L

looptrooper

Natten till gårdagen gick min lilla exotictjej bort.

Hon var en liten tös på 7 månader, mest i växten vilket vi trodde härrörde från att hennes mamma ger små avkommor, men också i vikten. För runt en vecka sen började hon kräkas, främst skum en gång om natten ungefär. Vi trodde först att det berodde på mask, och avmaskade henne och bästisen lagom till jul. Började här även notera att hon var riktigt tanig. Ringde dåkoch rådfrågade veterinär angående kräkningarna och för att ta reda på hur mycket hon borde väga - helst över 2 kg

Under kräkperioden åt hon (om än väldigt långsamt och lite, men ofta) och drack som hon skulle. Ingen direkt påverkan på allmäntillståndet som indikerade att hon var illa däran. Hon var fortfarande kontaktsökande, även om hon sov en hel del.

Kvällen den 25 var jag och pojkvännen på bio. När vi kom tillbaka efter bion var lilltösen helt annorlunda. Hon försökte gå ut genom ytterdörren (har ALDRIG försökt det innan!), jag satte henne i sängen och hon gick rakt ut i tomma luften och trillade ner på golvet. Cirklade runt när hon gick, gick in i kattlådan och garderobsdörren.

Jag fick panik och försökte få tag i veterinär. Som om det skulle gå juldagen efter kl. 21? Blev hänvisad runt tills jag till slut kunde få ringa ett betalsamtal till jourhavande veterinär i Helsingborg. Så det blev till att avvakta. Istället tempade jag henne och trodde termometern visade tokigt när den gick upp i över 41 grader (har aldrig tempat katt innan)

Upp tidigt som fasen dagen efter och fick en jourtid på det lokala djursjukhuset. De klämde igenom och vägde henne, och mycket riktigt var hon väldigt tunn. De tempade henne och hon visade 40.5 grader i feber. De satte in febernedsättande, smärtstillande och penicillin samt vätskade upp henne. Sa att gårdagens yrsel kunde berott på en kraftig febertopp men nämnde också FIP och sa att de ville testa för det iom att hon var menad till avel. Dock senare, eftersom de bara hade jourtider nu i mellandagarna.

Katten blev som ny! Blev som den gamla kissan igen. Kände mig lättad men ville inte avblåsa helt. Lät henne vara ifred och sova upp sig.

Åkte iväg på kvällen några timmar och när jag kom tillbaka var hon som borta. Hon hade ett kraftigt krampanfall och tuggade fradga, min mamma sa att hon hade haft det i ca 30 min och att de hade försökt att nå oss. 5 min senare fanns hon inte mer.

Vad tror ni? Låter det som FIP?
Är så jävla lessen i nuläget och oroar mig trasig över vår andra kisse.

Tacksam för svar
 
Sv: Fip?

Nej tror inte det är FIP och det går heller inte att testa mot de om katten är i livet. Du kan endast testa mot coronaviruset (då corona muteras blir de FIP) men testet visar bara om katten har/varit i kontakt med coronaviruset vilket en stor del av alla katter bär på.

Det låter mer som din katt fått ett EP anfall och bör få medicin mot de för att lindra anfallen..
 
Senast ändrad:
Sv: Fip?

Alltså... FIP kan ge hemskt många olika symptom. Det beror helt på vilka vävnader i kroppen som angrips. Det du beskriver låter inte som ett "klassiskt FIP-fall" men visst skulle det kunna vara det. Dock måste katten obduceras för att du ska få veta.
 
Sv: Fip?

Det låter mer som din katt fått ett EP anfall och bör få medicin mot de för att lindra anfallen..

Katten avled av anfallet som jag fattade ts inlägg = medicinering är inte aktuellt.

Ts: finns många orsaker till krampanfall och för att öht kunna ha chans att få ett svar på vad som var fel med din kisse krävs obduktion.
 
Sv: Fip?

För att fastställa FIP måste du få katten obducerad.
FIP smittar dock inte. Som någon skrev är FIP en mutation av coronaviruset: ett virus många (majoriteten?) av katterna bär på utan några besvär.
 
Sv: Fip?

Så hemskt tråkigt med den lilla :cry:. FIP är en ovanlig sjukdom, men det är mycket vanligt att veterinärerna säger att det kan vara FIP, nästan oavsett vad katterna lider av. Utan obduktion kan man bara spekulera, och det skulle lika gärna kunna vara någon hjärnskada eller vattenskalle, som ger liknande symptom. Eftersom det var en ung katt antar jag att försäkringen täcker obduktion, men det bör framgå av villkoren.

Jag tycker inte alls att du behöver oroa dig för den andra katten, för det är nog extremt ovanligt att mer än en katt i ett hushåll brukar drabbas av något som liknar det du beskriver.
 
Sv: Fip?

Jag kan inte mycket om vilka sjukdomar på katt men hade en hundvalp med liknande symptom. Den dog också i kramper endast 8 månader gammal. Obduktionen visade på porta cava shunt.
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 791
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 372
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Igår förmiddag hittade jag min häst liggande i hagen (troligen sluntit via ett lerigt dike) Jag lyckades inte få henne att resa sig...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 178
Senast: Equidaem
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 691
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp