Fish sadel!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 033
C

Chivita

Någon som har en Griffin eller Maxam Fishsadel?
Någon som är nöjd? Inte nöjd?
Funderar på att skaffa...
Någon som har en bild på den på en häst?
:bump: Väntar på svar...

Sv: Fish sadel!?

min kompis hade en sån hemma från h**ks. skickades tillbaka då den inte passade. skit vill jag säga

Tror inte att fishsystemet kan göra så stor skillnad på bomvidden som de påstår. Annars så gillar jag Griffin.

Fish-systemet är inte annat än bluff och båg, bara ett försäljningsknep till folk som inte kan passa ut sadlarna ordentligt.

Hade en sån hemma och provade, men den passade inte.
Tyckte inte att det blev så himla stor skillnad oavsett vilka inlägg man hade.
Och hästen gillade den definitivt inte.

Annars tyckte jag att den var skön att sitta i.

hum, jag tycker nog att både fish-grejen och koppjärnsgrejen hos wintec verkar lite mysko. :angel: även om de tycligen ska passa alla hästar och bla bla bla så tycker jag det är bättre om man köper en sadel som kanske bara passar en häst men som då verlkligen passar! låter lite som om sadlar med koppjärn och fish passar "sisådär" på många hästar men inte 100 på någon. är det någon som har lyckats med en fish eller koppjärns sadel? :smirk:

Sweet skrev:
Tror inte att fishsystemet kan göra så stor skillnad på bomvidden som de påstår. Annars så gillar jag Griffin.

:bow: Håller med. Gillar Griffin men fishsystemet ger jag inte mycket för. Det är ju bara där själva inläggen läggs in som det blir trängre/vidare. Det är väl hela bmmen man bör ändra isf...

Nackdelen med Wintecs koppjärnssystem är ju att sadeln blir mer svängd undertill ju vidare den blir. Annars så funkar koppjärnen utmärkt att ändra bomvidden med vilket inte fish verkar göra.

Men visst är det inte alla griffin sadlar som har fish systemet, bara allround, eller?

Är oxå skeptisk till fish systemet numera men har hittat ett annat bra system....Wintec med utbytbara kopparjärn...
Det är nämlingen så att till min ena häst så har jag en bomlös så den formar sig o ändrar sig av sig självt...TOPPEN...men den andra hästen klarar inte av dressyr gjordar...är känslig i huden o får lätt skav.... :(
Och när hon musklar sig så gör hon det rejält...blir oftast x-vid då...och när hon normaltränas så ligger hon runt normal o vid i bombredd mätt.Så wintec håller vi på att pröva nu och de är ...TOPPEN...
Tycker inte bommen ändrar sig alls när man byter kopparjärn...men har ju inte haft den så länge...

Varför är många negativa till sadlar som går att ändra??? :confused:

Har ni haft några själva eller bara hört om dom??? :confused:

Tycker det låter konstigt att din häst ändrar sig från normal bomvidd till extra vid och sen ändras tillbaka till normal när hon inte rids så mkt.
Hur gammal är hästen och hur varierar du din ridning? rider du bara ett par månader och har sen vila på hästen i flera månader eller? Musklerna ska ju inte tvina bort så snabbt.

Jag har haft en Wintec med utbytbara koppjärn sedan sommaren 2000. Min häst varierar mellan normal och normal mot vid bomvidd, byter man mellan de två koppjärnen märks då ingen skillnad på formen på sadeln i övrigt.
Däremot har jag svårt att tro att man kan byta mellan smala och vida järnet utan att sadeln ändrar form.

Dvs. passar sadeln i övrigt (bossor, svängning på bommen etc.) upplever jag att man kan ändra ett steg åt vardera hållet vid behov utan att formen på sadeln ändras.

så tror jag oxå, att visst det är skillnad på bomformen med smalt koppjärn och x-tra vida koppjärnet.

ser ut att bli en med utbytbara koppjärn och CAIR (fast en bates) till min häst då han är svår sadlad och ändrar sig mkt (unghäst).
han behöver typ normal-smal koppjärn och då är sadeln rätt rak vilket passar honom bra.

hur länge vilar din häst då? vila är ju uppbyggande och musklerna ska inte gå ner så mkt! (under en kortare vila)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 121
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka