på ordentliga kläder....

Sv: Finns det vattentäta regnkläder, eller??

Mitt tips är att du kollar med någon yrkesklädsbutik för där kan du hitta regnkläder som är certifierade och därmed också testade enligt standard EN 343 klass 3 (som är den högsta standarden).

Det ställs helt andra krav på arbetskläder eftersom folk förutsätts kunna jobba i dom hela arbetsdagar och då ska de klara MYCKET.

Jag har regnkläder av märket ÀhkkÀ (Tror jag det stavas) och de är kanon! Har ridit i regn i två timmar utan att bli blöt, har även haft regnbyxan som överdragsbyxa i vinter när det varit blötsnö. Lite som en skalbyxa... Perfekt! Jag älskar mina regnkläder! :)

Använder Galvin Greens regnställ i stallet.
Är ett golfklädesmärke som är rätt dyra men du håller dig torr i dem + att de andas.
Är Gore-tex material.
Har varit ute och ridit och även stängslat i fullkomligt ösregn och aldrig blivit blöt.
Dessutom är rörligheten bra i dem golfare är ju rätt kinkiga med att de måste kunna röra sig obehindrat ;)

Jag har en svindyr ( :o ) ridrock som ska vara regntät, dock så har jag inte hunnit prova den i regn ännu. Men den täcker hela en själv, sadeln och nästan hela rumpan på hästen. :D Den är framtagen i samarbete med polisrytteriet i Göteborg har jag förstått det som. Otroligt skön och gjord så att man ska kunna ha varmt under när det är kallt ute. Till och med huva som man får plats med över hjälmen har den. :p
Tror att det är nått sorts gortex i materialet.

Det finns så klart billigare kopior, men de verkar inte ha samma fantastiska passform när man sitter till häst. ;)

Annars så är ju oljerockar väldigt bra, vet att pappa hade en i många år när han var ute med hundarna och han var aldrig blöt när han kom in, trots att hundarna såg ut som att de hade varit och simmat i havet.

Jag köpte mitt regnställ på en MC-affär. I galon. Andas typ ingenting, men torrt håller det. Utöver konsistensen från mig själv.

Jag har en regnjacka från North66, har aldrig blött igenom ännu o jag är ute många timmar i den!(oftast hundpromenader). Den andas dessutom alldeles förträffligt(som alla N66 plagg). Regnbyxor blir det dock sällan, kanske mest för att jag inte tagit mig råd att köpa ett par riktigt bra.

Men mest rider jag i min regnrock från Gekås o håll i hatten- den e grymt bra!! Att rida 2-3hästar på rad i hällregn är inga problem.

Mitt absolut bästa plagg när det verkligen regnar är min oljerock. Den är hur gammal som helst - jag har "ärvt" den av min mor - men den håller torrt i alla lägen. Funkar att ha en massa kläder under också, vid behov. Nya oljerockar kostar ju dock en rejäl hacka..

Det regnställ som jag rider i är från XXL (frilufts/sport-butik). Det andas dåligt, så när det slutar att regna under ridturen kan det kännas lite kvavt, men det håller torrt från regnet iaf.

kl-delvis

Kratus + Liten - luktar inte oljerockar :yuck: ? Jag brukade ha oljerock under ridskoldetiden på 90 talet, men har för mig att de luktade apa.
Regnrock, ha, hade pålle haft något på rumpan eller som fladdrade i vinden så tror jag han hade fått spel :nailbiting:. Fast jag gillar tanken.

tiffy + MissFideli, bra tips om att kolla affärer för andra sporter. Min sambo håller på med fiske...undrar om butikerna han brukar gå till kan ha ordentliga plagg?

Problemet med regnkläder är att gränsen för vad som får kallas "vattentät" är väldigt låg. Man mäter ett plaggs vattentäthet i vattenpelare (mmvp) och hur det går till kan du läsa här. Den lägsta gränsen för vattentätt är 2000 mmvp, vilket står emot typ ett lätt duggregn. Det du ska leta efter är Gore Tex, det är helt vattentätt och används i seglarkläder och liknande. Många märken som tex the North Face har egna varianter på vattentäta membran, dessa brukar ha ca 20.000 mmvp och det är också väldigt bra och lite billigare än Gore Tex. Det du kan tänka på är att Gore Tex inte andas så väl och därför blir det gärna kondens på insidan av plagget, välj därför en jacka som inte bara är skal utan har ett tunt innefoder. Annars kommer det vara väldigt oskönt att ha t-shirt under jackan, du måste alltid ha något långärmat för att undvika att jackan klibbar. Kolla gärna efter "mekanisk" andning som dragkedjor under ärmarna och liknande.

Senast ändrad:

JAg brukar använda Hely Hansens galonställ med sydväst (mössa) i arbetet, garanterad regntät men andas inte (är samma typ av ställ som du ser killarna på fiskbåterna de visar på Discovery använder), när jag rider använder jag 3/4 oljerock som håller mig torr hela ridturen.

För några år sen på High Chaparall köpte jag en lång rengkappa av galon, man kan knäppa den runt benen så dom inte blir dyblöta när man rider. Kostade 300-400 kr och håller än!

För några år sen på High Chaparall köpte jag en lång rengkappa av galon, man kan knäppa den runt benen så dom inte blir dyblöta när man rider. Kostade 300-400 kr och håller än!

Ge mig! :D

JAg brukar använda Hely Hansens galonställ med sydväst (mössa) i arbetet, garanterad regntät men andas inte (är samma typ av ställ som du ser killarna på fiskbåterna de visar på Discovery använder), .

Ja, jag börjar tro att det är just den typen av vattentätt ställ jag måste ha, för när det regnar här, då REGNAR det. (ska dessutom hjälpa till som funtionär om 2 veckor på en fälttävlan och med min vanliga tur kommer dett att hällregna då utan att jag har något val utan att stå pall på min plats i x antal timmar)

Jag har lite ideer nu på vart jag kan leta så ger mig ut på galonjakt imorgon. :)

Ja, jag börjar tro att det är just den typen av vattentätt ställ jag måste ha, för när det regnar här, då REGNAR det. (ska dessutom hjälpa till som funtionär om 2 veckor på en fälttävlan och med min vanliga tur kommer dett att hällregna då utan att jag har något val utan att stå pall på min plats i x antal timmar)

Jag har lite ideer nu på vart jag kan leta så ger mig ut på galonjakt imorgon. :)

Titta in på din närmsta Swedol butik (gå in på www.swedol.se för att hitta närmsta), så hittar du nog vad du behöver :)

Min oljerock luktar om man lägger den i t.ex. förrådet. Inte så att den stinker, men den tar ju lukt från luften som alla andra kläder. Själva materialet luktar..ja, som oljerockar gör, om man stoppar näsan i materialet (jag gjorde't nyss, för att kolla :p) men stinker/luktar illa gör den verkligen inte.

Titta in på din närmsta Swedol butik (gå in på www.swedol.se för att hitta närmsta), så hittar du nog vad du behöver :)

TS bor på Irland så tveksamt om de har swedol butiker där. ;)

Megs: Jag har inget minne av att pappas oljerock luktade något speciellt och den som min sambo har hänger med resten av ytterkläderna den luktar inte heller.

Angående ridrocken att den skulle fladdra omkring på rumpan så tror jag inte det, man fäster den i benen på sig själv. :)
I denna tråden finns det en bild.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka