fiskmåsunge

U

UlleGull

Har ett stort problem som jag inte vet hur jag ska lösa vet inte ens om jag gjorde rätt:(??
Min son ringde i går upprörd till tusen han och en kompis hade sett en liten måsunge vid en lekpark som sprang omkring rädd och orolig. Runt flög mamman ännu mer orolig och hon dök ju mot alla barn som lekte runt denna lilla unge.

Min son berättar då att de var några äldre barn som sa att de skulle döda ungjävlen för att mamman var galen. varpå de börjar jaga denna lilla fågelunge och kasta sten på den.
Jag gick utt och skälde ut dessa ungar och sa att så där gör man inte och går in men sedan ser jag att de fortsätter.
Slutade med att jag gick ut och resolut tog in denna måsunge och har den nu hemma.

Men gjorde jag rätt:cry:

Den stakars måsmamman undrar väl vad hennes unge är samtidigt ville jag inte låta några jäkla snorvalpar som inte vet hur djur behandlas ta död på kraken.

Kan tillägga att vi då tidigare haft igekottsungar på gården som hittats döda då vissa ungdomar haft dem som fotboll och även sprutat hårsprej på dem.

Ville slippa ett nytt makabert plågeri av våra stackars små djurungar.

Men vad ska jag göra nu och gjorde jag verkligen rätt:confused:???

Kan tillägga att de just nu bor i en bur hos oss och har både ätit och drukit väldigt bra.
 
Sv: fiskmåsunge

Jag arbetar åt en viltrehabiliteringsförening och just nu dominerar telefonsamtalen om fågelungar generellt och fiskmåsungar särskilt.
De flygtränar just nu och springer därför på marken medan föräldrarna vaktar och matar dem rån luften. Oroliga männsikor ringer och vill att vi ska hämta eller ta emot dessa fågelungar för att det finns potentiella hot på marken och de är inte alltid nöjda med vårt svar att de ska lämna fåglarna ifred, vi vill inte ha in friska djurungar med föräldrarna kvar i livet bara för att vissa anser att det finns hot mot dessa. Det är orimligt att vi ska ta alla djurungar ifrån sina föräldrar för att vi inte anser att de kan skydda sina ungar.

Den här situationen är ju dock lite speciell med människor som angriper fågelungen men jag tycker ändå inte att du borde plockat in den utan gjort en större ansträngning att få bort hotet dvs sett till att ungarna verkligen lät de vara.
Om det hade varit jag : Hade de inte lyssnat på en skarp tillrättavisning, hade jag släpat hem ungarna till föräldrarna fly förbannad. Om jag inte visste vart de hörde och de vägrade uppge det hade jag ringt polisen, de brukar faktiskt i mån av tid vara väldigt behjälpliga för att lära ungar hyfs och ungarna gör genom sitt agerande sig skyldiga till ett brott, djurplågeri.
Hade inte något av det funkat hade jag bänkat mig med en bok i närheten av platsen tills ungarna tröttnat och gått hem.
 
Sv: fiskmåsunge

men kan man lämna tillbaka den där man tog den NU?? kommer mamman hitta sin lilla unge?
 
Sv: fiskmåsunge

Kan gå och kan inte, det enklaste är att pröva. Ju kortare tid det går ju bättre.
Ta med ungen sätt ner den på marken där den var och sätt dig sen med en bok en bra bit därifrån men så att du ser ungen. Ungen kommer så småningom börja ropa och då är det bara att vänta och se om föräldrarna kommer tillbaka. Var beredd på att det kan ta ett antal timmar.
Lämna den inte förrän du ser att föräldrarna börjat mata den igen, annars är ungen dödsdömd.

Sen behöver ni uppenbarligen ta ett ordentligt snack med barnen i området och deras föräldrar. Barn som plågar djur är otäcka.
 
Sv: fiskmåsunge

Usch JA förstår inte hur vissa barn kan bete sig. De var fruktansvärt när vi ett år hittade flertalet döda igelkottsungar här i området. förstår inte att vissa barn kan vara så hjärtlösa..
 
Sv: fiskmåsunge

Sabla tur att inte jag var där, jag hade klått ungjävlarna så skinnet hade hängt löst på dem efteråt! :mad:
 
Sv: fiskmåsunge

Vad gör den ena misshandeln mer ok än den andra. Ger du eventuella egna barn stryk när de gör fel?
PL
 
Sv: fiskmåsunge

Satungar finns det gott om, om de inte fattar när någon försöker prata med dem så får de väl lära sig den hårda vägen innan de väljer att ta livet av varandra som i Stureby. Ingen förlust.
 
Sv: fiskmåsunge

Undrar fortvarande om du är beredd att misshandla egna barn när de inte lyssnar eller gäller det bara andras?
Ingen förlust när barn/ungdomar tar kål på varandra????????
PL
 
Sv: fiskmåsunge

Måste säja att jag också tycker du utalar dig väldigt märkligt. De är absolut inte OK att barn ger sig på djur på detta sätt. Men jag tror absolut INTE på att ett kokt stryk skulle göra saken bättre heller.
 
Sv: fiskmåsunge

På vilket sätt anser du att jag uttalar mig märkligt om du inte heller tycker det är ok med misshandel:confused:
Jag har väl knappast försvarat tilltaget med fågeln?
PL
 
Sv: fiskmåsunge

Nu syftar jag inte på ditt inlägg utan på mia_rs inlägg. Som sagt tror jag inte på att ett kokt stryk gör att barnen undomarna blir bättre i vårt samhälle. Beror snarare på föräldrars uppfostran.
 
Sv: fiskmåsunge

Sabla tur att inte jag var där, jag hade klått ungjävlarna så skinnet hade hängt löst på dem efteråt! :mad:

måsar verkar poppis, men var är din egen beryktade empati?
Empatin räcker faktiskt till för fler, den tar inte slut för att jag bryr mig om andra än min egen navel och jag inbillar mig att jag faktiskt gör skillnad för många, oavsett om det är en annan människa i nöd eller ett vanligt djur. :cool
jag hade pratat med "ungjävlarna " och skulle aldrig slå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fiskmåsunge

Runt flög mamman ännu mer orolig och hon dök ju mot alla barn som lekte runt denna lilla unge.

Min son berättar då att de var några äldre barn som sa att de skulle döda ungjävlen för att mamman var galen. varpå de börjar jaga denna lilla fågelunge och kasta sten på den.
Jag gick utt och skälde ut dessa ungar och sa att så där gör man inte och går in men sedan ser jag att de fortsätter.
Slutade med att jag gick ut och resolut tog in denna måsunge och har den nu hemma.


men undrar ändå, hur gjorde du??:eek:, och hur klarade sig alla elaka barn undan måsskador?, det är skitsvårt och förenat med livsfara:eek: att ens närma sig en måsunge på backen utan skydd.
 
Sv: fiskmåsunge

Men herregud! Vilket osmakligt jävla uttalande! Är du helt empatilös eller sträcker sig din empati endast till måsungar?

Satungar finns det gott om, om de inte fattar när någon försöker prata med dem så får de väl lära sig den hårda vägen innan de väljer att ta livet av varandra som i Stureby. Ingen förlust.
 
Sv: fiskmåsunge

Här brukar springa måsungar lite hur som helst. Jag brukar fånga dom och sätta dom åt sidan dvs om dom nu springer omkring på parkeringen eller vägen. Mamman brukar hitta dom ändå.
 
Sv: fiskmåsunge

är aldrig måsmor efter dig när du närmar dig måsbarn? när jag har råkat närma mig lösa måsbarn så brukar man förstå innan att de finns någonstans för man blir sas attackarad från ovan.:)
så jag brukar vika från den tilltänkta vägen.:angel:
 
Sv: fiskmåsunge

samma grej här, jag råkade gå lite nära en måsunge häromdagen och helt plötsligt dyker det em stor jävla mås mot mig. Jag skrek till och snabbade mig därifrån x)

TS: jag tyckter du gjorde rätt, tänk om de hade misshandlat måsungen till döds!

Och vilka avskyvärda snorungar förövrigt! Jag hade gått hem till föräldrarna, om det var möjligt.. ungar är alltid "räddast" för sina föräldrar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är gravid! :D Bf 7/11, så är ett tag till. :) Är överlycklig, men så nervös. Min son sen tidigare förhållande blir 6år gammal om...
Svar
6
· Visningar
1 096
Senast: jerseyko
·
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Lena J
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 376
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp